Utama Bilik (66) Kesalahan Dalam Solat Kesalahan Di dalam Salat / 30

Kesalahan Di dalam Salat / 30

176
0
Iklan

Beberapa kesalahan pesalat di dalam isu pakaian salat dan menutup aurat dalam salat.

الفصل الأول: جماع أخطاء المصلّين في ثيابهم وستر عوراتهم في الصلاة

 

Salat dengan pakaian yang dicelup dai (pewarna) – الصَّلاة في الثَّوب المعَصْفَر 

Isu ini termasuk di dalam bab fiqh pakaian yang di sisi saya sudah mansukh kerana ia adalah suatu proses mewarnakan pakaian yang diamalkan oleh kaum yang terdahulu. Akan tetapi di zaman moden, semua fabrik sudah siap. Ia dihasilkan oleh kilang yang telah siap dengan warnanya sekali. Pada zaman dahulu pakaian dicelup dengan za’faran dan termasuk dalam perhiasan perempuan. 

Ilat atau motif mu’asyfar ialah untuk perhiasan perempuan dan sekarang digantikan dengan seni batik.

Kita akan menyelusuri beberapa hadith dalam isu ini.

Hadith 1:

عن عبد الله بن عمرو ـ رضي الله عنهما ـ أن رسول الله  ، رأى عليه ثوبين معصفرين ، فقال : (إنّ هذه من ثياب الكفّار ، فلا تَلْبَسْهَا) أخرجه : مسلم : كتاب اللباس والزينة : باب النهي عن لبس الرّجل الثوب المعصفر : (3/1647) رقم 2077) .

Dari Ibnu Umar رضي الله عنه bahawa ditunjukkkan kepada Nabi ﷺ akan dua potong baju mu’asyfar (baju yang dihasilkan dengan pewarna usyfur). Lantas baginda bersabda, “Sesungguhnya ia pakaian orang kafir, maka jangan memakainya”. (HR Muslim no. 2077, Ahmad, al-Hakim dalam al-Mustadrak)

Hadith 2: 

وفي رواية قال له : أأمك أمرتك بهذا ؟ قلت إغسلهما ؟ قال بل إحرقهما 

Dalam riwayat lain, “Adakah ibu kamu menyuruh kamu memakainya?”. Si fulan berkata, “Saya akan menghapuskannya”, Nabi ﷺ bersabda, “Tidak, bakarkan ia”. (Sahih Muslim no. 2077)

 

وزاد في رواية : ففعلت

Tambahan dalam riwayat tersebut: “Maka aku melakukannya” yakni membakarnya.

وأخرجه معها : الحاكم في ((المستدرك)) : (4/190) وقال : ((صحيح الإسناد)) . والرواية التّالية تشهد لها 

Ini adalah tambahan al-Hakim dalam al-Mustadrak 4:190, beliau berkata sanad-sanadnya sahih.

Hadith 3:

وفي رواية أنّ النّبيّ,” رأى عليه رَيْطةً مُضَرَّجَةً بالعُصْفر ، فقال: ما هذه الرَّيْطَة التي عليك ؟ فعرفتُ ما كره ، فأتيتُ أهلي ، وهم يَسْجُرُونَ تنُّوراً لهم ، فقذفتها فيه ، ثم أتيتُه من الغَدّ ، فقال : ((يا عبد الله ما فعلت الرَّيْطَة ؟ )) ، فأخبرتُه ، فقال : ((هَلاَّ كَسَوْتَها بعضَ أهلك ، فإنه لا بأس بها للنّساء) أخرجه : أحمد : المسند : (2/196) وأبو داود في ((السنن)) : رقم (4066) ، وابن ماجه في ((السنن)) : رقم (3603) وإسناده حسن .

Dalam sebuah riwayat, bahawa Nabi ﷺ melihat perawi (Abdullah bin Amru) memakai jaket yang dicelup dengan usyfur (warna merah murni), Nabi ﷺ bertanya, “Kenapa kamu memakai jaket begini?” Aku mengerti bahawa beliau tidak menyukainya. Ketika aku sampai di rumah, kebetulan mereka sedang menyalakan dapur api (untuk memasak), maka aku lemparkan jaket tersebut ke dalam unggun api. Keesokan hari ketika aku bertemu Nabi ﷺ, baginda bertanyakan, “Wahai Abdullah, apa kesudahan jaket kamu semalam?” Aku menjelaskan apa yang telah aku lakukan.” Nabi ﷺ berkata, “Bahkan keluarga kamu masih boleh memakainya, sebab jaket sedemikian boleh dipakai oleh kaum wanita”. (HR. Ahmad, 2:196, Abu Daud no. 4066, Ibnu Majah no. 3603 dengan sanad hasan. Disahihkan oleh Syaikh al-Albani رحمه الله‎)

Fiqh hadith:

Ia mengenai pakaian berwarna merah hasil daripada celupan menggunakan tumbuhan usyfur yang menghasilkan warna merah menyala. Ia tidak disukai oleh Nabi ﷺ akan tetapi harus untuk kaum wanita.

Allahu a’lam.

Komen dan Soalan