Utama Bilik (66) Kesalahan Dalam Solat Kesalahan Di dalam Solat / 11

Kesalahan Di dalam Solat / 11

292
0
Iklan

BAB SATU

Beberapa kesalahan pesolat di dalam isu pakaian solat dan menutup aurat ketika solat.
الفصل الأول: جماع أخطاء المصلّين في ثيابهم وستر عوراتهم في الصلاة
1.2.2(Bahagian 2)
Solat dengan​ berpakaian tipis dashdash(yang menampakkan warna kulit dan tanpa seluar dalam)

 

(صلاة بعضهم في الثوب الساتر للجسد (( دشداش )) رقيق ، يصف لون البشرة ، دون سروالٍ تحته )
قال الإمام الشافعي : (( وإن صلى في قميص يشف عنه ، لم تجزه الصّلاة , والمرأة في ذلك أشدّ حالاً من الرجل

Menurut pendapat Imam as-Syafi’i rahimahullah (wafat pada 204H di Mesir) ” Sesiapa yang solat dengan pakaian tipis maka tidak sah. Pakaian perempuan lebih ditekankan dari lelaki.” Di dalam kitab al Umm, 1:78

ودليل ذلك :
قوله  : ((سيكون في آخر أمتي نساء كاسيات عاريات (أخرجه : مالك (( الموطأ )) : (3/913) و مسلم في ((الصحيح)) رقم (2128) .)

Dalil hadith:
” akan datang pada generasi akhir ummatku, perempuan yang berpakaian tetapi seperti telanjang”
(HR Malik, Muwatta, dan Muslim no 2128)

قال ابن عبد البر : (( أراد  : النساء اللواتي يلبسن من الثياب ، الشيء الخفيف ، الذي يصف ولا يستر ، فهن كاسيات بالاسم ، عاريات في الحقيقة

Syarah Imam Abdil Bar rahimahullah , (wafat pada 463H, di Andalusia).

Hadith ini bermaksud wanita yang berpakaian tipis dan tidak menutup auratnya, maka pada hakikatnya dia telanjang. (Kitab Tanwir al Hawaalik 3:103)

 

وعن هشام بن عروة : أن المنذر بن الزّبير قدم من العراق ، فأرسل إلى أسماء بنت أبي بكر بكسوة من ثياب مرويّة وقوهية – من نسيج ((قوهستان)) ناحية بخراسان – رقاق عتاق ، بعدما كفّ بصرها ، قال : فلمستها بيدها ، ثم قالت : أف ، ردّوا عليه كسوته . قال :فشقّ ذلك عليه ، وقال : يا أمّة ، إنه لايشف . قالت : إنها إن لم تشف ، فإنها تصف أخرجه ابن سعد في (( الطبقات الكبرى )) : ( 8/184) بإسناد صحيح . وفي الباب كثير من الآثار ، انظرها في ((حجاب المرأة المسلمة )) : (ص 56-59) .)

Terjemahan:
Dari Hisham bin Urwah, bahawa al Munzir bin az-Zubair datang ke Iraq. kemudian dia mengirim kain kepada Asma’ bte Abu Bakar (di Madinah) kain tenun Qahistan (daerah di negara Khurasan (sekarang di Iran), fabrik lembut, nipis dan bermutu tinggi, Asma’ mengusap dan terpesona dengan kehalusan kain tersebut kemudian menolaknya dan berkata,” Uff, kembalikan kain ini kepadanya” Hisham (anak saudara Asma’) berkata,” bonda, kain ini tidaklah tipis mana”…jawab Asma’:” walaupun tidak tipis tetapi nampak bentuk badan”
(HR Ibnu Sa’ad di dalam Tabaqat al Kubra dengan sanad yang sahih, disahihkan oleh Syaikh al-Albani, di dalam Hijaab al Mar’ah 56)

 

وقال الشوكاني في (( نيل الأوطار )) : (2/115) : ((يجب على المرأة أن تستر بدنها بثوب لا يصفه ، وهذا شرط ساتر العورة

Menurut pendapat Imam al-Syawkani (di dalam kitab al Nayl, 2:115) Wanita wajib menutup aurat dengan berpakaian yang tidak menampakkan bentuk badan. Ini syarat menutup aurat.

 

Nota kaki:
Dashdash=jubah kelawar arab

Komen dan Soalan