Utama Bilik (131) Tazkirah Ustaz Naim Perang pada Jalan Allah demi membela Islam

Perang pada Jalan Allah demi membela Islam

488
0
Iklan

☆Tadabbur Kalamullah 1440H☆

فَقَـٰتِلۡ فِی سَبِیلِ ٱللَّهِ لَا تُكَلَّفُ إِلَّا نَفۡسَكَۚ وَحَرِّضِ ٱلۡمُؤۡمِنِینَۖ عَسَى ٱللَّهُ أَن یَكُفَّ بَأۡسَ ٱلَّذِینَ كَفَرُوا۟ۚ وَٱللَّهُ أَشَدُّ بَأۡسࣰا وَأَشَدُّ تَنكِیلࣰا

“Oleh itu, berperanglah (wahai Muhammad) pada jalan Allah (untuk membela Islam dari pencerobohan musuh); engkau tidak diberati selain daripada kewajipanmu sendiri. Dan berilah perangsang kepada orang-orang yang beriman (supaya turut berjuang dengan gagah berani). Mudah-mudahan Allah menahan bahaya serangan orang-orang yang kafir itu. Dan (ingatlah) Allah amatlah besar kekuatan-Nya dan amatlah berat azab seksa-Nya” [ an-Nisa’ : 84 ]

#Di antara perintah Allah SWT di dalam al-Qur’an kepada baginda Nabi SAW dan umat Islam ialah berkaitan jihad bersenjata demi mempertahankan Islam daripada pencerobohan musuh serta membela orang-orang yang lemah yang ditindas dan dizalimi.

وَمَا لَكُمۡ لَا تُقَـٰتِلُونَ فِی سَبِیلِ ٱللَّهِ وَٱلۡمُسۡتَضۡعَفِینَ مِنَ ٱلرِّجَالِ وَٱلنِّسَاۤءِ وَٱلۡوِلۡدَ ٰ⁠نِ

“Dan apakah yang menghalang kamu (maka kamu) tidak mahu berperang pada jalan Allah (untuk menegakkan agama Islam) dan (untuk menyelamatkan) orang-orang yang tertindas dari kaum lelaki, perempuan dan kanak-kanak…” [ an-Nisa’: 75]

#Perintah jihad bersenjata ini merupakan perintah Allah dan menjadi kewajipan kepada umat Islam yang tidak uzur demi membela Islam bukannya berperang tanpa arah tujuan dan seronok-seronok. Setiap perintah dan syariat Allah SWT ada hikmah dan kebaikan disebaliknya.

#Dalam suasana kita bergembira di bulan Syawal ini, sejarah Islam mencatatkan terdapat beberapa siri peperangan yang berlaku di dalam bulan Syawal, antaranya:

1. Sariah Rabigh (bulan Syawal tahun 1 hijrah. Tidak terjadi peperangan, hanya saling berbalas panahan)

2. Ghazwah Bani Salim (bulan Syawal tahun 2 hijrah)

3. Ghazwah Bani Qainuqa’. (15 Syawal tahun 2 hijrah.

4. Ghazwah Uhud (11 Syawal tahun 3 hijrah)

5. Ghazwah Hamra’ al-Asad (12 Syawal tahun 3 hijrah)

6. Ghazwah Bani an-Nadhir (bulan Syawal tahun 5 hijrah)

7. Ghazwah al-Ahzab atau al-Khandak (bulan Syawal tahun 5 hijrah)

8. Ghazwah Bani Quraizah (selepas selesai perang al-Ahzab)

9. Sariyah Kurz bin Jabir al-Fihriyy (bulan Syawal tahun 6 hijrah. Menangkap beberapa orang. ‘Ukal dan ‘Urainah yang telah membunuh pengembala Nabi SAW)

10. Sariyah Abdullah bin Rawahah (bulan Syawal tahun 7 hijrah. Menangkap seorang Yahudi bernama Yasir bin Zuram bersama bani Ghatfan yang ingin memerangi kaum Muslimin)

11. Sariyah Basyir bin Saad al-Ansari (bulan Syawal tahun 7 hijrah. Mematahkan pakatan untuk menyerang kaum Muslimin)

12. Sariyah Thufail bin Amru ad-Dusi (bulan Syawal tahun 8 hijrah. Memusnahkan Dzil Kaffain, berhala milik Amru ad-Dusi)

13. Sariyah Khalid bin Al-Walid (bulan Syawal tahun 8 hijrah. Untuk mendakwah anggota Bani Huzaimah kepada Islam. Tidak berlaku peperangan, tetapi berlaku pembunuhan tawanan)

14. Ghazwah Hunain (13 Syawal tahun 8 hijrah)

15. Ghazwah Thaif (bulan Syawal tahun 8 hijrah)

*Sariyah iaitu pasukan tentera Islam yang tidak disertai oleh Rasulullah SAW. Baginda melantik seorang panglima untuk mengetuainya.

*Ghazwah iaitu peperangan yang dihadiri oleh Rasulullah SAW dan baginda bertindak sebagai panglima perang.

♡Demi mempertahankan Islam serta menunaikan perintah Allah SWT maka Baginda SAW dan para sahabat sanggup mengorbankan seluruh kehidupan mereka tanpa mengira masa, hari dan bulan. Mereka sanggup berjihad dengan nyawa mereka demi memastikan keadilan Islam tertegak di atas muka bumi ini. Dalam sibuk kita menyambut hari raya, jangan sesekali mengabaikan tuntutan jihad (bersesuaian cara di tempat kita), dakwah dan perjuangan mempertahankan Islam♡

🐊Ust naim
TELEGRAM :
Sila klik link di bawah ini untuk JOIN👇:
https://t.me/tadabburkalamullah

Komen dan Soalan