Utama Bilik (100) CR CR: Isu Zikir Menari Dan Mandi Bogel

CR: Isu Zikir Menari Dan Mandi Bogel

40
0
KONGSI

Panel: Cikgu Rahim

Kita bicara tentang fikrah uito dan fikrah yang ada..

Syukur Allah kurniakan islam kepada kita walaupun kita dikelilingi dengan fitnah yang luar biasa.

Abang Jai:
[ISU ZIKIR MENARI/BERGOYANG/BERGERAK] MENURUT ULAMAK AHLUS SUNNAH WAL JAMA’AH:

[BY : USTAZ ZAMIHAN AL GHARI~ASWAJA].

Pengerusi Majlis Fatwa Kebangsaan sudah memberikan penjelasan pada 20 April yang lalu mengenai perkara ini. Namun nampaknya ada tangan-tangan jahat yang suka membangkitkan kembali fitnah dan tohmahan ini kembali kerana hasad dengki kepada amalan tarekat yang ada dinaskan dan dipersetujui ulamak muktabar.

Sila rujuk penjelasan :

1. MSTAR : http://www.mstar.com.my/berita/berita-semasa/2015/04/20/zikir-goyang-badan-majlis-fatwa/

2. SINAR HARIAN : http://www.sinarharian.com.my/nasional/zikir-sambil-goyang-badan-tidak-dilarang-1.381718

3. ASTRO AWANI : http://www.astroawani.com/video-malaysia/penjelasan-majlis-fatwa-kebangsaan-isu-gst-zikir-menari-dan-konsert-55740

Begitu juga Bahagian Tarekat Tasawuf, Jabatan Mufti Negeri Sembilan telah menerbitkan penjelasan mengenainya. Artikel ini juga boleh didapatkan juga di dalam Majalah At-Tariq (Bil. 17) terbitan Jabatan Mufti Negeri Sembilan. (lhat gambar)

Antara para Alim Ulamak Ahlus Sunah Wal Jama’ah yang membenarkan zikir menari/bergerak kerana tawajjud (penghayatan).

1. Imam Ahmad bin Hanbal (Al-Hadaiq : 165)

2. Imam Abu Nu’aim meriwayatkan daripada Imam Fudhail bin ‘Iyadh bahawasanya para sahabat r.a. ketika berzikir kepada Allah, maka mereka akan bergerak-gerak (tamayul) sebagaimana geraknya pohon ditiup angin kedepan dan ke belakang”. [Tartib Al-Idariyyah: 2/143]

3. Imam al-Baihaqi (Al-Adaab lil Baihaqi : 422)

4. Imam ar-Ramli (Nihayah al-Muhtaj, ar-Ramli : 8/298)

5. Imam as Suyuthi (al-Hawi lil Fatawi)

6. Syaikh Islam Sirajuddin al-Balqini,

7. Al-‘Allamah Burhanuddin al-Abnasi,

8. syaikh Islam Izzuddin bin Abdissalam (Al-Hawi lil Fatawi, as-Suyuthi : 3/349)

9. Imam Abdul Hayy al-Kattan ( At-Taratib al-Idariyyah, al-Kattani : 2/143 )

10. imam al-Ghazali (Ihya Ulumuddin, al-Ghazali : 2/266)

11. Dr Malik Abd Malik Abd Rahman As Sa’adi (al-Bid’ah fil Mafhum al-Islami ad-Daqiiq)

Antara penulisan asatizah yang bagus untuk dibaca mengenai zikir menari ini :

1. TARIAN MENURUT 4 MAZHAB – http://www.aswj-rg.com/2014/02/hukum-ar-raqsh-tarian-menurut-ulama-empat-madzhab-dan-jawapan-buat-asrie-sobrie.html

2. SEBAHAGIAN PERKATAAN IMAM AHMAD BIN HANBAL –
http://jomfaham.blogspot.com/2010/01/sebahagian-perkataan-imam-ahmad-bin.html

3. ZIKIR BERJOGET – http://al-amindaud.blogspot.com/2009/05/zikir-berjoget.html

4. ANALISIS ILMIYYAH ZIKIR MENARI – http://www.aswj-rg.com/2015/04/analisis-ilmiah-10-kesilapan-dalam-artikel-dr-zulkifli-bakri-isu-zikir-menari.html

5. PERBAHASAN ZIKIR HADRAH – http://pondoktampin.blogspot.com/2015/04/secebis-perbahasan-zikir-hadrah.html

Wallahua’lam bissawab.

Cikgu Rahim:
Bukan fikrah kita zikir menari..

Fikrah kita merujuk al Quran dan as Sunnah…


100 sunnah
1 sunnah setiap hari
7/100

Wudhu

1⃣ Mengucapkan lafaz basmalah
2⃣ Membasuh kedua tapak tangan sebanyak tiga kali di permulaan wudhu’.
3⃣ Mendahulukan berkumur dan istinsyaq sebelum membasuh muka.
4⃣ Melakukan intintsar dengan tangan kiri.

“baginda membasuh kedua taoak tangannya sebanyak tiga kali, kemudian berkumur, beristisyaq, beristintsar, lalu membasuh wajah sebanyak tiga kali…”
HR Al-Bukhari dan Muslim.

5⃣ Membanyakkan berkumur dan beristinsyaq bagi orang yg tidak berpuasa.
6⃣ Berkumur dan beristinsyaq dengan satu tapak tangan, tanpa memisahkan keduanya.

ث أدخل يده فتمضمض واستنشق من كفًًٍ واحدٍ

“kemudian baginda memasukkan tangan lalu berkumur dab beristinsyaq dengan satu telapak tangan.”

HR Al-Bukhari dan Muslim.

7⃣ Bersiwak, dan waktu paling tepat adalah ketika berkumur.

“Jika bukan krn khuatir akan memberatkan umatku, nescaya ku perintahkan mereka bersiwak dalam setiap wudhu’ “

HR Ahmad dan An Nasa’i

8⃣ Mengusap-usap janggut yang lebat dengan jari-jari tangan yang basah ketika membasuh wajah..

“Kebiasaan baginda saw menyela-nyela janggutnya ketika wudhu'”

HR At Tirmizi

CR
Uito.org

M 84:
Istinsyaq dengan istintsar tu ape CR?

Cikgu Rahim: Masuk dalam hidung dan hembus keluar

9⃣ Cara usap kepala

“Rasulullah saw mengusap kepalanya; Baginda memulai dari bahagian depan lalu ditarik ke bahagian belakang.”
HR Al-Bukhari dan Muslim

1⃣0⃣ Menyela-nyela jari-jari tangan dan kaki.
“Sempurnakanlah wudhu’, dan sela-selalah antara jari-jari(dengan air).”

HR Abu Daud, At Tirmizi, Nasa’i, Ibn Majah

1⃣1⃣ Menambah jumlah bilasan sampai tiga kali ketika membasuh wajah, kedua tangan dan kedua kaki.

1⃣2⃣ Melafazkan dua kalimah syahadah selesai berwudhu’.

“Dibukakan baginya pintu syurga yg jumlahnya lapan, dia boleh masuk dari pintu mana sahaja yg dikehendaki.”
HR Muslim.

CR, uito.org

Abi Fatir:
Kalo ambil wudhu dalam tandas boleh tak??

Cikgu Rahim:
Makruh..jika ada najis..kita pastikan penjagaan kebersihan..

Jika tandas bersih sebab rumah sekarang kadang-kadang bilik air dengan tandas same 1 tempat.

Tandas melayu biasanya kotor..kalau di hotel, penuh air dilantai… 😁

Mohd Ridzuan:
Boleh tak saya tahu apa dalilnya yang menyebabkan makruh….dalil naqli….sebab saya cari topik ni..

Cikgu Rahim:
Dalil..tempat kotor..
Wudhu’ ni ibadah.

Ibadat kena lakukan tempat yang bersih. Perlu naqli lagikah?
Makruh ni bukan tak sah.
Nanti nak kena cari usyul fiqh pulak..

“Makruh berwudhuk di tempat najis. kecuali kerana darurat, dan aman atas dirinya dari percikan air yang ada terjatuh tanah/lantai. Rukhsah (keringanan) ini diberikan kepada mereka yang rumahnya tidak mempunyai tempat berwuduk atau tempat mandi kecuali tandas. Dan Islam bertasamuh (toleransi) di dalam perintah dan larangannya.”
(Al-Feqhul Wadhih, Dr. Muhamad Bakar Ismail, vol 1, hal.59)

Norsiah Mohammed:
👍..Rumh sekarang kamar mandi dan toilet dsekalikan..mesti sediakan selipar di kamar mandi.

Cikgu Rahim:
Selipar 1 penyelesaian. Cuci bilik mandi sentiasa, Anak,-anak kencing merata.

Msaufiali:
Kalau ambik wuduk sambil bertelanjang camne pulok cikgu?

Cikgu Rahim:
Sah, tetapi tak bagus. Wudhu’ ibadat hebat. Berguguran dosa keluar jika kita ambil dengan sempurna.

Mandi bogel tak apa.

K.A.N.D.A.L.I.D:
Takpe ke cikgu? Saya tertanya-tanya adakah benar malaikat lari bila kita mandi tanpa pelapik? Ustaz sekolah bagi tau saya dulu malaikat lari kalau mandi bogel, tak tau la malaikat apa.😰

Cikgu Rahim:
Ada nabi mandi bogel,cuba cek hadith. Maksud nabi tadi, nabi terdahulu.Cuba cek nabi musa dan nabi ayub..

Dari Abu Hurairah, dari Nabi  baginda bersabda : “Dahulu Bani Israel mandi telanjang, mereka saling melihat satu sama lain. Sementara Nabi Musa as mandi seorang diri. Orang-orang Bani Israel berkata :’Demi Allah, tidak ada yang mencegah Musa mandi bersama kita kecuali kerana dia mengidap penyaki aadar.’ Suatu ketika Nabi Musa pergi mandi, baginda meletakkan pakaiannya di atas batu, lalu batu itu membawa lari pakaiannya. Maka Musa pun mengejarnya (batu itu), seraya berkata : ‘Hai batu, pakaianku!’. Akhirnya, orang-orang Bani Israel pun melihat Musa. Lalu mereka berkata : ‘Demi Allah, ternyata Musa tidak mengidap penyakit apa pun.’ Musa berjaya mengambil pakaiannya, lalu memukul batu tersebut dengan satu pukulan. Abu Hurairah berkata : “Demi Allah, bekas (pukulan) Nabi Musa pada batu itu sama dengan pukulan enam atau tujuh batu”  (Sohih Bukhari No.278. Lihat Fathul Bari Bab 20, hadith No. 278)

Daripada Abu Hurairah ra Nabi SAW bersabda :

بينما أيوب يغتسل عريانا خر عليه رجل جراد من ذهب فجعل يحثي في ثوبه فناداه ربه يا أيوب ألم أكن أغنيك عما ترى قال بلى يا رب ولكن لا غنى لي عن بركتك

Maksudnya : Sewaktu Nabi Ayyub as mandi dalam keadaan bogel/telanjang, tiba-tiba jatuhlah di depannya seekor belalang emas. Ayyub pun segera hendak mengambil kainnya, maka baginda pun dipanggil oleh Tuhannya, “Wahai Ayyub, bukankah engkau telah cukup kaya hingga tidak memerlukan lagi barang (belalang emas) yang kau lihat itu?” Ujur Ayyab, “Benar wahai Tuhanku, tetapi aku tidak boleh mengabaikan keberkatan-Mu.” (Sohih Bukhari No. 3211, 7055. Sunan Nasa’i No. 409. Musnad Ahmad bin Hanbal No. 8144)

Komen dan Soalan