Utama Talbis Iblis Talbis Iblis: Tazkiyatun Nafs dan Ihsan (Bahagian 5)

Talbis Iblis: Tazkiyatun Nafs dan Ihsan (Bahagian 5)

60
0

Sambungan Kembali kepada Allah ‎ﷻ: Adab Dalam Berdoa

Memang kita kena redha dengan kesusahan dan musibah yang kita hadapi tetapi tidaklah salah kalau kita meminta kebaikan kepada Allah ‎ﷻ. Kita kena membiasakan diri untuk selalu berdoa kepada Allah ‎ﷻ.

Akan tetapi kena jaga adab dalam berdoa. Allah ‎ﷻ telah berfirman di dalam [Isra’:11]

وَيَدعُ الإِنسانُ بِالشَّرِّ دُعاءَهُ بِالخَيرِ ۖ وَكانَ الإِنسانُ عَجولًا

Dan manusia doa untuk kejahatan sebagaimana dia berdoa untuk kebaikan. Dan adalah manusia bersifat tergesa-gesa.

Tafsir: Memang kebanyakan manusia bersifat kelam kabut (tergopoh-gopoh). Begitulah, manusia tidak tahu apa yang mereka minta sebenarnya. Kadang-kadang kita minta kepada perkara yang tidak baik – sebagai contoh, kita minta supaya diberi sesuatu kerja tertentu, padahal kita tidak tahu bahawa kerja itu sebenarnya tidak elok bagi diri kita.

Oleh itu, kita sepatutnya meminta doa kepada Allah ‎ﷻ untuk memberi kebaikan kepada kita tanpa kita menyebut secara spesifik apakah yang kita hendak. Tidak perlu hendak mengajar Allah ‎ﷻ untuk memberi kita sesuatu yang spesifik kerana kita tidak tahu sama ada ia membawa kebaikan atau tidak. (Atau, sekurangnya, kita tambah dalam doa kita begini – Ya Allah, kalau perkara ini memberi kebaikan untuk diriku, maka Kau kabulkan dan berikanlah).

Ingatlah yang kita tidak tahu apakah sebenarnya kebaikan untuk kita kerana kita tidak tahu perkara ghaib iaitu apa yang akan terjadi di masa hadapan. Maka, kita sepatutnya serahkan sahaja kepada Allah ‎ﷻ. Hanya memohon kebaikan sahaja.

Ada yang jahil sampai sanggup berdoa: “Ya Allah, kalau begini matikanlah sahaja aku…” Sepatutnya dia minta diselamatkan, tetapi dia minta mati pula. Inilah kebodohan yang amat.

Maka dalam berdoa, kita kena lapik doa kita. Sebaiknya kita tambah: …. kalau ia adalah baik bagiku, ya Allah.

Kita serahkan kepada Allah ‎ﷻ untuk menentukan apa yang terbaik bagi kita.

Komen dan Soalan