Utama Bilik (01) Fiqh As Sunnah Suami Pintu Syurga, Puasa Tertelan Kahak, Raya Ziarah Kubur

Suami Pintu Syurga, Puasa Tertelan Kahak, Raya Ziarah Kubur

222
0
Iklan

1. Suami adalah pintu Syurga rumah. Jika bergaduh atau engkar kepada suami, apakah semua ibadah isteri seperti solat, puasa, zikir dan lain-lain ditolak dan tidak diterima?
Suami sebagai dewa ini dalam agama Hindu sahaja. Dalam Islam sama sahaja. Semua kena buat amal. Mukalaf kena beramal dan bertanggujawab dengan diri dia.
Dalil:

أَلاَّ تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَى

“Bahawasanya seorang yang berdosa tidak akan memikul dosa orang lain.” [An-Najm: 38.]

وَتِلْكَ الْجَنَّةُ الَّتِي أُورِثْتُمُوهَا بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ

“Itulah Syurga yang diberikan kepada kamu disebabkan amal yang telah kamu kerjakan.” [Az-Zukhruf: 72].

2. Adakah batal solat atau puasa jika tertelan kahak dan adakah batal jika sengaja menelan?
Tidak batal, kerana ia termasuk umum Al-Balwa (kesulitan untuk menghindarinya). Fatwa Saudi Arabia, dari Syeikh Ibn Othaimin RH:
“Kahak tidak membatalkan puasa jika ditelan! Kerana sesungguhnya ia tidak keluar dari mulut, dan ia tidak ditelan sebagai makanan atau minuman, dan jika menelannya setelah sampai ke mulut, ia tidak membatalkan puasanya” [Al-Sharh Al-Mumthi’ ala Zaadil Mustaqni’, 6:248].

3. Boleh tolong jelaskan hukum menziarahi kubur pada hari raya?
Hukum ziarah kubur adalah sunat. Kebiasaan tradisi atau adat melayu ialah selepas solat Idil Fitri, tempat pertama yang diziarahi ialah kuburan. Kalau di Kelantan, selepas solat hari raya, maka jemaah akan beredar ke kubur untuk tahlil perdana. Di kubur ada Khalifah atau pak lebai yang akan menjadi tekong tahlil dan ratib di kuburan. Kemudian orang ramai akan bersedekah kepada kanak-kanak yang ada di kubur, duit dan coklat. Itu adat di Kelantan.
Ritual begini adalah tasyabbuh dengan perayaan orang musyrik, selepas mengunjungi kuil, mereka akan pergi ke kubur arwah ibubapa mereka.
Adat ini hendaklah dihentikan, kerana sunnah Nabi SAW selepas selesai solat baginda akan menziarahi beberapa rumah sebelum pulang ke rumahnya. Tidak ada satu laporan hadis, bahawa Nabi SAW akan pergi ke kubur pada 1 Syawal.
Waktu terbaik untuk menziarahi kubur ialah kita pergi pada hari sebelum hari raya, atau pada hari raya ke-3 atau ke-4 sebelum pulang semula ke tempat kita menetap selepas bercuti raya.

Komen dan Soalan