Utama Bilik (130) Tazkirah Ramadhan 2015 SIRI TAZKIRAH PUASA: FRP 4.0 – Hukum Memakai Celak (kohl) ketika Berpuasa

SIRI TAZKIRAH PUASA: FRP 4.0 – Hukum Memakai Celak (kohl) ketika Berpuasa

222
0
Iklan

🕌🌙

SIRI TAZKIRAH PUASA

Fatwa-fatwa Rasulullah ﷺ seputar Puasa (فتاوى تتعلق بالصوم)

Petikan Kitab (: إعلام الموقعين عن رب العالمين)

FRP 4.0: Hukum Memakai Celak (kohl) ketika Berpuasa

وسأله صلى الله عليه وسلم رجل، فقال قد اشتكيت عيني، أفأكتحل وأنا صائم ؟ قال ( نعم ) ذكره الترمذي

RasuluLLah ﷺ ditanya oleh seorang lelaki, “Mataku sakit, lantas apakah saya boleh bercelak sedangkan saya berpuasa?” Jawab baginda, “Boleh”.

(HR Tirmidzi)

Takhrij:

عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ قَالَ جَاءَ رَجُلٌ إِلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ اشْتَكَتْ عَيْنِي أَفَأَكْتَحِلُ وَأَنَا صَائِمٌ قَالَ نَعَمْ
قَالَ وَفِي الْبَاب عَنْ أَبِي رَافِعٍ قَالَ أَبُو عِيسَى حَدِيثُ أَنَسٍ حَدِيثٌ لَيْسَ إِسْنَادُهُ بِالْقَوِيِّ وَلَا يَصِحُّ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي هَذَا الْبَابِ شَيْءٌ وَأَبُو عَاتِكَةَ يُضَعَّفُ وَاخْتَلَفَ أَهْلُ الْعِلْمِ فِي الْكُحْلِ لِلصَّائِمِ فَكَرِهَهُ بَعْضُهُمْ وَهُوَ قَوْلُ سُفْيَانَ وَابْنِ الْمُبَارَكِ وَأَحْمَدَ وَإِسْحَقَ وَرَخَّصَ بَعْضُ أَهْلِ الْعِلْمِ فِي الْكُحْلِ لِلصَّائِمِ وَهُوَ قَوْلُ الشَّافِعِيِّ

(TIRMIDZI – 658) :

Daripada Anas bin Malik رضي الله عنه berkata: Seorang lelaki datang kepada Nabi ﷺ dan berkata, mataku sedang sakit, bolehkah saya bercelak ketika sedang berpuasa? Baginda menjawab: “Ya.” Hadith semakna diriwayatkan daripada Abu Rafi’. Abu ‘Isa berkata, hadith Anas sanadnya tidak kuat dan tidak ada hadith yang sahih tentang hal ini, Abu ‘Atikah adalah dhaif.
Para ulama’ berbeza pendapat mengenai masalah ini, sebahagian mereka iaitu Sufyan, Ibnu Mubarak, Ahmad dan Ishaq membenci orang yang bercelak ketika berpuasa, sedangkan Syafi’iy membolehkan orang berpuasa untuk bercelak. (lidwa)

Tahqiq: Imam Abu Isa mendhaifkan hadith ini.

Fiqh hadith:
Hukum memakai celak (kohl) ketika puasa:
1⃣ Harusnya lelaki bercelak untuk rawatan mata (Syeikh Ibn Uthaimin)

2⃣ Pendapat terkuat menurut Imam Ibn Taymiyah ialah tidak batal kerana kedhaifan hadith dalam bab ini. (Majmu` Fatawa, 25:244)

3⃣ Juga tidak batal menggunakan penitis mata seperti Eyemo. (Syeikh Uthaimin, syarah mumti’, jld 6)

 

Komen dan Soalan