Utama Uncategorized Apa Itu NLP?

Apa Itu NLP?

42
0

Siri Pengenalan NLP oleh Azlizan Nueq

APAKAH NLP?

NLP adalah akronim kepada Neuro Linguistic Programming. Ia merangkumi tiga elemen penting yang digunakan dalam teknik-teknik NLP.

Neuro – diambil daripada perkataan neuron yang bermaksud saraf otak. Saraf ini penting kerana segala maklumat yang kita terima, nampak, rasa, bau dan sebagainya sebenarnya semua akan melalui saraf dan akan disampaikan maklumat itu kepada otak.

Linguistic – bermaksud ‘bahasa’. Bahasa memainkan peranan dalam mempengaruhi otak dan perasaan kita. Maka kerana itu NLP fokus kepada bahasa yang digunakan. Sebagai contoh kita lihat seseorang yang berisi tubuh badannya: orang yang sama tetapi ada bezanya bukan kalau kita katakan dia ‘gemuk’ atau kita katakan dia ‘comel’?

Programming – bayangkan program komputer yang boleh membuat pelbagai aplikasi. Tahukah anda, otak kita merupakan komputer malah adalah “super duper computer” sebenarnya. Ia lebih hebat dari mana-mana komputer yang ada di dalam dunia sekarang.

Kalau ingin menghasilkan program komputer kenalah menggunakan bahasa komputer, ataupun dipanggil bahasa pengaturcaraan (C++, PHP, Java etc). Maka otak supercomputer kita juga mempunyai bahasanya yang tersendiri yang akan kita ajarkan tekniknya nanti.

Maka tidak hairanlah kalau ada yang berkata, NLP merupakan ‘manual untuk otak’.

 

🔖📌

SOALJAWAB


Soalan:
Bolehkah diaplikasikan teknik NLP ini untuk ‘handle’ (menguruskan) emosi atau lebih kepada merasakan diri seperti mengalami penyakit mental?

Jawapan:
Ya boleh. Ia bukan untuk tahap klinikal sahaja (gila, mental) tetapi boleh digunakan dalam segenap sudut kehidupan kita. Gangguan emosi itu bukannya datang sendiri seperti demam. Sebenarnya datang dari kita sendiri. Kita yang buat. Maka bila kita buat, kita juga yang boleh mengubatinya.


Soalan:
Maknanya kena tahu bagaimana untuk mengaplikasikan ke dalam diri sendiri teknik NLP yang akan diajar nanti?

Jawapan:
Ya, nanti kita akan ajarkan teknik-tekniknya. Kalau tidak selesai juga, maka kenalah berjumpa ‘NLP practitioner’ (pengamal NLP). Tetapi sebelum itu, cuba dahulu amalkan teknik-teknik yang diajar nanti.

 

 

 

 

 

 

 

Komen dan Soalan