Utama Bilik (01) Fiqh As Sunnah Banyakkan Amal atau Tinggalkan yang Haram?

Banyakkan Amal atau Tinggalkan yang Haram?

233
0
Iklan

๐Ÿ“š๐Ÿ“

๐Ÿ”ด Betulkah kalau kita mahu tingkatkan iman, keutamaannya bukanlah terletak pada perbanyakkan amal, tetapi keutamaanya adalah meninggalkan yang haram. Alasannya kalau seseorang itu banyak beramal pun, tetapi masih melakukan benda haram, benda amal itu akan jadi sia-sia dan terhapus.

Meninggalkan haram lebih utama dari perbanyakan amal betulkah?

โ™ป๏ธ Tidak betul, sebab sifat manusia akan melakukan yang haram dan berbuat dosa. Maka, perbanyakkan amal soleh agar timbangan menjadi berat.

Dalil:
1. Amal soleh menghapuskan kejahatan/dosa
“Kecuali orang-orang yang bertaubat, beriman dan mengerjakan amal soleh, maka kejahatan mereka diganti dengan kebaikan. Dan adalah Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.โ€ [ Furqan: 70 ]

Fiqh ayat: Iman dan amal soleh yang konsisten akan menghapuskan dosa.

2. Sedekah menghapuskan kejahatan
“Jika kamu menampakkan sedekah(mu) maka itu adalah baik sekali. Dan jika kamu menyembunyikannya dan kamu berikan kepada orang-orang fakir, maka menyembunyikan itu lebih baik bagi kamu. Dan Allah akan menghapuskan daripada kamu sebahagian kesalahan-kesalahanmu, dan Allah mengetahui apa yang kamu kerjakan.โ€ [ al-Baqarah: 271 ].

3. Jihad menghapuskan dosa
“โ€ฆ(yaitu) kamu beriman kepada Allah dan Rasul-Nya dan berjihad di jalan Allah dengan harta dan jiwamu. Itulah yang lebih baik bagi kamu jika kamu mengetahui, niscaya Allah akan mengampuni dosa-dosamu dan memasukkan ke dalam syurgaโ€ฆโ€ [ as-Shaff: 11-12].

4. Puasa
โ€œSesiapa berpuasa Ramadhan dengan iman dan ikhlas (mencari pahala kerana Allah) maka diampunilah dosanya yang lampau.โ€ [ HR Bukhari & Muslim).

5. Haji
Sesiapa yang melaksanakan haji, lalu tidak berbicara kotor dan tidak fasik, dia akan kembali (diampuni) dari dosanya sebagai mana ia dilahirkan ibunya,โ€ (HR Bukhari & Muslim).

โ™ป๏ธ manusia sudah diprogramkan melakukan dosa, dalil:

ูˆูŽุงู„ู‘ูŽุฐูู‰ ู†ูŽูู’ุณูู‰ ุจููŠูŽุฏูู‡ู ู„ูŽูˆู’ ู„ูŽู…ู’ ุชูุฐู’ู†ูุจููˆุง ู„ูŽุฐูŽู‡ูŽุจูŽ ุงู„ู„ู‘ูŽู‡ู ุจููƒูู…ู’ ูˆูŽู„ูŽุฌูŽุงุกูŽ ุจูู‚ูŽูˆู’ู…ู ูŠูุฐู’ู†ูุจููˆู†ูŽ ููŽูŠูŽุณู’ุชูŽุบู’ููุฑููˆู†ูŽ ุงู„ู„ู‘ูŽู‡ูŽ ููŽูŠูŽุบู’ููุฑู ู„ูŽู‡ูู…ู’

“Demi Dzat yang jiwaku berada di tangan-Nya, kalau kalian tidak berdosa maka Allah akan menjadikan kalian lesap, lalu Allah akan mendatangkan suatu kaum yang mereka berdosa lalu mereka bertaubat kepada Allah lalu Allah mengampuni mereka” (HR Muslim no 7141)

ุฅูู†ูŽู‘ ุงู„ู„ูŽู‘ู‡ูŽ ูŠูุญูุจูู‘ ุงู„ุชูŽู‘ูˆูŽู‘ุงุจููŠู†ูŽ ูˆูŽูŠูุญูุจูู‘ ุงู„ู’ู…ูุชูŽุทูŽู‡ูู‘ุฑููŠู†ูŽ

“Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang bertaubat dan menyukai orang-orang yang mensucikan diri” [ Al-Baqarah: 222 ]

Fiqh ayat:
Allah suka, orang yang buat dosa kemudian taubat, buat yang haram kemudian menyucikan dirinya.

โ™ป๏ธ dalil yang akan menguatkan manusia yang berlumuran dosa supaya sentiasa “strong”:

ู‚ูู„ู’ ูŠูŽุง ุนูุจูŽุงุฏููŠูŽ ุงู„ูŽู‘ุฐููŠู†ูŽ ุฃูŽุณู’ุฑูŽูููˆุง ุนูŽู„ูŽู‰ ุฃูŽู†ู’ููุณูู‡ูู…ู’ ู„ูŽุง ุชูŽู‚ู’ู†ูŽุทููˆุง ู…ูู†ู’ ุฑูŽุญู’ู…ูŽุฉู ุงู„ู„ูŽู‘ู‡ู ุฅูู†ูŽู‘ ุงู„ู„ูŽู‘ู‡ูŽ ูŠูŽุบู’ููุฑู ุงู„ุฐูู‘ู†ููˆุจูŽ ุฌูŽู…ููŠุนู‹ุง ุฅูู†ูŽู‘ู‡ู ู‡ููˆูŽ ุงู„ู’ุบูŽูููˆุฑู ุงู„ุฑูŽู‘ุญููŠู…ู (53) ูˆูŽุฃูŽู†ููŠุจููˆุง ุฅูู„ูŽู‰ ุฑูŽุจูู‘ูƒูู…ู’ ูˆูŽุฃูŽุณู’ู„ูู…ููˆุง ู„ูŽู‡ู ู…ูู†ู’ ู‚ูŽุจู’ู„ู ุฃูŽู†ู’ ูŠูŽุฃู’ุชููŠูŽูƒูู…ู ุงู„ู’ุนูŽุฐูŽุงุจู ุซูู…ูŽู‘ ู„ูŽุง ุชูู†ู’ุตูŽุฑููˆู†ูŽ (54)

โ€œKatakanlah: โ€œHai hamba-hamba-Ku yang malampaui batas terhadap diri mereka sendiri, janganlah kamu berputus asa daripada rahmat Allah. Sesungguhnya Allah mengampuni dosa-dosa semuanya. Sesungguhnya Dia-lah Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. Dan kembalilah kamu kepada Tuhanmu, dan berserah dirilah kepada-Nya sebelum datang azab kepadamu kemudian kamu tidak dapat ditolong (lagi).โ€ [ Az Zumar: 53-54 ]

Allahu a’lam.

Komen dan Soalan