Utama Ucapan khas Ramadhan dan Syawal: Menjana Taqwa dan Iman Berpanjangan

Ramadhan dan Syawal: Menjana Taqwa dan Iman Berpanjangan

34
0

وَلَوْ أَنَّهُمْ آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَمَثُوبَةٌ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ خَيْرٌ ۖ لَوْ كَانُوا يَعْلَمُونَ

“Dan kalau sebenarnya mereka itu tetap beriman dan bertaqwa (nescaya mereka akan mendapat pahala); sesungguhnya pahala daripada sisi Allah itu adalah lebih baik, kalau mereka mengetahui” [ al-Baqarah: 103 ]

#Orang mukmin adalah orang yang merindukan status taqwa. Ini kerana, status taqwa adalah posisi yang sangat tinggi dalam kehidupan manusia. Hal ini dijelaskan oleh Allah SWT:

إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ…

“Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih taqwanya di antara kamu, (bukan yang lebih keturunan atau bangsanya)” [ al-Hujurat: 13 ].

#Bukan Sultan, bukan Presiden, bukan Perdana Menteri, bukan wakil rakyat, bukan ahli perniagaan, bukan menteri, bukan gabenor, bukan ustaz yang mulia kedudukannya, tetapi siapa pun dia dan apa pun status dan kerjayanya, jika dia beriman dan bertaqwa, maka pastilah dia menjadi yang termulia pada pandangan Allah SWT. Sayidina Ibnu ‘Abbas r.huma berkata:

كرم الدنيا الغنى، وكرم الآخرة التقوى.

“Mulianya seseorang di dunia adalah kerana kaya. Namun mulianya seseorang di akhirat kerana taqwanya” (Dinukil dalam tafsir al-Baghawi)

#Menjadi orang yang bertaqwa memang luar biasa tinggi darjatnya. Dan orang bertaqwa pastilah orang yang bahagia. Terdapat banyak ayat yang Allah SWT perintahkan kita semua agar benar-benar berusaha menjadi orang yang bertaqwa. Dijanjikan kepada kita, negara kita, bangsa kita, keturunan kita, jika kita bertaqwa, maka kita akan mendapatkan pelbagai curahan barakah dari langit dan bumi.

وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَىٰ آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَيْهِمْ بَرَكَاتٍ مِنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ وَلَٰكِنْ كَذَّبُوا فَأَخَذْنَاهُمْ بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ

Dan (Tuhan berfirman lagi): “Sekiranya penduduk negeri itu, beriman serta bertaqwa, tentulah Kami akan membuka kepada mereka (pintu pengurniaan) yang melimpah-limpah berkatnya, dari langit dan bumi. Tetapi mereka mendustakan (Rasul Kami), lalu Kami timpakan mereka dengan azab seksa disebabkan apa yang mereka telah usahakan” [ al-A’raf: 96 ]

#Maka, jika begitu mulia dan nikmatnya menjadi orang yang bertaqwa, tentu rugilah sekiranya puasa dan ibadah kita tidak mampu membawa kita kepada darjat taqwa.

يَا بَنِي آَدَمَ قَدْ أَنْزَلْنَا عَلَيْكُمْ لِبَاسًا يُوَارِي سَوْآَتِكُمْ وَرِيشًا وَلِبَاسُ التَّقْوَى ذَلِكَ خَيْرٌ

“Hai anak Adam, sesungguhnya Kami telah menurunkan kepadamu pakaian untuk menutup auratmu dan pakaian indah untuk perhiasan. Dan pakaian taqwa itulah yang paling baik” [ al-A’raf: 26 ]

Berusahalah untuk mencapai darjat taqwa. Semoga ibadah puasa, qiyam Ramadhan dan sambutan aidilfitri dapat menjana taqwa dan meningkatkan iman dalam diri kita semua. Aamiiin.

Eid Mubarak 1442H

تقبل الله منا و منكوم
كل عام وانتم بخير

Semoga Allah SWT menerima amal kami dan kamu.
Semoga sepanjang tahun kamu dalam kebaikan.

uito.org

#Stayathome
#staysafe
#kitajagakita

Komen dan Soalan