Utama Talbis Iblis Talbis Iblis: Bid’ah

Talbis Iblis: Bid’ah

939
0
Iklan

Talbis Iblis yang Kedua: Bid’ah.

Harapnya semua sudah faham bahawa amalan bid’ah ini adalah amalan yang tidak diterima di dalam Islam. Dalilnya amat banyak sekali.

Kesannya kepada agama pun amat berat.

Iblis amat berjaya menggunakan penipuan dengan Bid’ah ini, sampaikan banyak sekali yang terjerumus di dalamnya. Mereka sangka mereka mengamalkan agama, tetapi sebenarnya mereka merosakkan agama.

Memang ia amat halus dan kerana itu ramai tertipu. Mereka tidak dapat membezakan antara bid’ah dan amalan soleh. Maka ramailah yang banyak amalan, tetapi amalannya bid’ah sahaja. Bukan sahaja tidak ada pahala, malah membawa dosa.

Sememangnya ada cabaran untuk kita dakwah kepada umat. Ini adalah kerana semua ulama’ setuju bahawa bid’ah itu salah. Tetapi tidak semua ulama’ bersetuju dan sepakat mana satu amalan bid’ah dan tidak. Maka kerana itu banyak khilaf. Ada yang menolak semua sekali amalan bid’ah, dan ada pula yang agak lembut.

Jadi nampak ulama’ tidak bersepakat dalam hal ini. Sebab itu ada ulama’ membenarkan sesuatu amalan dan ada yang tidak.

Ini biasa sahaja dan kita pun telah belajar bab ikhtilaf. Memang tidak ada ada persetujuan 100%. Maka kena terus belajar dan belajar.

🗯🗯

Soal Jawab

Soalan:
Ustaz boleh berikan amalan bid’ah bagi pihak yang berlembut? Kerana seperti apa yang ustaz kata ijmak kata bid’ah itu salah jadi kalau begitu mereka semestinya sudah ada garis panduan pengertian bid’ah dan sekaligus sudah tahu amalan semua bid’ah tertolak.

Dari mana boleh dikatakan khilaf kerana khilaf berpandukan sunnah yang berpandukan pula kepada dalil yang hanya berbeza tafsiran antara sahabat ataupun ulama’?

Dan apa pendapat ustaz tentang mereka yang membahagikan bid’ah itu sendiri kepada pecahan seperti Imam Syafi’iy menjadi 2 dan Imam Nawawi/Izz Abdus salam menjadi 5? Adakah salah tafsiran kita terhadap pecahan itu yang membuka ruang bid’ah kerana sandaran mereka kepada ulama’ sedemikian?

Jawapan:
Itu dinamakan bid’ah idhofiah. Idhofiah maksudnya: tambahan.

Mereka kata, Nabi pun berzikir. Kita jawab: ya, tapi bukan seperti cara yang awak buat. Awak buat penambahan kepada cara Nabi, maka ia adalah bid’ah juga. Perinciannya: bid’ah idhofiah.

Mereka menggunakan akal untuk mencari logik sesuatu amalan itu. Padahal Islam adalah agama dalil. Akal kena dipandu oleh dalil.

Semua terima bid’ah itu tidak boleh, tetapi garis panduannya tidak semua bersetuju. Begitulah agama Islam ini, ada banyak pendapat. Jadi tidak ada satu garis panduan yang diterima oleh semua orang. Kembali kepada bab ikhtilaf sebelum ini.

Imam Syafi’iy kata bid’ah ada dua: mahmudah dan mazmumah.

Semua orang tahu beliau kata begitu. Tetapi ada tengok tidak tambahan penjelasan daripada beliau?

Beliau kata: yang bertepatan dengan sunnah, ia adalah mahmudah. Yang berlawanan dengan sunnah, ia adalah mazmumah.

Maknanya, kembali kepada perbuatan Nabi juga.

Izz Abdus Salam ulama’ besar. Begitu juga Imam Nawawi.

Bila beliau kata bid’ah terbahagi kepada 5, beliau menggunakan kaedah semua perbuatan ada 5 hukum itu bergantung kepada keadaan. Tidak salah pun beliau cakap, tetapi kenalah faham apakah yang dimaksudkan.

Maka kalau ada yang kata bid’ah hasanah, ya saya pun setuju tetapi bukan dalam bab ibadat. Sebagai contoh pembahagian oleh Izz Abdus Salam:

1. Bid’ah wajib: mengklasifikasi ilmu agama dan mengajarnya. Zaman dahulu tidak ada klasifikasi sebegini namun kerana wajib diajar, maka untuk memudahkan umat, diberikan klasifikasi: mana usuluddin, usul hadis, usul fiqh, sejarah etc.

2. Bid’ah Sunat: buat bangunan sekolah.

3. Bid’ah Haram: baca Qur’an dengan cara yang sampai mengubah maknanya.

4. Bid’ah makruh: contohnya menghias masjid.

5. Bid’ah harus: pelbagai jenis makanan atas satu meja.

Halus bab bid’ah ni. Hendak cari pemahaman pun akan ambil masa. Kalau mula belajar, tentu akan pening.

Tetapi kembali kepada Talbis Iblis. Salah satu cabang talbis adalah tazyeen: mencantikkan. Syaitan akan bagi nampak cantik amalan bid’ah itu sampai pelakunya tidak nampak salah. Maka mereka akan terus melakukannya dan mempertahankannya kalau kita tegur.


Soalan:
Kadangkala manusia tersepit di antara perbuatan sunnah yang dalilnya umum. Dalam keadaan begini ada perkara yang tidak ada pada perbuatan nabi tapi bila dilakukan adakah boleh dikatakan bid’ah? Sebagai contoh Allah dan nabi menyuruh kita berselawat kepada Rasulullah secara umum. Tetapi kalau kita buat umpamanya saya tetapkan ok hari ini saya berselawat kepada nabi misalnya dalam perjalanan ke tempat kerja sebanyak 50 kali dan saya jadikan rutin. Dalilnya umum tetapi dijadikan khusus dengan hari dan bilangan untuk diri saya sendiri. Bolehkah begitu?

Jawapan:
Kalau kita hendak buat amalan kita, ikut kesesuaian kita, tidak mengapa. Macam kita susun kerja kita, maka ibadat kita pun boleh susun. Hendak selawat sekian banyak, hendak baca Qur’an sekian banyak mukasurat, salat sunat dan sebagainya. Bila kita susun, dapat buat banyak perkara.

Tetapi yang jadi bid’ah apabila diletakkan kelebihan kepada sesuatu amalan itu. Contohnya, kalau selawat 50 kali dapat sekian dan sekian. Ini yang jadi bid’ah.

 

Soalan:
Kalau kita buat tanpa menetapkan hari, bilangan dan masanya iaitu bila-bila masa sahaja?

Jawapan:
Boleh juga tetapi kalau hendak buat tersusun pun boleh sebab takut tertinggal.

Sebagai contoh, kalau kita baca Qur’an ‘bila ada masa’, akhirnya tiada masa memanjang. Maka boleh tetapkan, hendak baca satu juz sehari. Ini kita tetapkan atas diri kita sahaja, tidak ada pahala khusus.

 

Komen dan Soalan