Utama Bilik (130) Tazkirah Ramadhan 2015 SIRI TAZKIRAH PUASA: FRP 3.0 – Sesiapa yang buka puasa sunat, berazam...

SIRI TAZKIRAH PUASA: FRP 3.0 – Sesiapa yang buka puasa sunat, berazam untuk menggantikannya (qadha’) pada hari yang lain

99
0
Iklan

🕌🌙

SIRI TAZKIRAH PUASA

Fatwa-fatwa Rasulullah ﷺ seputar Pu:asa (فتاوى تتعلق بالصوم)

Petikan Kitab (: إعلام الموقعين عن رب العالمين)

FRP 3.0: Sesiapa yang buka puasa sunat, berazam untuk menggantikannya (qadha’) pada hari yang lain

FRP 3.1 Hadith Ummu Hani’

ودخل صلى الله عليه وسلم على أم هاني فشرب، ثم ناولها فشربت، فقالت إني كنت صائمة، فقال

( الصائم المتطوع أميرُ نفسه، إن شاء صام، وإن شاء أفطر ) ذكره أحمد

Rasulullah ﷺ masuk menemui Ummu Hani (ketika Fath al-Mekah) dan dihidangkan minuman. Baginda minum dan mempelawa juga Ummu Hani minum tetapi Ummu Hani menyatakan beliau sedang berpuasa. Lantas baginda bersabda, “Seorang yang berpuasa sunnah adalah pemimpin bagi dirinya, jika dia mahu maka dia berpuasa jika dia mahu maka dia boleh berbuka.” 

(HR Ahmad)

👁‍🗨 Komen Imam Abu Isa at-Tirmidzi, dalam jami’nya No. 664 (Lidwa)

قَالَ وَحَدِيثُ أُمِّ هَانِئٍ فِي إِسْنَادِهِ مَقَالٌ وَالْعَمَلُ عَلَيْهِ عِنْدَ بَعْضِ أَهْلِ الْعِلْمِ مِنْ أَصْحَابِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَغَيْرِهِمْ أَنَّ الصَّائِمَ الْمُتَطَوِّعَ إِذَا أَفْطَرَ فَلَا قَضَاءَ عَلَيْهِ إِلَّا أَنْ يُحِبَّ أَنْ يَقْضِيَهُ وَهُوَ قَوْلُ سُفْيَانَ الثَّوْرِيِّ وَأَحْمَدَ وَإِسْحَقَ وَالشَّافِعِيِّ

“Pada sanad hadith Ummu Hani’ terdapat cela, namun hadith ini diamalkan oleh para ulama baik dalam kalangan para sahabat mahupun setelah mereka, bahawa orang yang membatalkan puasa sunnah tanpa uzur, maka dia tidak wajib mengqadha’ puasanya kecuali jika dia ingin melakukannya, perkataan ini juga termasuk pendapatnya Sufyan As Thauri, Ahmad, Ishaq dan Syafi’i.

Hadith ini adalah dhaif.

Tahqiq Imam Abu Isa, mengatakan hadith ini dhaif tetapi fiqhnya diamalkan kaum salaf.

Yakni orang yang berpuasa sunat, boleh berbuka jika terdapat jemputan makan dan boleh menggantikannya di hari yang lain.

FRP 3.2 Hadith 2: Jamuan di rumah Abu Said al-Khudri رضي الله عنه

وذكر الدارقطني أن أبا سعيد صنع طعاما، فدعا النبي صلى الله عليه وسلم وأصحابه، فقال رجل من القوم إني صائم، فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم

( صَنَعَ لك أخوك طعاما وتكلَّف لك أخوك ! أفطِرْ وصُمْ يوما آخر مكانه )

Dituturkan oleh Al-Daruqutni, bahawa Abu Said (Al-Khudri) menyediakan makanan kemudian menjemput Nabi ﷺ dan sebilangan sahabatnya. Salah sorang daripada undangan tersebut berkata, “Saya sedang berpuasa”. Maka, Nabi ﷺ bersabda, “Saudaramu telah bersusah payah membuat makanan untukmu dan menghidangkan pula. Maka berbukalah dan berpuasalah pada hari lain untuk menggantikannya.”

Tahqiq:

Daruqutni berkata ia adalah mursal (dhaif)

الراوي:إبراهيم بن عبيد المحدث: الذهبي – المصدر: تنقيح التحقيق – الصفحة أو الرقم: 1/392
خلاصة حكم المحدث: مرسل ، ومحمد بن أبي حميد ضعيف

Tahqiq al-Zahabi, juga mengatakannya dhaif.

FRP 3.3: Atsar Hafshah dan Aisyah buka puasa sunat

وذكر أحمد أن حَفْصَة أهْدِيَتْ لها شاة، فأكلت منها هي وعائشة، وكانتا صائمتين، فسألتا رسول الله صلى الله عليه وسلم عن ذلك، فقال ( أبدلا يوما مكانه )

Diriwayatkan oleh Imam Ahmad bahawa Hafsah (ummul mukminin) dihadiahkan daging kambing, lalu dimakannya bersama Aisyah padahal kedua-duanya berpuasa pada hari itu. Lantas keduanya mengajukan soalan kepada Rasulullah ﷺ akan hal tersebut. Baginda ﷺ bersabda, “Gantilah pada hari yang lain.

(HR Ahmad)

Tahqiq:
Didhaifkan oleh Al-Bukhari.

الراوي:عائشة المحدث: البخاري – المصدر: العلل الكبير – الصفحة أو الرقم: 119
خلاصة حكم المحدث: لا يصح

Walaupun hadithnya dhaif, tetapi fiqhnya diamalkan, yakni orang berpuasa sunat boleh berbuka dan mengqadha’nya pada hari yang lain.

Kaedah penting dalam mazhab Hanbali, walaupun hadith-hadith dhaif tetapi fiqhnya diamalkan oleh para salaf.

 

Komen dan Soalan