Utama Bilik (01) Fiqh As Sunnah Fiqh Sunnah: Puasa Muharram – Kaitan Puasa Asyura dengan Yahudi

Fiqh Sunnah: Puasa Muharram – Kaitan Puasa Asyura dengan Yahudi

137
0
Iklan

KAITAN PUASA ASYURA DENGAN YAHUDI

๐Ÿ”ด Boleh jelaskan pendapat yang mengatakan Puasa Asyura adalah untuk keselamatan Yahudi?

โœ…
Asal Puasa Asyura (10 Muharram) dilakukan sempena keselamatan Bani Israel menyeberangi Laut Merah ketika dikejar tentera Fir’aun. Maka, peristiwa tersebutlah merupakan illat atau maqosyid Puasa Asyura. Dalilnya:

Daripada Ibn Abbas ุฑุถูŠ ุงู„ู„ู‡ ุนู†ู‡ู…ุง, berkata:

ุฃูŽู†ู‘ูŽ ุฑูŽุณููˆู„ูŽ ุงู„ู„ู‡ู ุตูŽู„ู‘ูŽู‰ ุงู„ู„ู‡ู ุนูŽู„ูŽูŠู’ู‡ู ูˆูŽุณูŽู„ู‘ูŽู…ูŽ ู‚ูŽุฏูู…ูŽ ุงู„ู’ู…ูŽุฏููŠู†ูŽุฉูŽ ููŽูˆูŽุฌูŽุฏูŽ ุงู„ู’ูŠูŽู‡ููˆุฏูŽ ุตููŠูŽุงู…ู‹ุงุŒ ูŠูŽูˆู’ู…ูŽ ุนูŽุงุดููˆุฑูŽุงุกูŽุŒ ููŽู‚ูŽุงู„ูŽ ู„ูŽู‡ูู…ู’ ุฑูŽุณููˆู„ู ุงู„ู„ู‡ู ุตูŽู„ู‘ูŽู‰ ุงู„ู„ู‡ู ุนูŽู„ูŽูŠู’ู‡ู ูˆูŽุณูŽู„ู‘ูŽู…ูŽ: ู…ูŽุง ู‡ูŽุฐูŽุง ุงู„ู’ูŠูŽูˆู’ู…ู ุงู„ู‘ูŽุฐููŠ ุชูŽุตููˆู…ููˆู†ูŽู‡ูุŸ ููŽู‚ูŽุงู„ููˆุง: ู‡ูŽุฐูŽุง ูŠูŽูˆู’ู…ูŒ ุนูŽุธููŠู…ูŒุŒ ุฃูŽู†ู’ุฌูŽู‰ ุงู„ู„ู‡ู ูููŠู‡ู ู…ููˆุณูŽู‰ ูˆูŽู‚ูŽูˆู’ู…ูŽู‡ูุŒ ูˆูŽุบูŽุฑู‘ูŽู‚ูŽ ููุฑู’ุนูŽูˆู’ู†ูŽ ูˆูŽู‚ูŽูˆู’ู…ูŽู‡ูุŒ ููŽุตูŽุงู…ูŽู‡ู ู…ููˆุณูŽู‰ ุดููƒู’ุฑู‹ุงุŒ ููŽู†ูŽุญู’ู†ู ู†ูŽุตููˆู…ูู‡ูุŒ ููŽู‚ูŽุงู„ูŽ ุฑูŽุณููˆู„ู ุงู„ู„ู‡ู ุตูŽู„ู‘ูŽู‰ ุงู„ู„ู‡ู ุนูŽู„ูŽูŠู’ู‡ู ูˆูŽุณูŽู„ู‘ูŽู…ูŽ: ููŽู†ูŽุญู’ู†ู ุฃูŽุญูŽู‚ู‘ู ูˆูŽุฃูŽูˆู’ู„ูŽู‰ ุจูู…ููˆุณูŽู‰ ู…ูู†ู’ูƒูู…ู’ ููŽุตูŽุงู…ูŽู‡ู ุฑูŽุณููˆู„ู ุงู„ู„ู‡ู ุตูŽู„ู‘ูŽู‰ ุงู„ู„ู‡ู ุนูŽู„ูŽูŠู’ู‡ู ูˆูŽุณูŽู„ู‘ูŽู…ูŽุŒ ูˆูŽุฃูŽู…ูŽุฑูŽ ุจูุตููŠูŽุงู…ูู‡ู

โ€œSesungguhnya Rasulullah ๏ทบ datang ke Madinah dan mendapati orang Yahudi sedang berpuasa pada hari Asyuraโ€™. Lalu Nabi ๏ทบ berkata kepada mereka: Mengapakah kamu berpuasa pada hari ini? Mereka menjawab: Hari ini adalah hari yang agung di mana Allah โ€Ž๏ทป telah menyelamatkan Nabi Musa ุนู„ูŠู‡ ุงู„ุณู„ุงู… dan kaumnya serta Allah โ€Ž๏ทป menenggelamkan Firaun dan kaumnya. Lalu Nabi Musa ุนู„ูŠู‡ ุงู„ุณู„ุงู… berpuasa pada hari tersebut sebagai tanda syukur. Disebabkan itu kami pun turut berpuasa. Maka Nabi ๏ทบ bersabda: Kami lebih berhak dan utama mengikut Nabi Musa ุนู„ูŠู‡ ุงู„ุณู„ุงู… berbanding kamu. Dengan itu, Rasulullah ๏ทบ berpuasa dan memerintahkan untuk berpuasa pada hari tersebut.โ€ย (HR Muslim (1130))

Akan tetapi selepas itu, Nabi ๏ทบ tidak lagi memberatkan Puasa Asyura, berdasarkan dalil:

Daripada Ibn Umar ุฑุถูŠ ุงู„ู„ู‡ ุนู†ู‡ู…ุง, berkata:

ุตูŽุงู…ูŽ ุงู„ู†ู‘ูŽุจููŠู‘ู ุตูŽู„ู‘ูŽู‰ ุงู„ู„ู‡ู ุนูŽู„ูŽูŠู’ู‡ู ูˆูŽุณูŽู„ู‘ูŽู…ูŽ ุนูŽุงุดููˆุฑูŽุงุกูŽุŒ ูˆูŽุฃูŽู…ูŽุฑูŽ ุจูุตููŠูŽุงู…ูู‡ู ููŽู„ูŽู…ู‘ูŽุง ููุฑูุถูŽ ุฑูŽู…ูŽุถูŽุงู†ู ุชูุฑููƒูŽ

โ€œNabi ๏ทบ berpuasa pada hari Asyuraโ€™ dan baginda memerintahkan untuk (para sahabat Madinah) berpuasa padanya. Apabila difardhukan berpuasa Ramadan, Baginda ๏ทบ tinggalkannya (tidak berpuasa pada hari Asyuraโ€™).โ€ย (HR Bukhari (1892))

๐Ÿ”ด Adakah ini bermaksud kita tidak perlu berlumba-lumba untuk mendapatkan ganjaran Puasa Asyura tersebut; termasuk puasa pada 9 atau 11 Muharram sekali?

โœ… Kena fahami terlebih dahulu Fiqh Puasa Muharram:

1.Bulan Muharram sememangnya dianjurkan untuk berpuasa keseluruhan bulannya.

2. Keutamaan hanya pada 9 dan 10 Muharram.

3. Maqosyid Puasa Asyura adalah kerana mensyukuri keselamatan Bani Israel yang berjaya diselamatkan oleh Nabi Musa ุนู„ูŠู‡ ุงู„ุณู„ุงู….

4. Puasa Tasu’a (9 Muharram) adalah untuk membezakan puasa Yahudi.

5. Sesiapa yang ingin meneruskan puasa 9 dan 10 memang dibolehkan sebab ia tidak dimansukhkan oleh Nabi ๏ทบ, cuma apabila diwajibkan puasa Ramadan, Nabi ๏ทบ telah membuat proklamasi, iaitu sesiapa yang ingin meneruskan puasa 9 dan 10 silakan, tetapi sesiapa yang ingin meninggalkannya juga dibolehkan, kerana kita sudah mempunyai puasa Ramadan.

6. Puasa Asyura adalah syariat Nabi Musa ุนู„ูŠู‡ ุงู„ุณู„ุงู… dan bukannya syariat Muhammad ๏ทบ. Nabi ๏ทบ tidak memberatkan lagi Puasa Asyura. Ini merupakan kaedah di bawah bab Syar’un Man Qablana iaitu syariat Nabi-Nabi terdahulu. Contoh syariat Yahudi adalah puasa King David atau Nabi Daud ุนู„ูŠู‡ ุงู„ุณู„ุงู…: Puasa satu hari dan tidak puasa satu hari, iaitu berpuasa selang seli. Nabi ๏ทบ hanya menyebutnya sahaja, tetapi baginda tidak mengamalkannya.

โœณ๏ธ Oleh kerana sekarang Zionis di negara haram Israel terlalu kejam, maka saya secara peribadi tidak akan berpuasa 10 Muharram kerana bersimpati dengan nasib bangsa Palestin. Walau bagaimanapun ia merupakan pilihan peribadi masing-masing.

#bicarathtl
#ilmu
#amal
#prihatin

Komen dan Soalan