Utama Bilik (001) Fiqh Asasi Pemula Fiqh Asasi Sunnah: Soal Jawab mengenai Azan & Iqamah

Fiqh Asasi Sunnah: Soal Jawab mengenai Azan & Iqamah

121
0
  1. Adakah laungan azan yang pertama itu bermaksud telah masuk waktu salat sunat fajar 2 rakaat?

๐Ÿ”ต Bukan. Azan pertama tidak masuk waktu lagi.

Bolehlah kalau hendak menunaikan salat tahajjud.

  1. Adakah di Malaysia masih ada yang mengamalkan azan subuh sebanyak dua kali? Atau itu hanya sekadar info untuk lafaz”Ash sholatu khairun minan naum”?

๐Ÿ”ต Jika tidak silap saya, di Penang masih mengamalkan azan sebanyak dua kali.

Tetapi tidak ramai yang buat. Kena beritahu semua orang. Hal ini kerana, takut ada yang salat sebelum masuk waktu.

  1. Adakah benar lafaz jawab azan “Sadaqta wa barakta ya Rasullullah”?

๐Ÿ”ต Dari fatwa Syaikh Ibn Baz dan Syaikh Utsaimin, kalimah ini tiada asal. Maka, jawab sama dengan lafaz muazzin.

  1. Sekiranya dekat rumah kita terdapat dua buah masjid. Adakah kita perlu menunggu kedua-dua azan dari masjid tersebut selesai baru boleh menunaikan salat bagi wanita yang hendak menunaikan salat di dalam rumah?

๐Ÿ”ต Tunggu satu sahaja.

  1. Adakah sahih menjawab iqamah dan doa selepas iqamah?

๐Ÿ”ต Tidak ada doa selepas iqamah. Tunggu hendak solat sahaja.

  1. Bagaimana pula jika hendak menjawab iqamah?

๐Ÿ”ต Tidak ada doa menjawab
iqamah.

  1. Adakah boleh menjawab iqamah apabila salat secara bersendirian atau kena dilakukan apabila salat secara berjemaah sahaja?

๐Ÿ”ต Jika salat sendiri, hendak azan boleh. Hendak iqamah pun boleh.

  1. Adakah boleh jika hendak salat Tahajjud sedangkan Subuh lagi 10 minit disebabkan kadang terlewat bangun.

๐Ÿ”ต Boleh.

  1. Ketika sampai ke surau dan keaadan masih kosong di dalam surau walaupun sudah masuk waktu salat dalam 5 minit dan saya belum mengambil air wudhu’. Adakah perlu melaungkan azan dahulu atau wudhu’?

๐Ÿ”ต Wudhu’ dahulu.

  1. Adakah ayat “pasti masuk syurga’ yang paling terakhir itu sahih?

๐Ÿ”ต Sahih Muslim itu. Sahih.

  1. Adakah wajib menjawab azan dari radio,telefon bimbit ataupun hanya yang didengar nyata dari masjid sahaja?

๐Ÿ”ตTidak perlu. Jawab azan yang nyata sahaja.

  1. Adakah terdapat dalil bagi yang berdoa selepas iqamah?

๐Ÿ”ต Hanya qiyas kepada azan.

Rajihnya memang tidak ada berdoa selepas iqamah.

  1. Apakah petua jika hendak khusyuk ketika menunaikan salat?

๐Ÿ”ต Faham apa yang disebut. Dari mula sampai habis. Dan hayati setiap kalimah. Ini dipanggil tafhim.

Masalahnya kebanyakan orang kita hafal sahaja kalimah dalam salat. Ia tidak membawa erti kepada mereka. Jadi mulut sahaja bercakap, tetapi fikiran ke laut.

  1. Adakah perlu bertanya kepada iman untuk iqamah atau terus iqamah tanpa bertanya kepada imam?

๐Ÿ”ต Tunggu bila imam sudah sedia.

  1. Adakah perlu berhenti makan atau teruskan makan apabila terdengar azan ketika masih sedang makan sahur?

๐Ÿ”ต Hanya dibenarkan setakat menelan makanan yang sedang berada di dalam mulut sahaja.

Jika makanan siap ada di dalam mulut, kemudian tiba-tiba azan. Telan sahaja makanan di dalam mulut itu.

Makanan di atas pinggan jangan diambil lagi.

  1. Adakah boleh azan dan iqamah sendiri kalau terlambat salat?

๐Ÿ”ต Boleh.

  1. Adakah ini bermaksud, sunnah melaungkan azan subuh sebanyak dua kali, jarak di antara dua azan adalah 10 hingga 15 minit dan tambahan Al-Taswib pada azan yang pertama?

๐Ÿ”ต Ya, ini sunnah.

  1. Adakah dikira menyelisihi sunnah atau pun ada perbahasannnya jika azan Subuhnya sekali sahaja?

๐Ÿ”ต Maknanya, buat yang wajib sahaja. Perkara yang sunat tidak dibuat dan bermaksud semua orang boleh bangun sendiri.

  1. Adakah azan harus dilaungkan oleh individu, ataupun boleh menggunakan rakaman?

๐Ÿ”ต Janganlah begitu. Di awal bab azan, kita sudah letak kelebihan menjadi muazzin. Maka, ambillah peluang itu.

  1. Adakah kanak-kanak yang mumayyiz boleh menjadi muazzin?

๐Ÿ”ต Ya, boleh.

  1. Benarkah iqamah tidak perlu dijawab? Sebab ada yang kata iqamah perlu dijawab sebagaimana azan, dan berdoa sebagaimana doa azan. Katanya iqamah adalah azan kedua kerana itu di antara azan dan iqamah ada salat sunat.

๐Ÿ”ต Itu qiyas sahaja. Sememangnya tidak ada menjawab kepada iqamah dan juga berdoa selepas iqamah. Mereka yang mengamalkannya adalah kerana qiyas iqamah itu ‘azan ke dua’ sahaja. Tetapi itu bab mantiq.

  1. Adakah boleh salat sunat Tahiyyatul Masjid pada hari Jumaat ketika azan sedang berkumandang?

๐Ÿ”ต Azan pertama tunggulah sekejap.

Azan kedua boleh terus salat walaupun sedang azan sebab selepas habis azan khatib terus naik mimbar.

  1. Adakah sunnah melafazkan tasbih, tahmid, selawat dan hauqolah secara jahar sebelum melafazkan azan seperti yang biasa dilakukan oleh para muazzin?

๐Ÿ”ต Tidak ada.

Membaca selawat sunnatnya selepas azan, bukannya sebelum.

Kalau Brelvi memang selawat sebelum azan. Sebab kalau selawat itu Nabi Muhammad โ€Ž๏ทบ akan datang mendengar azan itu.

Tetapi tidak tahu pula alasan kenapa orang Melayu membaca selawat sebelum azan.

  1. Manakah lebih afdhal antara melakukan zikir dahulu atau salat sunat selepas selesai menunaikan salat fardhu?

๐Ÿ”ต Salat sunat lebih afdhal.

  1. Adakah zikir dan wirid itu berbeza?

๐Ÿ”ต Zikir lebih luas. Membaca Al-Quran, bercakap tentang Allahโ€Ž ๏ทป, kelas agama, itu termasuk zikir.

Wirid itu yang mengulang- ngulang kalimah.

  1. Bagaimanakah jika ada yang mengambil upah untuk menjadi muazzin?

๐Ÿ”ต Beroleh upah tetapi pahala belum tentu.

  1. Ada masjid yang apabila telah masuk waktu, setelah azan, penceramah masih meneruskan ceramah sehingga melewatkan waktu solat jemaah. Adakah perkara ini dibolehkan?

๐Ÿ”ต Boleh. Dalilnya adalah daripada Abdullah bin Syaqiq katanya:
ุฎูŽุทูŽุจูŽู†ูŽุง ุงุจู’ู†ู ุนูŽุจู‘ูŽุงุณู ูŠูŽูˆู’ู…ู‹ุง ุจูŽุนู’ุฏูŽ ุงู„ู’ุนูŽุตู’ุฑู ุญูŽุชู‘ูŽู‰ ุบูŽุฑูŽุจูŽุชู’ ุงู„ุดู‘ูŽู…ู’ุณู ูˆูŽุจูŽุฏูŽุชู’ ุงู„ู†ู‘ูุฌููˆู…ู ูˆูŽุฌูŽุนูŽู„ูŽ ุงู„ู†ู‘ูŽุงุณู ูŠูŽู‚ููˆู„ููˆู†ูŽ ุงู„ุตู‘ูŽู„ูŽุงุฉูŽ ุงู„ุตู‘ูŽู„ูŽุงุฉูŽ ู‚ูŽุงู„ูŽ ููŽุฌูŽุงุกูŽู‡ู ุฑูŽุฌูู„ูŒ ู…ูู†ู’ ุจูŽู†ููŠ ุชูŽู…ููŠู…ู ู„ูŽุง ูŠูŽูู’ุชูุฑู ูˆูŽู„ูŽุง ูŠูŽู†ู’ุซูŽู†ููŠ ุงู„ุตู‘ูŽู„ูŽุงุฉูŽ ุงู„ุตู‘ูŽู„ูŽุงุฉูŽ
ููŽู‚ูŽุงู„ูŽ ุงุจู’ู†ู ุนูŽุจู‘ูŽุงุณู ุฃูŽุชูุนูŽู„ู‘ูู…ูู†ููŠ ุจูุงู„ุณู‘ูู†ู‘ูŽุฉู ู„ูŽุง ุฃูู…ู‘ูŽ ู„ูŽูƒูŽ ุซูู…ู‘ูŽ ู‚ูŽุงู„ูŽ ุฑูŽุฃูŽูŠู’ุชู ุฑูŽุณููˆู„ูŽ ุงู„ู„ู‘ูŽู‡ู ุตูŽู„ู‘ูŽู‰ ุงู„ู„ู‘ูŽู‡ู ุนูŽู„ูŽูŠู’ู‡ู ูˆูŽุณูŽู„ู‘ูŽู…ูŽ ุฌูŽู…ูŽุนูŽ ุจูŽูŠู’ู†ูŽ ุงู„ุธู‘ูู‡ู’ุฑู ูˆูŽุงู„ู’ุนูŽุตู’ุฑู ูˆูŽุงู„ู’ู…ูŽุบู’ุฑูุจู ูˆูŽุงู„ู’ุนูุดูŽุงุกู
ู‚ูŽุงู„ูŽ ุนูŽุจู’ุฏู ุงู„ู„ู‘ูŽู‡ู ุจู’ู†ู ุดูŽู‚ููŠู‚ู ููŽุญูŽุงูƒูŽ ูููŠ ุตูŽุฏู’ุฑููŠ ู…ูู†ู’ ุฐูŽู„ููƒูŽ ุดูŽูŠู’ุกูŒ ููŽุฃูŽุชูŽูŠู’ุชู ุฃูŽุจูŽุง ู‡ูุฑูŽูŠู’ุฑูŽุฉูŽ ููŽุณูŽุฃูŽู„ู’ุชูู‡ู ููŽุตูŽุฏู‘ูŽู‚ูŽ ู…ูŽู‚ูŽุงู„ูŽุชูŽู‡ู
Suatu hari Ibnu Abbas pernah berpidato di hadapan kami, iaitu setelah Asar hingga matahari terbenam dan bintang-bintang mulai bermunculan, maka orang-orang berseru; “Salat, salat!” Tidak lama kemudian seorang lelaki bani Tamim, seorang yang tidak pernah penat dan juga tidak pernah malas datang; “Salat, salat.” Ibnu Abbas berkata; “Apakah engkau hendak mengajariku sunnah, celaka kamu! Selanjutnya dia berkata; “Aku pernah melihat Rasulullah โ€Ž๏ทบ menjamak antara Zuhur dan Ashar, Maghrib dan Isya’.” Abdullah bin Syaqiq berkata; Maka dalam hatiku ada sesuatu yang menyenangkan, sehingga aku menemui Abu Hurairah dan kutanyakan masalah ini kepadanya, ternyata ia membenarkan ucapan Ibnu Abbas.
[Sahih Muslim No. 1154]

  1. Adakah boleh melewatkan azan walaupun waktu salat telah masuk?

๐Ÿ”ต Ya boleh.

  1. Adakah boleh dijadikan rutin menggunakan hukum menjama’kan salat bukan kerana takut, hujan dan musafir

๐Ÿ”ต Tidak. Ini kalau ada benda penting untuk dikatakan. Belum habis ceramah jadi habiskan ceramah.

  1. Inikah antara punca syaitan lari terkentut apabila mendengar azan supaya tidak menjadi saksi di akhirat kelak?

๐Ÿ”ต Tiada kena mengena.

  1. Adakah boleh melaungkan azan selain dari panggilan untuk salat?

๐Ÿ”ต Tidak boleh.

  1. Adakah larangan keluar dari masjid ketika azan dilaungkan, termasuk juga wanita?

๐Ÿ”ต Wanita tidak diwajibkan untuk salat di masjid, maka wanita terkecuali pada larangan tersebut.

  1. Adakah lafaz wa (ูˆูŽ) di dalam syahadah perlu disebutkan ketika azan?

๐Ÿ”ต Ya.

  1. Azan telah dilaungkan tetapi ketika itu ceramah masih berlangsung, maka jemaah tidak terus menunaikan salat berjemaah. Adakah kita boleh salat bersendirian kemudian pergi kerana ada urusan peribadi?

๐Ÿ”ต Apabila sudah sampai ke masjid, maka kita perlu mendengar ceramah dahulu dan salat berjemaah bersama-sama. Dalilnya:
ุญูŽุฏูŽู‘ุซูŽู†ูŽุง ุฅูุณู’ู…ูŽุงุนููŠู„ู ู‚ูŽุงู„ูŽ ุญูŽุฏูŽู‘ุซูŽู†ููŠ ู…ูŽุงู„ููƒูŒ ุนูŽู†ู’ ุฅูุณู’ุญูŽุงู‚ูŽ ุจู’ู†ู ุนูŽุจู’ุฏูุงู„ู„ูŽู‘ู‡ู ุจู’ู†ู ุฃูŽุจููŠ ุทูŽู„ู’ุญูŽุฉูŽ ุฃูŽู†ูŽู‘ ุฃูŽุจูŽุง ู…ูุฑูŽู‘ุฉูŽ ู…ูŽูˆู’ู„ูŽู‰ ุนูŽู‚ููŠู„ู ุจู’ู†ู ุฃูŽุจููŠ ุทูŽุงู„ูุจู ุฃูŽุฎู’ุจูŽุฑูŽู‡ู ุนูŽู†ู’ ุฃูŽุจููŠ ูˆูŽุงู‚ูุฏู ุงู„ู„ูŽู‘ูŠู’ุซููŠูู‘ ุฃูŽู†ูŽู‘ ุฑูŽุณููˆู„ูŽ ุงู„ู„ูŽู‘ู‡ู ุตู„ู‰ ุงู„ู„ู‡ ุนูŽู„ูŽูŠู’ู‡ู ูˆูŽุณูŽู„ูŽู‘ู…ูŽ ุจูŽูŠู’ู†ูŽู…ูŽุง ู‡ููˆูŽ ุฌูŽุงู„ูุณูŒ ูููŠ ุงู„ู’ู…ูŽุณู’ุฌูุฏู ูˆูŽุงู„ู†ูŽู‘ุงุณู ู…ูŽุนูŽู‡ู ุฅูุฐู’ ุฃูŽู‚ู’ุจูŽู„ูŽ ุซูŽู„ุงุซูŽุฉู ู†ูŽููŽุฑู ููŽุฃูŽู‚ู’ุจูŽู„ูŽ ุงุซู’ู†ูŽุงู†ู ุฅูู„ูŽู‰ ุฑูŽุณููˆู„ู ุงู„ู„ูŽู‘ู‡ู ุตู„ู‰ ุงู„ู„ู‡ ุนูŽู„ูŽูŠู’ู‡ู ูˆูŽุณูŽู„ูŽู‘ู…ูŽ ูˆูŽุฐูŽู‡ูŽุจูŽ ูˆูŽุงุญูุฏูŒ ู‚ูŽุงู„ูŽ ููŽูˆูŽู‚ูŽููŽุง ุนูŽู„ูŽู‰ ุฑูŽุณููˆู„ู ุงู„ู„ูŽู‘ู‡ู ุตู„ู‰ ุงู„ู„ู‡ ุนูŽู„ูŽูŠู’ู‡ู ูˆูŽุณูŽู„ูŽู‘ู…ูŽ ููŽุฃูŽู…ูŽู‘ุง ุฃูŽุญูŽุฏูู‡ูู…ูŽุง ููŽุฑูŽุฃูŽู‰ ููุฑู’ุฌูŽุฉู‹ ูููŠ ุงู„ู’ุญูŽู„ู’ู‚ูŽุฉู ููŽุฌูŽู„ูŽุณูŽ ูููŠู‡ูŽุง ูˆูŽุฃูŽู…ูŽู‘ุง ุงู„ุขุฎูŽุฑู ููŽุฌูŽู„ูŽุณูŽ ุฎูŽู„ู’ููŽู‡ูู…ู’ ูˆูŽุฃูŽู…ูŽู‘ุง ุงู„ุซูŽู‘ุงู„ูุซู ููŽุฃูŽุฏู’ุจูŽุฑูŽ ุฐูŽุงู‡ูุจู‹ุง ููŽู„ูŽู…ูŽู‘ุง ููŽุฑูŽุบูŽ ุฑูŽุณููˆู„ู ุงู„ู„ูŽู‘ู‡ู ุตู„ู‰ ุงู„ู„ู‡ ุนูŽู„ูŽูŠู’ู‡ู ูˆูŽุณูŽู„ูŽู‘ู…ูŽ ู‚ูŽุงู„ูŽ ุฃูŽู„ุง ุฃูุฎู’ุจูุฑููƒูู…ู’ ุนูŽู†ู ุงู„ู†ูŽู‘ููŽุฑู ุงู„ุซูŽู‘ู„ุงุซูŽุฉู ุฃูŽู…ูŽู‘ุง ุฃูŽุญูŽุฏูู‡ูู…ู’ ููŽุฃูŽูˆูŽู‰ ุฅูู„ูŽู‰ ุงู„ู„ูŽู‘ู‡ู ููŽุขูˆูŽุงู‡ู ุงู„ู„ูŽู‘ู‡ู ูˆูŽุฃูŽู…ูŽู‘ุง ุงู„ุขุฎูŽุฑู ููŽุงุณู’ุชูŽุญู’ูŠูŽุง ููŽุงุณู’ุชูŽุญู’ูŠูŽุง ุงู„ู„ูŽู‘ู‡ู ู…ูู†ู’ู‡ู ูˆูŽุฃูŽู…ูŽู‘ุง ุงู„ุขุฎูŽุฑู ููŽุฃูŽุนู’ุฑูŽุถูŽ ููŽุฃูŽุนู’ุฑูŽุถูŽ ุงู„ู„ูŽู‘ู‡ู ุนูŽู†ู’ู‡ู
Telah menceritakan kepada kami Ismaโ€™il berkata, telah menceritakan kepadaku Malik daripada Ishaq bin Abdullah bin Abu Talhah bahwa Abu Murrah -mantan budak Uqail bin Abu Talib-, mengabarkan kepadanya daripada Abu Waqid Al-Laisi, bahwa Rasulullah โ€Ž๏ทบ ketika sedang duduk di Masjid bersama para sahabat tiba-tiba datanglah tiga orang. Yang dua orang menghadap Nabi โ€Ž๏ทบ dan yang seorang lagi pergi meninggalkan majlis itu, yang dua orang terus duduk bersama Nabi โ€Ž๏ทบ dimana satu di antaranya nampak ada ruang di halaqah maka dia duduk di situ sedang yang kedua duduk di belakang mereka, sedang yang ketiga berbalik pergi, Setelah Rasulullah โ€Ž๏ทบ selesai bermajlis, Beliau bersabda: โ€œMaukah kalian aku beritahu tentang ketiga orang tadi?โ€ Adapun seorang di antara mereka, dia meminta perlindungan kepada Allah, maka Allah lindungi dia. Yang kedua, dia malu kepada Allah, maka Allah pun malu kepadanya. Sedangkan yang ketiga berpaling daripada Allah maka Allah pun berpaling darinyaโ€.
[Sahih Al-Bukhari no.66]

  1. Bolehkah seorang wanita iqamat ketika menunaikan salat seorang diri?

๐Ÿ”ต Ya, boleh. Digalakkan.

  1. Ada seorang muazzin mengadu kepada kawan saya bahawa katanya, apabila dia melaungkan azan mesti ada gangguan dan tidak boleh hendak melagukan azan itu. Bukankah ketika azan syaitan akan lari?

๐Ÿ”ต Ini pelik. Kena periksa semula apa amalan dia. Bukan senang jin hendak mengganggu seseorang tanpa sebab. Kena periksa sama ada:

1. Amalan salah.
2. Takut dengan jin
3. Percaya jin ada kuasa.

  1. Adakah perlu seorang wanita melaungkan azan apabila hendak menunaikan salat?

๐Ÿ”ต Azan adalah fardhu kifayah di sesuatu tempat dan merupakan tanggungjawab bagi seorang lelaki. Kalau wanita pula memang tidak perlu melaungkan azan.

  1. Adakah azan perlu diucapkan dengan fasahah yang betul?

๐Ÿ”ต Ya. Dengan lafaz yang betul.

  1. Adakah contoh azan seperti dalam rancangan televisyen itu dibolehkan?

๐Ÿ”ต Ya.

  1. Adakah muazzin perlu menjawab azan yang dia sedang lafazkan?

๐Ÿ”ต Tidak perlu.

  1. Berkenaan dengan iqamah, jika kita salat qabliah, fardu dan ba’diah Zohor adakah perlu iqamah pada ketiga-tiga salat itu?

๐Ÿ”ต Tiada iqamah pada salat sunat Rawatib.

  1. Adakah bertasbih (memuji-muji) sebelum fajar ini dilarang pada waktu sebelum fajar sahaja?

๐Ÿ”ต Termasuk waktu-waktu salat yang lain juga.

  1. Adakah amalan itu tertolak jika membaca Al-Quran dan zikir menggunakan pembesar suara?

๐Ÿ”ต Itu adalah perbuatan bid’ah. Berdosa kerana mengganggu orang lain dan hanya perbuatan sia-sia.

  1. Boleh terangkan lebih mendalam lagi maksud berlagu ketika azan?

๐Ÿ”ต Contohnya Azan P. Ramlee dan pertandingan azan. Itu tidak boleh. Itu sudah menunjuk-nunjuk. Sebut sahaja satu persatu.

  1. Adakah maksud berlagu dalam azan ini seperti amalan sesetengah Syeikh yang azannya panjang lebih kurang 10 minit?

๐Ÿ”ต 10 minit itu terlalu panjangnya. Saya tidak tahu bagaimana dia buat tetapi itu sudah dianggap ghuluw.

  1. Adakah memadai iqamah sahaja ketika salat bersendirian ataupun perlu melaungkan azan dan iqamah?

๐Ÿ”ต Boleh jika hendak iqamah sahaja. Tetapi, akan mendapat pahala iqamah sahaja.

  1. Selain tiada azan dan iqamah untuk salat Eid, adakah larangan untuk melaungkan azan atau iqamah untuk salat Sunat?

๐Ÿ”ต Tiada larangan. Tetapi apabila tidak dibuat oleh Nabi dan sahabat, maknanya tidak ada amalan tersebut. Kalau hendak dibuat juga itu adalah bid’ah.

Dalam ibadah, tidak perlu ada larangan. Tetapi, kalau tidak ada contoh maka, jangan dibuat.

  1. Saya masih keliru dengan pendapat sebahagian orang. Katanya asalkan tiada larangan maka boleh dibuat. Asalkan ada qiyas, maka boleh dibuat. Adakah qiyas ini boleh diguna pakai di dalam semua hal yang tiada dalil jelas berkenaannya, termasuk bab ibadah dan aqidah?

๐Ÿ”ต Tidak perlu keliru, itu hanya salah faham hal agama. Jangan mengikut orang yang keliru dan tidak belajar atau yang belajar salah. Jangan keliru seperti mereka.

Qiyas ada tetapi tidak faham bab ibadah. Imam Syafi’iy sendiri berkata “la qiyasa fil ibaadah” yang bermaksud tiada qiyas dalam bab ibadah.

Banyak benda Nabi tidak larang. Contohnya, salat Subuh tiga rakaat, azan setiap kali hendak tidur dan azan ketika hendak membayar zakat.

Kalau kita menggunakan hujah boleh buat selagi tiada larangan boleh punah agama ini.

Allahu a’lam.

Komen dan Soalan