Utama Talbis Iblis Talbis Iblis: Fahaman Sesat Dahriyyah (Bahagian 4)

Talbis Iblis: Fahaman Sesat Dahriyyah (Bahagian 4)

152
0
Iklan

Seperti telah diberitahu sebelum ini, golongan Atheis ini adalah golongan yang pandai dan berpendidikan. Akan tetapi Allah ‎ﷻ kata mereka ini jahil. Lihat [Rum: 6 & 7].

وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ

tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui.

يَعْلَمُونَ ظَاهِرًا مِّنَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَهُمْ عَنِ الْآخِرَةِ هُمْ غَافِلُونَ

Mereka hanya mengetahui yang lahir (saja) dari kehidupan dunia; sedang mereka tentang (kehidupan) akhirat adalah lalai.

Jadi memang mereka ini berpendidikan namun mereka hanya ada ilmu tentang fizikal sahaja. Mereka ada ilmu dunia sahaja, tetapi tidak tahu ilmu akhirat.

Berkemungkinan juga mereka ini adalah pemikir yang hebat. Maka kata-kata mereka ada nilai. Orang yang tidak ada ilmu akhirat juga mudah tertipu kerana hujah-hujah mereka kadang-kadang masuk juga dek akal. Akan tetapi itu hanyalah hujah tanpa dalil sahaja. Seperti yang telah diberitahu, berkenaan ilmu akhirat dan ilmu ghaib, amat memerlukan maklumat daripada wahyu yang sahih.

Maka kita kena sedar tentang bahayanya golongan ini. Jangan kita mudah termakan dengan hujah-hujah mereka. Kepada anak-anak kita, hendaklah kita bekal mereka dengan ilmu agama semenjak muda lagi supaya mereka tidak senang terpesona dengan hujah-hujah bathil.

Kalau kita lihat sekarang, ramai yang terkesan dengan hujah-hujah bathil itu adalah kerana pegangan agama yang lemah. Apabila ilmu agama kurang, maka mudah untuk syaitan ambil peluang untuk talbis manusia dengan menggunakan golongan Atheis yang pandai berhujah ini.

Komen dan Soalan