Utama Talbis Iblis Tablis Iblis: Talbis

Tablis Iblis: Talbis

369
0
Iklan

Talbis Iblis yang Kelapan: Talbis

Tentunya salah satu senjata adalah Talbis. Dari ل ب س yang bermaksud ‘pakai‘ macam pakai baju.

Maksud talbis adalah menampakkan yang bathil dengan pakaian haq. Yang tidak benar tetapi dinampakkan sebagai benar.

Maka ramai tertipu kerana kejahilan tentang agama. Ini banyak terjadi, macam amalan-amalan bidaah yang banyak dilakukan sekarang. Ia bidaah dan berdosa, tetapi dinampakkan sebagai benar.

Kemudian Iblis gunakan tazyeen (mencantikkan). Maka teruslah manusia dalam tertipu.

Apakah dalil Talbis Iblis?

عَنْ صَفِيَّةَ ابْنَةِ حُيَىٍّ قَالَتْ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ – صلى الله عليه وسلم – مُعْتَكِفًا ، فَأَتَيْتُهُ أَزُورُهُ لَيْلاً فَحَدَّثْتُهُ ثُمَّ قُمْتُ ، فَانْقَلَبْتُ فَقَامَ مَعِى لِيَقْلِبَنِى . وَكَانَ مَسْكَنُهَا فِى دَارِ أُسَامَةَ بْنِ زَيْدٍ ، فَمَرَّ رَجُلاَنِ مِنَ الأَنْصَارِ ، فَلَمَّا رَأَيَا النَّبِىَّ – صلى الله عليه وسلم – أَسْرَعَا ، فَقَالَ النَّبِىُّ – صلى الله عليه وسلم – « عَلَى رِسْلِكُمَا إِنَّهَا صَفِيَّةُ بِنْتُ حُيَىٍّ » . فَقَالاَ سُبْحَانَ اللَّهِ يَا رَسُولَ اللَّهِ . قَالَ « إِنَّ الشَّيْطَانَ يَجْرِى مِنَ الإِنْسَانِ مَجْرَى الدَّمِ ، وَإِنِّى خَشِيتُ أَنْ يَقْذِفَ فِى قُلُوبِكُمَا سُوءًا – أَوْ قَالَ – شَيْئًا »

Dari Shofiyah binti Huyay, beliau berkata, “Pernah Rasulullah ﷺ sedang beri’tikaf, lalu aku mendatangi baginda. Aku mengunjunginya di malam hari. Aku pun bercakap-cakap dengannya. Kemudian aku ingin pulang dan baginda berdiri lalu menghantarku. Kala itu rumah Shofiyah di tempat Usamah bin Zaid. Tiba-tiba ada dua orang Ansar lewat. Ketika keduanya melihat Rasulullah ﷺ, mereka mempercepatkan langkah kakinya. Nabi ﷺ lantas mengatakan, “Perlahan-lahanlah, sesungguhnya wanita itu adalah Shofiyah binti Huyay.” Keduanya berkata, “Subhanallah, wahai Rasulullah.” Rasulullah ﷺ bersabda, “Sesungguhnya syaitan menyusup dalam diri manusia melalui aliran darah. Aku khuatir sekiranya syaitan itu menyusupkan kejelekan dalam hati kalian berdua.”

(Muttafaqun ‘alaih. HR. Bukhari no. 3281 dan Muslim no. 2175).

Syaitan boleh bisikkan ke dalam hati manusia untuk memberikan was-was kepada manusia. Nabi Muhammad ﷺ tahu perkara itu. Jadi baginda tutup perkara itu daripada berlaku dengan cepat-cepat menjelaskan bahawa wanita yang mereka nampak itu adalah isteri baginda sendiri.

Baginda takut mereka akan dibisikkan oleh syaitan: “Eh.. siapa lah agaknya dengan Nabi itu tadi kan? mesra jer nampak… entah-entah….eh eh….”

Maka ini mengajar kita yang kita kena kenal bagaimana cara syaitan bekerja.

Kemudian kenalah tutup daripada berlaku. Ambil jalan selamat, hilangkan keraguan.

Dari Aisyah رضي الله عنها, bahawa Rasulullah ﷺ keluar dari rumahnya pada suatu malam. Aisyah رضي الله عنها menuturkan, “Maka aku pun menjadi cemburu kepada baginda sekiranya baginda mendatangi isteri yang lain. Kemudian baginda kembali lagi dan melihat apa yang terjadi pada diriku.

“Apakah engkau sedang cemburu?” tanya baginda.

“Apakah orang semacam aku ini tidak layak cemburu terhadap orang seperti engkau ?”

“Rupanya syaitan telah datang kepadamu”, sabda baginda.

“Apakah ada syaitan bersertaku?’ tanyaku.

“Tak seorangpun melainkan bersamanya ada syaitan” jawab baginda.

“Bersertamu pula?” tanyaku.

“Ya, hanya saja Allah ‎ﷻ menolongku untuk mengalahkannya sehingga aku selamat”, jawab baginda.

(ditakrij Muslim dan Nasa’i)

Dari Aisyah رضي الله عنها, beliau berkata, “Aku tidak pernah melihat orang yang pandai masak seperti halnya Shafiyah. Suatu hari beliau membuatkan makanan bagi Rasulullah ﷺ, yang ketika itu baginda berada di rumahku. Seketika itu badanku gementar kerana rasa cemburu yang menggelegak. Lalu aku memecahkan bejana Shafiyah. Akupun menjadi menyesal sendiri.

Aku berkata, “Wahai Rasulullah, apa tebusan atas apa yang aku lakukan ini?”

Baginda menjawab, “Bejana harus diganti dengan bejana yang sama, makanan harus diganti dengan makanan yang sama”,

(Ditakhrij Abu Daud dan An-Nasa’i)

Lihat kata Nabi ﷺ: Rupanya syaitan telah datang kepadamu.

Ini dalil bahawa syaitan itu akan sentiasa cuba menghasut kita dan kerana itu kita kena sedar perkara ini. Jangan terus ikut sahaja. Jangan kita jadi mainan syaitan.

💭💭

Soal Jawab


Soalan:
Adakah semua jenis cemburu datang daripada syaitan?

Jawapan:
Mungkin semua. Tetapi janganlah kita kata semua mungkin ada yang tidak begitu.

Sebagai contoh, seorang lelaki memang patut cemburu kalau anak isterinya dipegang oleh lelaki lain. Ini cemburu yang betul.


Soalan:
Maksudnya boleh lah kalau seorang perempuan itu cemburukan suaminya yang ada teman wanita lain? Sebab benda itu tidak sepatutnya berlaku?

Jawapan:
Boleh. Memang tidak salah.


 

 

Artikel sebelumnyaTafsir Surah Al- Baqarah: Tafsir Ayat Ke-72 hingga Ke-74
Artikel seterusnyaTBK 10.1.8 al Masih al Dajjal

Komen dan Soalan