Utama Bilik (01) Fiqh As Sunnah Seksa Kubur, Pengkebumian Segera atau Lengah? Dan Bid’ah Lafaz Niat

Seksa Kubur, Pengkebumian Segera atau Lengah? Dan Bid’ah Lafaz Niat

670
0
Iklan

1. Benarkah ada aliran di dalam Islam yang menolak wujudnya seksaan kubur? Hadis juga menyatakan kanak-kanak juga boleh kena seksa kubur?
Himpitan kubur ini akan menimpa semua orang, termasuk anak kecil. Rasûlullâh Sallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda:

لَوْ أَفْلَتَ أَحَدٌ مِنْ ضَمَّةِ الْقَبْرِ لَنَجَا هَذَا الصَّبِيُّ

Seandainya ada seseorang selamat dari himpitan kubur, maka budak ini pasti selamat [Mu’jam ath-Thabrani dari Abu Ayyub Radhiyallahu anhu dengan sanad shahih dan riwayat ini dinilai shahih oleh Syaikh al-Albani rahimahullah dalam Shahihul Jâmi, 5/56]
Aliran yang menolak azab kubur ialah sekta muktazilah dan parti Hizb Tahrir. Azab kubur atau mini kiamat adalah akidah ahli sunnah wal jamaah.

Dalil utama:

وَحَاقَ بِآَلِ فِرْعَوْنَ سُوءُ الْعَذَابِ (45) النَّارُ يُعْرَضُونَ عَلَيْهَا غُدُوًّا وَعَشِيًّا وَيَوْمَ تَقُومُ السَّاعَةُ أَدْخِلُوا آَلَ فِرْعَوْنَ أَشَدَّ الْعَذَابِ (46)

“Dan Fir’aun beserta kaumnya dikepung oleh azab yang amat buruk. Kepada mereka dinampakkan Neraka pada pagi dan petang, dan pada hari terjadinya Kiamat.
(Dikatakan kepada malaikat): “Masukkanlah Fir’aun dan kaumnya ke dalam azab yang sangat keras“.” [Al Mu’min: 45-46]

Kanak-kanak kecil tidak dikenakan azab kubur dan Akhirat. Ini juga akidah ahli sunnah wal jamaah. Bahawa kanak-kanak belum baligh yang mati, akan ke Syurga.

2. Di dalam urusan menyegerakan pengkebumian, perlukah disegerakan atau sebenarnya yang Nabi SAW maksudkan itu adalah jangan dilengahkah? Saya selalu melihat senario di mana saudara-mara sudah hampir sampai, tetapi kerana isu menyegerakan pengkebumian jenazah, saudara-mara tidak sempat hendak menjenguk mahupun solat jenazah.
Kena damaikan antara dua hadis. Pertama:

مَا مِنْ رَجُلٍ مُسْلِمٍ يَمُوتُ فَيَقُومُ عَلَى جَنَازَتِهِ أَرْبَعُونَ رَجُلًا لَا يُشْرِكُونَ بِاللَّهِ شَيْئًا إِلَّا شَفَّعَهُمْ الله فِيهِ

Terjemahan:
“Tiada seorang muslim yang meninggal dunia lalu jenazahnya disolatkan oleh 40 orang lelaki, yang mana mereka tidak menyekutukan Allah dengan sesuatu apapun, melainkan Allah akan mengabulkan doa syafa’at mereka untuknya (yakni bagi jenazah)”. [Muslim, Abu Dawud, Ibnu Majah, al-Baihaqi dan Ahmad]
Kedua:

إِذَا وُضِعَتْ الْجِنَازَةُ فَاحْتَمَلَهَا الرِّجَالُ عَلَى أَعْنَاقِهِمْ فَإِنْ كَانَتْ صَالِحَةً قَالَتْ قَدِّمُونِي قَدِّمُونِي وَإِنْ كَانَتْ غَيْرَ صَالِحَةٍ قَالَتْ يَا وَيْلَهَا أَيْنَ يَذْهَبُونَ بِهَا يَسْمَعُ صَوْتَهَا كُلُّ شَيْءٍ إِلَّا الْإِنْسَانَ وَلَوْ سَمِعَهَا الْإِنْسَانُ لَصَعِقَ

Terjemahan:
“Saat jenazah diletakkan (di atas pengusung) dan telah diusung di atas pundak lelaki, sekiranya jenazah itu soleh, dia akan berkata, “Percepatkanlah diriku”. Jika jenazah tidak soleh, dia akan berkata, “Celaka aku, ke mana akan mereka membawaku?”. Suara itu boleh didengar oleh setiap benda kecuali manusia. Sekiranya dia mendengarnya, pasti dia pengsan. [Bukhari]
Hadis pertama:
Tunggulah sampai boleh kumpulkan 40 orang untuk solat jenazah.
Hadis kedua:
Secepat mungkin.
Untuk menggabungkan hadis di atas, menunggu anak balik, saudara-mara semua sampai bukanlah alasan sebab waktu menziarah adalah ketika sakit, manakala yang lewat boleh mensolati di kuburan.

3. Apakah dikira bid’ah sekiranya melafazkan niat ketika solat atau ibadah yang lain?
Talaffudz Niat
Bid’ah adalah merekacipta sesuatu dalam agama yang tidak ada asal dari Nabi SAW dengan i’tikad agama belum sempurna.
Melafaz niat termasuk dalam bid’ah ibadat kerana tempat niat adalah di hati dan tidak ada seorang salaf pun yang mengajar kepada kita supaya melafaz niat. Solat misalnya dimulakan dengan takbir bukan usalli.

Komen dan Soalan