Utama Bilik (01) Fiqh As Sunnah Solat Orang Tertidur, Fasakh Zuriat dan Sentuh Batal Wudhuk?

Solat Orang Tertidur, Fasakh Zuriat dan Sentuh Batal Wudhuk?

281
0
Iklan

1. Selepas maghrib kami tertidur, sampai terlajak sehingga 10 minit sebelum subuh. Apakah perlu solat Isyak dengan sekadar lakukan yang wajib sahaja supaya boleh sempat menghabiskan Isyak sebelum masuk subuh (dan kemudian solat subuh), atau bolehkah kami solat dengan tenang dalam menunaikan solat Isyak sambil khusyuk (walaupun akan terlepas subuh dalam waktunya)?
Solat orang yang tertidur ialah ketika dia jaga. Maka lakukan secepat mungkin. Jika dapat satu rakaat dalam waktu, maka jika masuk waktu lain, ia masih dianggap mendapat dalam waktunya.

2. Betulkah isteri berhak meminta fasakh jika suami tidak mampu memberi zuriat?
Jika suami disahkan oleh pakar perubatan memang mandul (tidak mampu ereksi, maka isteri berhak memfailkan perceraian sebab salah satu tujuan perkahwinan ialah zuriat. Namun, jika menggunakan teknologi seperti IVF (tabung uji) dan suami mampu membiayainya, maka cuba dulu bayi tabung uji.

3. Semasa mahu pergi solat subuh, doktor lelaki mengambil darah saya untuk ujian darah, maka bersentuhan kulit kami, adakah pahala solat saya berkurangan disebabkan hal itu sekiranya saya mengambil pendapat wudhuk saya tidak batal?
Ia bergantung kepada fiqh yang anda pilih.
• Jika anda memilih pendapat mazhab syafi’iyah, maka batal.
• Jika memilih pendapat Ibn Taymiyah, tidak batal secara mutlak.
• Jika memilih fiqh sunnah, yakni tidak batal, maka pahala tidak berkurang.
Pahala solat dihitung dengan fiqh solat dan khusyu’. Wudhuk tiada masalah.

Komen dan Soalan