Utama Talbis Iblis Talbis Iblis: Sentiasa Rasa Selamat Walaupun Berbuat Dosa

Talbis Iblis: Sentiasa Rasa Selamat Walaupun Berbuat Dosa

107
0
Iklan

Salah satu lagi cara talbis Iblis adalah dengan bagi kita rasa selamat walaupun kita sudah buat dosa.

Apabila kita berbuat dosa, tetapi tidak ada apa-apa perkara buruk berlaku, hidup macam biasa sahaja, maka kita tidak rasa bersalah.

Kalaulah setiap kali buat dosa, sakit perut ke… pening kepala ke… kena sambar petir ke…. tidaklah kita berani hendak berbuat dosa lagi, bukan?

Namun kalau buat dosa, tetapi relaks sahaja, maka kita tidak rasa takut buat dosa. Mula-mula buat dosa kecil, tidak ada apa; buat dosa besar sedikit, pun tidak ada apa; buat dosa lagi besar… pun tidak ada apa…

Jadi sama sahaja buat dosa ataupun tidak.

Syaitan ambil peluang hasut untuk membuat dosa.. “Buat lagi… buat lagi… takde apa-apa kesan pun kan?” Maka kita pun rasa selamba sahaja buat dosa.

Ini amat bahaya. Nampak dosa itu kecil sahaja.

Dalilnya dalam [Mujadilah:8]

أَلَم تَرَ إِلَى الَّذينَ نُهوا عَنِ النَّجوىٰ ثُمَّ يَعودونَ لِما نُهوا عَنهُ وَيَتَنٰجَونَ بِالإِثمِ وَالعُدوٰنِ وَمَعصِيَتِ الرَّسولِ وَإِذا جاءوكَ حَيَّوكَ بِما لَم يُحَيِّكَ بِهِ اللهُ وَيَقولونَ في أَنفُسِهِم لَولا يُعَذِّبُنَا اللهُ بِما نَقولُ ۚ حَسبُهُم جَهَنَّمُ يَصلَونَها ۖ فَبِئسَ المَصيرُ

Apakah tidak kamu perhatikan orang-orang yang telah dilarang mengadakan pembicaraan rahsia, kemudian mereka kembali (mengerjakan) larangan itu dan mereka mengadakan pembicaraan rahsia untuk berbuat dosa, permusuhan dan durhaka kepada Rasul. Dan apabila mereka datang kepadamu, mereka mengucapkan salam kepadamu dengan memberi salam yang bukan sebagai yang ditentukan Allah untukmu. Dan mereka mengatakan kepada diri mereka sendiri: “Mengapa Allah tidak menyeksa kita disebabkan apa yang kita katakan itu?” Cukuplah bagi mereka Jahannam yang akan mereka masuki. Dan neraka itu adalah seburuk-buruk tempat kembali.

Tafsir: Golongan munafik tidak takut berbuat dosa kerana mereka tengok mereka selamat sahaja, tidak dikenakan dengan apa-apa tindakan. Sampaikan mereka berkata dalam hati mereka:

لَولا يُعَذِّبُنَا اللهُ بِما نَقولُ

“Mengapa Allah tidak menyeksa kita disebabkan apa yang kita katakan itu?”

“Eh, tidak ada apa-apa azab kena pun walaupun kita dah buat macam ni? Maknanya, tak teruklah ni… kalau teruk, dah lama Allah kenakan azab kepada kita, bukan?”

💭💭

Soal Jawab


Soalan:
Maksudnya kalau kadangkala kita sedar yang kita mendapat musibah atau perkara yang tidak diingini berlaku ini berkemungkinan berpunca daripada perbuatan dosa kita yang sekian-sekian?

Maksudnya adakah kita harus bersyukur dengan balasan tersebut? Untuk menyedarkan kita agar tidak terus hanyut daripada membuat dosa?

Jawapan:
Ini bagus. Kena terus ingat: “Ini adalah dosa aku kat mana-mana ni”.

Istighfar.

Artikel sebelumnyaTBK 10.1.13 al Masih al Dajjal
Artikel seterusnyaTafsir Surah al-Baqarah: Tafsir Ayat Ke-95 hingga Ke-97

Komen dan Soalan