Utama Bilik (01) Fiqh As Sunnah SOAL JAWAB FIQH SUNNAH: Perlukah Menyatakan Nama Pemberi Waqaf?

SOAL JAWAB FIQH SUNNAH: Perlukah Menyatakan Nama Pemberi Waqaf?

148
0
Iklan

๐Ÿ”ด Apabila menjadi wakil bagi suatu urusan waqaf, adakah perlu menyebutkan waqaf itu dilakukan atas nama seseorang atau si mati?

Antara contoh waqaf ialah membelikan beberapa mushaf, mesin penapis air, pendingin hawa dan sebahagiannya bagi kegunaan surau setempat.

โœ… Ia perlu untuk tujuan perundangan โ€˜legal purposesโ€™ (mengikut undang-undang) iaitu sebagai mematuhi peraturan SOP Waqaf

Terdapat dua opsyen bagi sadaqah dan waqaf:

  1. Dirahsiakan, ini lebih baik.
  1. Dizahirkan, ini untuk memberi motivasi kepada penderma yang lain dan orang yang menggunakan barangan waqaf mendoakan kepadanya.

Dalil firman Allah ๏ทป:

ุฅูู†ู’ ุชูุจู’ุฏููˆุง ุงู„ุตูŽู‘ุฏูŽู‚ูŽุงุชู ููŽู†ูุนูู…ูŽู‘ุง ู‡ููŠูŽ ูˆูŽุฅูู†ู’ ุชูุฎู’ูููˆู‡ูŽุง ูˆูŽุชูุคู’ุชููˆู‡ูŽุง ุงู„ู’ููู‚ูŽุฑูŽุงุกูŽ ููŽู‡ููˆูŽ ุฎูŽูŠู’ุฑูŒ ู„ูŽูƒูู…ู’ ูˆูŽูŠููƒูŽููู‘ุฑู ุนูŽู†ู’ูƒูู…ู’ ู…ูู†ู’ ุณูŽูŠูู‘ุฆูŽุงุชููƒูู…ู’ ูˆูŽุงู„ู„ูŽู‘ู‡ู ุจูู…ูŽุง ุชูŽุนู’ู…ูŽู„ููˆู†ูŽ ุฎูŽุจููŠุฑูŒ.

โ€œJika kamu menampakkan sadaqah(mu), maka itu adalah baik. Dan jika kamu menyembunyikannya dan kamu berikan kepada orang-orang fakir, maka menyembunyikan itu lebih baik bagimu. Dan Allah akan menghapuskan dari kamu sebahagian kesalahan-kesalahanmu; dan Allah mengetahui apa yang kamu kerjakan.โ€

[Al-Baqarah: 271]

Kebiasaannya, institusi yang bakal menerima aset wakaf akan meminta butiran pewakaf atau wakilnya untuk tujuan rekod aset, contoh mewakafkan 100 naskhah mushaf kepada Maahad Tahfiz, pengetua akan meminta nama pewakaf sebagai rekod aset tersebรนt yang bermaksud pengetua dan pegawai Maahad sahaja yang tahu siapa yang menderma.

#Ilmu#Prihatin#Amal

Komen dan Soalan