Utama Bilik (106) Usyul Tafsir Bagaimana Hendak Taat Kepada Allah SWT Dan Rasul

Bagaimana Hendak Taat Kepada Allah SWT Dan Rasul

722
0
Iklan

Bagaimana Hendak Taat Kepada Allah SWT Dan Rasul

Tahukah anda semua bahawa ayat-ayat feqah hanya sekali atau dua kali disebut Allah SWT di dalam Al-Quran? Tetapi ayat-ayat lain, bab lain disebut berulang-ulang. Ayat berulang-ulang biasanya bab tawassul, tauhid dan syirik serta bidaah. Demikian juga bab syariat, jihad dan infaq.

Ayat-ayat bab lain adalah suruhan atau larangan perbuatan buruk manusia.

80% ayat-ayat Al-Quran adalah berkenaan tauhid atau mengenal Allah SWT. 20% ayat-ayat Al-Quran adalah bab feqah, suruhan dan larangan budi pekerti manusia.

Setiap kali ayat-ayat tauhid diturunkan akan diceritakan bab orang-orang beriman dan bab orang-orang yang ingkar tauhid atau kafir.

Selepas itu, Allah SWT akan beritahu sifat-sifat orang-orang beriman dan orang-orang yang ingkar. Diikuti dengan bab syurga dan neraka dan akhir sekali biasanya Allah SWT akan beritahu dalil kenapa Allah SWT begitu dan kenapa orang ingkar itu ingkar.

Oleh itu, tidak patut bagi mana-mana guru bila mengajar orang ramai tidak beritahu bab berkenaan:

1. Tauhid – Syirik
2. Orang beriman – Orang ingkar
3. Syurga – Neraka.
4. Alam barzakh – Hari kebangkitan.

Akibatnya ramai orang Islam mula bersifat munafik atau ahli kitab Kristian atau Yahudi atau Musyrikin. Oleh itu, marilah kita semua belajar tafsir Al-Quran. Selepas itu kita belajar hadis Nabi SAW.

Belajar tafsir = akàn taati Allah
Belajar hadis = akan taati Rasul

Wallahu a’lam.

Komen dan Soalan