Kitab : Thaharah
Bab: Mandi
Bahagian : Masalah-Masalah yang Berhubungan dengan Mandi
Tajuk:
๐ Larangan Membuang Air Kecil di Lantai Tempat Mandi
๐ Boleh Mandi Tanpa Pakaian Jika Tidak Terlihat Orang
๐ Memakai Penutup Ketika Mandi
๐ Bagaimana Jika Ada 2 Kewajipan Mandi?
๐ Mandi Sekali Sahaja Setelah Berhubungan dengan Beberapa Orang Isteri
๐ Mengulangi Mandi pada Setiap Isteri
๐ Orang yang Berjunub Boleh Tidur & Dianjurkan untuk Berwudhu’
๐ Mandi Bersama-sama Isteri dari Satu Bekas
Masalah-masalah yang berhubungan dengan mandi
Sekarang kita hendak membincangkan perkara-perkara yang berkenaan Mandi Janabah. Ini adalah isu-isu yang ditimbulkan ulama dan telah menjadi perbahasan di kalangan mereka.
1. Larangan buang air kecil di lantai tempat mandi
โ๐ป Ada dalil larangan buang air di tempat mandi. Hadith itu:
ุนููู ุนูุจูุฏู ุงูููููู ุจููู ู ูุบููููููุ ููุงูู ููุงูู ุฑูุณูููู ุงูููููู ุตูู ุงููู ุนููู ูุณูู โ”โ ูุงู ููุจููููููู ุฃูุญูุฏูููู ู ููู ู ูุณูุชูุญูู ูููู ุซูู ูู ููุบูุชูุณููู ููููู โ”
Dari Abdullah bin Mughaffal dia berkata, Rasulullah SAW telah bersabda: โjanganlah salah seorang di antara kalian buang air kecil di lantai tempat mandinya, kemudian dia mandi di situ.โ
Sunan Abi Dawud no. 27. Disahihkan oleh Albani.
Syarah:
Hadith ini nampak larangan daripada Nabi SAW tetapi ulama membincangkan adakah semua tempat tidak boleh? Jadi ada ulama mengatakan larangan ini adalah kalau lantai itu dari tanah. Namun, zaman sekarang, lantai mandi kita dari simen dan jubin. Kalau kita kencing pun di lantai bilik mandi, maka kalau dilalukan air, kencing itu akan hilang.
2. Boleh mandi tanpa baju jika tidak terlihat orang
Selalu timbul persoalan dalam masyarakat: bolehkah mandi bogel? Ada pemahaman dalam masyarakat kita yang mandi itu mesti kena ada pakai kain basah. Sebenarnya boleh sahaja mandi dalam keadaan bogel kalau tiada orang lain.
โ๐ป Dalilnya:
ููุนููู ุฃูุจูู ููุฑูููุฑูุฉูุ ุนููู ุงููููุจูููู ุตูู ุงููู ุนููู ูุณูู ููุงูู โ”โ ุจูููููุง ุฃูููููุจู ููุบูุชูุณููู ุนูุฑูููุงููุง ููุฎูุฑูู ุนููููููู ุฌูุฑูุงุฏู ู ููู ุฐูููุจูุ ููุฌูุนููู ุฃูููููุจู ููุญูุชูุซูู ููู ุซูููุจูููุ ููููุงุฏูุงูู ุฑูุจูููู ููุง ุฃูููููุจูุ ุฃูููู ู ุฃููููู ุฃูุบูููููุชููู ุนูู ููุง ุชูุฑูู ููุงูู ุจูููู ููุนูุฒููุชููู ูููููููู ูุงู ุบูููู ุจูู ุนููู ุจูุฑูููุชููู โ”
Maksudnya : diriwayatkan oleh Abu Hurairah, daripada Nabi SAW berkata: Sewaktu Nabi Ayyub AS mandi dalam keadaan bogel/telanjang, tiba-tiba jatuhlah di depannya seekor belalang emas. Ayyub pun segera hendak mengambil kainnya (untuk mengutip belalang emas), maka baginda pun dipanggil oleh Tuhannya, โWahai Ayyub, bukankah engkau telah cukup kaya hingga tidak memerlukan lagi barang (belalang emas) yang kau lihat itu?โ Ujur Ayyab, โBenar wahai Tuhanku, tetapi aku tidak boleh mengabaikan keberkatan-Mu.โ
Riwayat al-Bukhari (279)
Syarah:
Imam Bukhari bawakan hadith ini sebagai dalil bahawa Nabi Ayyub a.s juga mandi bogel. Jadi tidak ada masalah kalau hendak mandi bogel.
โ๐ปAda lagi satu hadith Abu Hurairah RA bahawa Nabi Musa AS mandi dalam keadaan tidak berpakaian di tempat yang jauh daripada orang ramai. Sabda Nabi SAW:
ููุงููุชู ุจูููู ุฅูุณูุฑูุงุฆูููู ููุบูุชูุณูููููู ุนูุฑูุงุฉูุ ููููุธูุฑู ุจูุนูุถูููู ู ุฅูููู ุจูุนูุถูุ ููููุงูู ู ููุณูู ููุบูุชูุณููู ููุญูุฏูููุ ููููุงูููุง ููุงูููููู ู ูุง ููู ูููุนู ู ููุณูู ุฃููู ููุบูุชูุณููู ู ูุนูููุง ุฅููุงูู ุฃูููููู ุขุฏูุฑูุ ููุฐูููุจู ู ูุฑููุฉู ููุบูุชูุณูููุ ููููุถูุนู ุซูููุจููู ุนูููู ุญูุฌูุฑูุ ููููุฑูู ุงููุญูุฌูุฑู ุจูุซูููุจูููุ ููุฎูุฑูุฌู ู ููุณูู ููู ุฅูุซูุฑููู ููููููู ุซูููุจูู ููุง ุญูุฌูุฑูโ.โ ุญูุชููู ููุธูุฑูุชู ุจูููู ุฅูุณูุฑูุงุฆูููู ุฅูููู ู ููุณููุ ููููุงูููุง ููุงูููููู ู ูุง ุจูู ููุณูู ู ููู ุจูุฃูุณูโ.โ ููุฃูุฎูุฐู ุซูููุจูููุ ููุทููููู ุจูุงููุญูุฌูุฑู ุถูุฑูุจูุง
Maksudnya: โDahulu Bani Israel mandi telanjang, mereka saling melihat satu sama lain. Sementara Nabi Musa as mandi seorang diri. Orang-orang Bani Israel berkata :โDemi Allah, tidak ada yang mencegah Musa mandi bersama kita kecuali kerana dia mengidap penyaki aadar.โ Suatu ketika Nabi Musa pergi mandi, baginda meletakkan pakaiannya di atas batu, lalu batu itu membawa lari pakaiannya. Maka Musa pun mengejarnya (batu itu), seraya berkata : โHai batu, pakaianku!โ. Akhirnya, orang-orang Bani Israel pun melihat Musa. Lalu mereka berkata : โDemi Allah, ternyata Musa tidak mengidap penyakit apa pun.โ Musa berjaya mengambil pakaiannya, lalu memukul batu tersebut dengan satu pukulan. Abu Hurairah berkata : โDemi Allah, bekas (pukulan) Nabi Musa pada batu itu sama dengan pukulan enam atau tujuh batuโ
Riwayat al-Bukhari (no: 274)
Syarah:
Nabi Musa a.s. juga mandi bogel tetapi dengan syarat mandi bogel itu tidak boleh orang lain lihat. Oleh kerana itulah Nabi Musa a.s. mandi bogel tetapi baginda tidak mandi dengan orang lain. Baginda mandi jauh dari mereka supaya aurat baginda tidak nampak.
Maka kalau kita mandi seorang diri, terutama dalam bilik air di rumah kita, boleh sahaja untuk mandi bogel. Malah kalau yang melihat itu suami isteri kita, lagilah tidak ada masalah. Namun, kalau ada anak-anak kita, maka kenalah tutup pintu atau pakai kain basahan.
3. Memakai penutup ketika mandi
Kalau ada kemungkinan orang boleh melihat aurat kita, maka kita hendaklah mengambil jalan supaya aurat kita terjaga.
โ๐ปDalilnya adalah hadis:
271 โ ุญูุฏููุซูููุง ุนูุจูุฏู ุงูููููู ุจููู ู ูุณูููู ูุฉู ุจููู ููุนูููุจู ุนููู ู ูุงูููู ุนููู ุฃูุจูู ุงููููุถูุฑู ู ูููููู ุนูู ูุฑู ุจููู ุนูุจูููุฏู ุงูููููู ุฃูููู ุฃูุจูุง ู ูุฑููุฉู ู ูููููู ุฃูู ูู ููุงููุฆู ุจูููุชู ุฃูุจูู ุทูุงููุจู ุฃูุฎูุจูุฑููู ุฃูููููู ุณูู ูุนู ุฃูู ูู ููุงููุฆู ุจูููุชู ุฃูุจูู ุทูุงููุจู ุชูููููู ุฐูููุจูุชู ุฅูููู ุฑูุณูููู ุงูููููู ุตููููู ุงูููููู ุนููููููู ููุณููููู ู ุนูุงู ู ุงููููุชูุญู ููููุฌูุฏูุชููู ููุบูุชูุณููู ููููุงุทูู ูุฉู ุชูุณูุชูุฑููู ููููุงูู ู ููู ููุฐููู ููููููุชู ุฃูููุง ุฃูู ูู ููุงููุฆู
271. Telah menceritakan kepada kami โAbdullah bin Maslamah bin Qaโnab dari Malik dari Abu An Nadlr mantan budak โUmar bin โUbaidullah, bahwa Abu Murrah mantan budak Ummu Haniโ binti Abu Thalib, telah mengabarkan kepadanya, bahawa dia mendengar Ummu Haniโ binti Abu Thalib berkata, โAku pergi menemui Rasulullah shallallahu โalaihi wasallam tahun pembukaan Kota Makkah, aku dapati baginda sedang mandi dan Fatimah menabirinya. Baginda lalu bertanya: โSiapa itu?โ Aku menjawab, โSaya, Ummu Haniโ.โ
Syarah:
Lihat bagaimana Nabi mandi dan ditutupi oleh anaknya Fatimah. Ini adalah kerana zaman itu tidak ada bilik mandi yang khusus.
โ๐ปSatu lagi hadis:
272 โ ุญูุฏููุซูููุง ุนูุจูุฏูุงูู ููุงูู ุฃูุฎูุจูุฑูููุง ุนูุจูุฏู ุงูููููู ููุงูู ุฃูุฎูุจูุฑูููุง ุณูููููุงูู ุนููู ุงููุฃูุนูู
ูุดู ุนููู ุณูุงููู
ู ุจููู ุฃูุจูู ุงููุฌูุนูุฏู ุนููู ููุฑูููุจู ุนููู ุงุจููู ุนูุจููุงุณู ุนููู ู
ูููู
ููููุฉู ููุงููุชู
ุณูุชูุฑูุชู ุงููููุจูููู ุตููููู ุงูููููู ุนููููููู ููุณููููู
ู ูููููู ููุบูุชูุณููู ู
ููู ุงููุฌูููุงุจูุฉู ููุบูุณููู ููุฏููููู ุซูู
ูู ุตูุจูู ุจูููู
ูููููู ุนูููู ุดูู
ูุงูููู ููุบูุณููู ููุฑูุฌููู ููู
ูุง ุฃูุตูุงุจููู ุซูู
ูู ู
ูุณูุญู ุจูููุฏููู ุนูููู ุงููุญูุงุฆูุทู ุฃููู ุงููุฃูุฑูุถู ุซูู
ูู ุชูููุถููุฃู ููุถููุกููู ูููุตููููุงุฉู ุบูููุฑู ุฑูุฌููููููู ุซูู
ูู ุฃูููุงุถู ุนูููู ุฌูุณูุฏููู ุงููู
ูุงุกู ุซูู
ูู ุชูููุญููู ููุบูุณููู ููุฏูู
ููููู
ุชูุงุจูุนููู ุฃูุจูู ุนูููุงููุฉู ููุงุจููู ููุถููููู ููู ุงูุณููุชูุฑู
272. Telah menceritakan kepada kami โAbdan berkata, telah mengabarkan kepada kami โAbdullah berkata, telah mengabarkan kepada kami Sufyan dari Al Aโmasy dari Salim bin Abu Al Jaโd dari Kuraib dari Ibnu โAbbas dari Maimunah dia berkata,
โAku menabiri Nabi shallallahu โalaihi wasallam ketika baginda sedang mandi junub. Baginda mencuci kedua tangannya, lalu dengan tangan kanannya baginda menuangkan air pada tangan kirinya, lalu mencuci kemaluannya dan apa yang terkena padanya. Baginda kemudian menggosokkan tangannya ke dinding atau tanah. Kemudian berwudhu’ sebagaimana wudhu’ untuk salat kecuali kedua kakinya. Kemudian baginda meratakan air ke seluruh badannya. Kemudian berganjak lalu mencuci kedua kakinya.โ
Hadith ini dikuatkan oleh Abu โAwanah dan Ibnu Fudlail dalam menyebutkan lafaz โAku menabiri Rasulullah SAW.โ
4. Bagaimana jika ada dua kewajiban mandi?
Bagaimana kalau seseorang itu dalam keadaan junub pada Hari Jumaat? Adakah dia perlu mandi sekali sahaja atau mandi dua kali?
Perkara ini kita telah bincangkan semasa membicarakan Mandi Solat Jumaat. Ia adalah khilaf di kalangan ulama sama ada mandi sekali atau dua kali. Maka kita telah bentangkan di dalam perbincangan yang lalu, pendapat yang kuat adalah mandi dua kali: sekali untuk menghilangkan junub dan sekali lagi untuk Solat Jumaat.
5. Mandi sekali sahaja setelah berhubungan dengan beberapa orang isteri
Kalau menggiliri isteri lebih daripads seorang, boleh kalau hendak mandi sekali sahaja.
โ๐ปDalilnya:
259 โ ุญูุฏููุซูููุง ู ูุญูู ููุฏู ุจููู ุจูุดููุงุฑู ููุงูู ุญูุฏููุซูููุง ุงุจููู ุฃูุจูู ุนูุฏูููู ููููุญูููู ุจููู ุณูุนููุฏู ุนููู ุดูุนูุจูุฉู ุนููู ุฅูุจูุฑูุงูููู ู ุจููู ู ูุญูู ููุฏู ุจููู ุงููู ูููุชูุดูุฑู ุนููู ุฃูุจูููู ููุงูู ุฐูููุฑูุชููู ููุนูุงุฆูุดูุฉู ููููุงููุชู ููุฑูุญูู ู ุงูููููู ุฃูุจูุง ุนูุจูุฏู ุงูุฑููุญูู ููู ููููุชู ุฃูุทููููุจู ุฑูุณูููู ุงูููููู ุตููููู ุงูููููู ุนููููููู ููุณููููู ู ููููุทูููู ุนูููู ููุณูุงุฆููู ุซูู ูู ููุตูุจูุญู ู ูุญูุฑูู ูุง ููููุถูุฎู ุทููุจูุง
259. Telah menceritakan kepada kami Muhammad bin Basysyar berkata, telah menceritakan kepada kami Ibnu Abu โAdy dan Yahya bin Saโid daripada Syuโbah dari Ibrahim bin Muhammad bin Al Muntasyir daripada bapaknya berkata,: โAku menyebutkan tentangnya (kata-kata Ibnu โUmar) kepada โAisyah, maka jawabnya: โSemoga Allah merahmati Abu โAbdurrahman. Sungguh aku pernah memakaikan wewangian kepada Rasulullah shallallahu โalaihi wasallam kemudian baginda mendatangi isteri-isterinya. Dan pada esok paginya baginda mengenakan pakaian ihram dalam keadaan wangi semerbakโ.
Sahih Bukhari no 259.
Syarah:
Imam Bukhari berkata yang baginda hanya sekali sahaja mandi kerana minyak wangi masih ada lagi pada tubuh baginda. Kesannya masih ada lagi. Kalau setiap kali baginda mandi selepas mendatangi seorang isterinya, tentulah kesan minyak wangi itu sudah tiada.
โ๐ปAda satu lagi hadith yang lebih jelas:
Hadith yang diriwayatkan oleh Anas ibn Malik: “Sesungguhnya Nabi SAW bersama (jimak) dengan semua isteri Baginda dengan sekali mandi.”
(Sahih al-Nasaa’i)
6. Mengulangi mandi pada setiap isteri
Molek juga untuk mandi setiap kali selepas mendatangi seorang isteri dan mandi dulu sebelum mendatangi isteri yang lain. Ini juga disebut dalam hadith:
โ๐ปSabda Nabi SAW: “Jika kamu mendatangi ( jimak) pasangan kamu dan kemudian kamu ingin mengulanginya lagi, maka digalakkan kepadanya berwudhu’.”
(Sahih Muslim)
Syarah:
Maka memang digalakkan untuk mandi setiap kali selepas jimak dan ingin menjimak lagi. Ini juga disebut dalam hadith yang lain:
โ๐ปAbu Rofiโ radhiyallahu โanhu, dia berkata,โNabi shallallahu โalaihi wa sallam pada suatu hari pernah menggilir isteri-isteri baginda, baginda mandi tiap kali selesai berhubungan bersama ini dan ini. Aku bertanya, โYa Rasulullah, bukankah lebih baik engkau cukup sekali mandi saja?โ Baginda menjawab, โSeperti ini lebih suci dan lebih baik serta lebih bersih.โ
(HR. Abu Daud no. 219 dan Ahmad 6/8. Syaikh Al Albani mengatakan bahawa hadits ini hasan)
7. Orang berjunub boleh tidur, cuma dianjurkan wudhuโ sebelum tidur
Namun, mengulang mandi atau terus mandi selepas jimak itu bukanlah wajib. Ia adalah sunat. Yang baik adalah wudhuโ dahulu sebelum tidur, seperti yang banyak disebut dalam hadith:
โ๐ปHadith:
ุนููู ุงุจููู ุนูู ูุฑู ุฃูููู ุนูู ูุฑู ุจููู ุงููุฎูุทููุงุจู ุณูุฃููู ุฑูุณูููู ุงูููููู โ ุตูู ุงููู ุนููู ูุณูู โ ุฃูููุฑูููุฏู ุฃูุญูุฏูููุง ูููููู ุฌูููุจู ููุงูู ยซ ููุนูู ู ุฅูุฐูุง ุชูููุถููุฃู ุฃูุญูุฏูููู ู ููููููุฑูููุฏู ูููููู ุฌูููุจู ยป
Daripada Ibnu โUmar, dia berkata bahawa โUmar bin Al Khottob pernah bertanya kepada Rasulullah shallallahu โalaihi wa sallam, โApakah salah seorang di antara kami boleh tidur sedangkan dia dalam keadaan junub?โ Baginda menjawab, โIya, jika salah seorang di antara kalian junub, hendaklah dia berwudhu’ lalu tidur.โ
(HR. Bukhari no. 287 dan Muslim no. 306).
Syarah:
Nampak ini adalah anjuran yang kuat daripada Nabi. Ditambah lagi dengan hadith yang lain:
โ๐ปDaripada โAisyah radhiyallahu โanha, dia berkata,
ููุงูู ุงููููุจูููู โ ุตูู ุงููู ุนููู ูุณูู โ ุฅูุฐูุง ุฃูุฑูุงุฏู ุฃููู ููููุงู ู ูููููู ุฌูููุจู ุ ุบูุณููู ููุฑูุฌููู ุ ููุชูููุถููุฃู ูููุตูููุงูุฉู
โNabi shallallahu โalaihi wa sallam biasa jika dalam keadaan junub dan hendak tidur, beliau mencuci kemaluannya lalu berwudhu’ sebagaimana wudhu’ untuk shalat.โ
(HR. Bukhari no. 288).
โ๐ปโAisyah pernah ditanya oleh โAbdullah bin Abu Qois mengenai keadaan Nabi shallallahu โalaihi wa sallam,
ูููููู ููุงูู ููุตูููุนู ููู ุงููุฌูููุงุจูุฉู ุฃูููุงูู ููุบูุชูุณููู ููุจููู ุฃููู ููููุงู ู ุฃูู ู ููููุงู ู ููุจููู ุฃููู ููุบูุชูุณููู ููุงููุชู ููููู ุฐููููู ููุฏู ููุงูู ููููุนููู ุฑูุจููู ูุง ุงุบูุชูุณููู ููููุงู ู ููุฑูุจููู ูุง ุชูููุถููุฃู ููููุงู ู. ููููุชู ุงููุญูู ูุฏู ููููููู ุงูููุฐูู ุฌูุนููู ููู ุงูุฃูู ูุฑู ุณูุนูุฉู.
โBagaimana Nabi shallallahu โalaihi wa sallam jika dalam keadaan junub? Apakah beliau mandi sebelum tidur ataukah tidur sebelum mandi?โ โAisyah menjawab, โSemua itu pernah dilakukan oleh baginda. Kadang baginda mandi, lalu tidur. Kadang pula baginda wudhu, barulah tidur.โ โAbdullah bin Abu Qois berkata, โSegala puji bagi Allah yang telah menjadikan segala urusan begitu lapang.โ
(HR. Muslim no. 307).
Namun, tetap wudhuโ itu juga tidak wajib. Maka kalau kita simpulkan keadaan orang yang junub sebelum tidur:
1- Junub lalu mandi sebelum tidur, ini lebih sempurna.
2- Junub dan wudhu’ terlebih dahulu sebelum tidur, ini yang disunnahkan untuk memperingan junub.
3- Junub dan tanpa wudhu, lalu tidur. Cara seperti ini masih dibolehkan.
8. Mandi bersama isteri dari satu bekas
Apabila dikatakan mandi dari satu bekas, maknanya tangan bersentuhan dan air menitis-nitis kembali ke dalam bekas itu. Maka tidaklah ada air mustaqmal.
โ๐ปMari kita lihat hadis yang dibawa Imam Bukhari.
242 โ ุญูุฏููุซูููุง ุขุฏูู ู ุจููู ุฃูุจูู ุฅูููุงุณู ููุงูู ุญูุฏููุซูููุง ุงุจููู ุฃูุจูู ุฐูุฆูุจู ุนููู ุงูุฒููููุฑูููู ุนููู ุนูุฑูููุฉู ุนููู ุนูุงุฆูุดูุฉู ููุงููุชู ููููุชู ุฃูุบูุชูุณููู ุฃูููุง ููุงููููุจูููู ุตููููู ุงูููููู ุนููููููู ููุณููููู ู ู ููู ุฅูููุงุกู ููุงุญูุฏู ู ููู ููุฏูุญู ููููุงูู ูููู ุงููููุฑููู
242. Telah menceritakan kepada kami Adam bin Abu Iyas berkata, telah menceritakan kepada kami Ibnu Abu Dziโb daripada Az Zuhri daripada โUrwah dari โAisyah berkata, โAku sendiri mandi bersama Nabi shallallahu โalaihi wasallam dari satu bekas yang sama yang yang dipanggil Al Faraq.โ
Sahih Bukhari no. 242.
โ๐ปImam Al-Bukhari juga ada meriwayatkan hadith yang bermaksud :
โDaripada Aisyah R.A berkata: Aku sentiasa mandi bersama dengan Nabi SAW daripada satu bekas. Tangan kami sama-sama berselisih (ketika menggunakan air dalam bekas itu)โ
(Sahih Al-Bukhari : hadis no : 253)
Syarah:
Maka tidak ada masalah kalau mandi bersama isteri, malah ini lebih romantik.
9. Mandi dengan sisa air mandi wanita
Ini adalah isu yang melibatkan air mustaqmal. Timbul persoalan: adakah boleh guna air yang telah digunakan oleh wanita? Maksud air yang telah digunakan bukanlah ditadah, tetapi bekas yang telah dicelup oleh wanita untuk mengangkat hadas. Kalau pakai pendapat ada air mustaqmal, maka tidak boleh tetapi lihatlah hadith-hadith yang ada:
โ๐ปDaripada Ibnu Abbas ุฑูุถููู ุงูููู ุนููููู bahwa Nabi ุตููููู ุงูููู ุนููููููู ููุนูููฐู ุขูููู ููุณููููู ู mandi dengan air bekas Maimunah ุฑูุถููู ุงูููู ุนูููููุง .
โ๐ปDan ada satu lagi hadith yang diriwayatkan oleh Muslim
ุงุบูุชูุณููู ุจูุนูุถู ุฃูุฒูููุงุฌู ุงููููุจูููู
ุตูู ุงููู ุนููู ูุณูู
โ ููู ุฌูููููุฉู, ููุฌูุงุกู ููููุบูุชูุณููู ู
ูููููุง, ููููุงููุชู ูููู: ุฅููููู ููููุชู ุฌูููุจูุงุ ููููุงูู: ยซุฅูููู ุงููู
ูุงุกู ููุง ููุฌูููุจูยป. ููุตูุญููุญููู ุงูุชููุฑูู
ูุฐูููู, ููุงุจููู ุฎูุฒูููู
ู
โSebagian isteri Nabi ุตููููู ุงูููู ุนููููููู ููุนูููฐู ุขูููู ููุณููููู
ู mandi dalam sebuah baskom, lalu Beliau datang untuk mandi dari air tersebut. Isterinya berkata kepadanya: sesungguhnya Aku tadi dalam keadaan junub? Maka Rasulullah ูุตููููู ุงูููู ุนููููููู ููุนูููฐู ุขูููู ููุณููููู
menjawab: โSesungguhnya air tidak menjadi junub pula.โ
Disahihkan oleh Tirmidzi dan Ibnu Khuzaimah.
Syarah:
Maksud Rasulullah ุตููููู ุงูููู ุนููููููู ููุนูููฐู ุขูููู ููุณููููู
ู , air itu tidak menjadi najis, maka air itu boleh digunakan untuk mengangkat hadas.
โ๐ปYang mungkin timbul perbincangan adalah kerana ada lagi hadith yang lain seperti melarangnya:
ููุนููู ุฑูุฌููู ุตูุญูุจู ุงููููุจูููู โ ุตูู ุงููู ุนููู ูุณูู โ ููุงูู: ููููู ุฑูุณูููู ุงูููููู โ ุตูู ุงููู ุนููู ูุณูู โ ุฃููู ุชูุบูุชูุณููู ุงููู ูุฑูุฃูุฉู ุจูููุถููู ุงูุฑููุฌููู, ุฃููู ุงูุฑููุฌููู ุจูููุถููู ุงููู ูุฑูุฃูุฉู, ููููููุบูุชูุฑูููุง ุฌูู ููุนูุง. ุฃูุฎูุฑูุฌููู ุฃูุจูู ุฏูุงููุฏู. ููุงููููุณูุงุฆูููู, ููุฅูุณูููุงุฏููู ุตูุญููุญู
Daripada seorang lelaki yang pernah bersahabat dengan Rasulullah, dia berkata Rasulullah melarang seorang wanita menggunakan sisa air lelaki, atau lelaki menggunakan sisa air wanita. Hendaklah keduanya mencedok.
Diriwayatkan oleh Abu Dawud, An-Nasaai, dan sanadnya sahih.
Syarah:
Hadith ini berkenaan dengan adab. Sebaiknya lelaki atau perempuan mencedok air dari bekas yang besar supaya tidak ada menitis air masuk. Kalau menitis pun, ia adalah makruh sahaja.
10. Ringkasan tatacara mandi
1. Mencuci tangan
2. Mencuci qubul dan dubur
3. Basuh tangan dengan sabun selepas cuci kemaluan
4. Wudhu’
5. Tuang air ke kepala dan menyela-nyela supaya air kena kepada kulit kepala.
6. Mula basuh bahagian kanan tubuh.
7. Pastikan air kena seluruh bahagian tubuh termasuk celah-celah kelangkang dan sebagainya.
8. Habis mandi. Tidak perlu angkat wudhu’ lagi.
Allahu a’lam.