Utama Bilik (66) Kesalahan Dalam Solat Kesalahan Di dalam Solat / 10

Kesalahan Di dalam Solat / 10

347
0
Iklan

BAB SATU

Beberapa kesalahan pesolat di dalam isu pakaian solat dan menutup aurat ketika solat.
1.2(Bahagian 1)
Solat dengan memakai baju tidur atau pijama
(الصّلاة في ملابس النّوم(( البيجامات ))
Dalil hadith:
Dari Abu Hurairah ra,

أخرج البخاريّ في (( صحيحه )) بسنده إلى أبي هريرة رضي الله عنه قال : قام رجل إلى النبي  فسأله عن الصّلاة في الثّوب الواحد ، فقال : (( أوَ كلّكم يجد ثوبين )) ؟! ثم سأل رجل عمر ، فقال : إذا وسّع اللهُ فأوسعوا : صلّى رجل في إزارٍ ورداء ، في إزار وقميص ، في إزار وقباء ، في سراويل ورداء ، في سراويل وقميص ، في سراويل وقباء ، في تُبّان وقباء ،في تُبّان وقميص ( أخرجه : البخاري : كتاب الصلاة :باب الصلاة في القميص والسراويل والتُبّان والقباء : (1/475) رقم (365) )

Terjemahan:

Dari [Abu Hurairah] berkata, “Seorang lelaki datang dan bertanya kepada Rasululah saw tentang solat dengan menggunakan satu helai baju. Maka Rasulullah saw pun bersabda: “Apakah setiap kamu memiliki dua helai baju?” Kemudian ada seseorang bertanya kepada ‘Umar, lalu beliau menjawab, “Jika Allah memberi kelapangan (kemudahan), maka pergunakanlah.” Bila seseorang memiliki banyak pakaian, maka dia solat dengan pakaiannya itu. Ada yang solat dengan memakai kain dan rida (selendang besar), ada yang memakai kain dan gamis (baju panjang sampai kaki), ada yang memakai kain dan baju, ada yang memakai celana panjang dan rida’, ada yang memakai celana panjang dan gamis, ada yang memakai celana panjang dan baju, ada yang memakai celana pendek dan rida’, ada yang memakai celana pendek dan gamis.” Abu Hurairah berkata, “Menurutku ‘Umar mengatakan, “Dan ada yang memakai celana pendek dan rida’.”

 

1.2.1 Atsar Ibnu Umar ra,

ورأى عبد الله بن عمر نافعاً يصلي في خلوته ، في ثوبٍ واحدٍ ، فقال له : ألم أكسك ثوبين ؟
قال : بلى . قال : أفكنت تخرج إلى السوق في ثوبٍ واحد ؟ . قال : لا . قال : فالله أحق أن يتجمّل له (أخرجه : الطحاوي في ((شرح معاني الآثار)) : (1/377 و 378 ) وانظر : (( تفسير القرطبي )) : (15/239) و((المغني)) : (1/621) )

Terjemahan: Abdullah bin Umar ra, pernah melihat Nafi’ (hamba beliau yang dimerdekakan) solat ditempat tersorok sendirian dengan hanya memakai satu helai kain sahaja (terbuka badan yang disebelah atas atas),(bila dia selesai solat), Ibnu Umar menegurnya,” bukankah saya memberi awak dua helai kain?” Nafi’ menjawab benar, sambung Ibnu Umar lagi,” apakah kamu tergamak jika keluar ke pasar hanya memakai sehelai kain?” Nafi menjawab “tidak”. Maka Ibnu Umar berkata.” Maka Allah lebih berhak untuk kita berhias untuknya.”
(HR Tohawi syarah Ma’ani al atsar no 378, tafsir Qurtubi 15:239 dan ibn qudamah,al Mughni. 1:621)

وهكذا مَنْ يصلّي في ملابس النوم ،فإنه يستحيي أن يخرج إلى السوق بها ،لرقّتها وشفافيتها

Terjemahan: Menurut pendapat Abu Ubaidah, ” begitu juga dengan pesolat yang solat dengan memakai baju yang digunakan untuk tidur, sudah semestinya dia akan malu memakai pakaian tersebut ke pusat membeli belah kerana nipisnya pakaian tersebut.

قال ابن عبد البر في ((التمهيد)) : (6/369) : (( إن أهل العلم يستحبّون للواحد المطق على الثياب ، أن يتجمّل في صلاته ما استطاع بثيابه ، وطيبه ، وسواكه ))

Terjemahan: Menurut pendapat Ibnu Abdul Barr (wafat pada tahun 423H, di Andalus, Sepanyol, ulama mazhab Maliki) di dalam at Tamhid (syarah al Muwatta’) “

Bahawa ahlil ilmu (ulama’) merasa malu untuk memakai sehelai kain sahaja untuk bersolat. Mereka berhias untuk solat dengan pakaian terbaik, mengenakan wangian dan bersugi.

قال الفقهاء في مبحث شروط صحة الصّلاة : مبحث ستر العورة : ((ويشترط في الساتر أن يكون كثيفاً ، فلا يجزىء الساتر الرقيق ، الذي يصف لون البشرة)) (انظر : ((الدّين الخالص)) : (2/101-102 ) و ((المجموع)) : (3/170)و ((المغني)) )

Terjemahan: Para fuqaha’ membincangkan dengan terperinci di dalam bab syarat sah solat, pakaian untuk solat di syaratkan cukup ketebalannya supaya warna kulit tidak dapat dilihat kerana kenipisannya.
(Lihat Siddiq Hasan Khan, Aldin al Khaalish,2:101, Imam Nawawi, al Majmu’dan Ibnu Qudamah, al Mughni)

Rumusan:

Tidak disenangi salaf dan fuqaha’ jika;

1. Memakai hanya sehelai pakaian, misalnya memakai hanya kain pelikat tanpa berbaju, walaupun cuma solat bersendirian.

2. Solat dengan memakai pakaian yang lazim digunakan untuk tidur seperti pijama.

3. Solat dengan pakaian yang tipis.

Komen dan Soalan