Utama Bilik (130) Tazkirah Ramadhan 2015 SIRI TAZKIRAH PUASA: FRP 1.0 – Puasa Paling Utama

SIRI TAZKIRAH PUASA: FRP 1.0 – Puasa Paling Utama

134
0
Iklan

🕌🌙

SIRI TAZKIRAH PUASA

Fatwa-fatwa Rasulullah ﷺ Seputar Puasa (FRP) (فتاوى تتعلق بالصوم) 

Petikan kitab (: إعلام الموقعين عن رب العالمين) “I’lam al Muwaqqi’ien ‘an Rabbil ‘Aalamin” oleh Syeikhul Islam Ibn Qayyim رحمه الله (w. 751H, Syria)

🗯 Syarah:
Fatwa-fatwa Rasulullah ﷺ bermaksud terdapat dua jenis nas; ada yang berasal daripada wahyu dan jika tidak ada wahyu, maka ia berasal daripada fatwa-fatwa Nabi ﷺ yang dinamakan sunnah.

Kitab I’lam al Muwaqqi’iien yang bermaksud deklarasi sang mujtahid adalah kitab usul fiqh ahli hadith dan atsar yang perlu dikhatami oleh ahli fiqh dan ahli fatwa.

Pada siri ini yang dipetik daripada Jilid 4, bab akhir, tentang beberapa contoh Fatwa-fatwa RasuluLlah ﷺ.

FRP 1.0 Puasa Paling Utama

وسئل صلى الله عليه وسلم أي الصوم أفضل ؟ فقال ( شعبان لتعظيم رمضان ) قيل فأي الصدقة أفضل ؟ قال

( صدقة رمضان ) ذكره الترمذي

Daripada Anas, ia berkata : Nabi ﷺ pernah ditanya : “Puasa apakah yang paling utama setelah Ramadhan ?” Baginda menjawab : “Sya’baan untuk memuliakan Ramadhan”. Dikatakan : “Lalu sedekah apakah yang paling utama ?” Baginda menjawab : “Sedekah di bulan Ramadhan”.

Tahqiq:
Diriwayatkan oleh At-Tirmidzi No. 663, Ibnu Abi Syaibah 3/103, Abu Ya’laa No. 3431, Ath-Thahaawiy dalam Syarh Ma’aanil-Aatsaar 2/83, dan Al-Baghawiy No. 1778; dari dua jalan (Muusaa bin Ismaa’iil dan Yaziid bin Haaruun), daripada Shadaqah bin Muusaa, daripada Tsaabit Al-Bunaaniy, daripada Anas secara marfu’. Sanad hadith ini lemah kerana kelemahan daripada Shadaqah bin Muusaa. Dhaif, Masyhur Hasan Salman, tahqiq, I’lam, 6:303.

🗯 Syarah:
Maka tidaklah muktamad dalam pencarian puasa sunat apakah yang paling utama, kerana puasa Sya’ban bukanlah yang paling utama kerana hadithnya dhaif.

Mengenai puasa Sya’ban, terdapat khilaf, sama ada kita kena berpuasa penuh dan bagaimana larangan berpuasa selepas 15 Sya’ban.

👁‍🗨 Penjelasan Imam Tirmidzi رحمه الله:

1⃣ Maksud berpuasa sebanyak mungkin pada bulan Sya’ban adalah sahih tetapi tidaklah maksud satu bulan penuh. Ini merupakan balaghah atau tatabahasa, maksud puasa sebulan Sya’ban itu ialah banyak hari berpuasa seolah-olah berpuasa satu bulan.

2⃣ Larangan berpuasa selepas 15 Sya’ban pula bermaksud larangan ditujukan kepada orang yang tidak banyak berpuasa sunat, maka ditegah berpuasa 15 hari sebelum Ramadhan.

FRP 1.0 Puasa Paling Utama (Bahagian 2)

والذي في الصحيح أنه سئل أي الصيام أفضل بعد شهر رمضان ؟ فقال ( شهر الله الذي تَدْعُونه المحرم ) قيل فأي الصلاة أفضل بعد المكتوبة ؟ قال ( الصلاة في جَوْف الليل )

Terdapat dalam al Sahih (HR Muslim),
RasuluLlah ﷺ pernah ditanya, “Puasa apakah yang paling afdhal selepas puasa Ramadhan?” Nabi ﷺ menjawab: “Puasa di bulan Allah yang engkau sebut bulan Muharam”. Ditanya seterusnya, “Salat apa apakah yang paling utama (selepas salat fardu)?”,jawab baginda:” “Salat di tengah malam (yakni 1/3 malam yang akhir).”

(HR Muslim) No. 1163 daripada perawi akhir Abu Hurairah رضي الله عنه.

🗯 Syarah:
Kata Ibn Rajab رحمه الله, apabila Allah ‎ﷻ menisbahkan sesuatu kepada Diri-Nya, ia membawa maksud kemuliaan dan keutamaan. Maka bulan Muharam dinamakan Bulan Allah, masjidil haram dinamakan baitillah, Muhammad pula dinamakan abdillah; iaitu hamba Allah.

Maka puasa yang paling utama selepas Ramadhan ialah puasa di bulan Muharam, khususnya puasa 10 Muharam atau Asyura. Berbeza dengan agama syiah, bulan Muharam adalah bulan bersedih kerana peristiwa karbala.

 

Komen dan Soalan