Utama Bilik (50) Diskusi Bersama Doktor Soal Jawab bersama Doktor — Masalah Berkaitan Batu Karang

Soal Jawab bersama Doktor — Masalah Berkaitan Batu Karang

292
0
Iklan

Soalan:
Perut saya terasa kejang seolah-olah seperti kontraksi sewaktu bersalin tetapi saya tidak mengandung. Adakah ini disebabkan keracunan makanan? Dalam bulan ni sudah dua kali saya terkena. Doktor cakap ia hanyalah keracunan makanan tetapi saya hanya cirit birit dan muntah pun sekali sahaja. Perut tidak memulas tetapi mengeras. Selepas mengeras, saya akan berasa penat sangat sebab menahan sakit. Sakit yang teramat sangat sampai terasa ke bahagian belakang badan.

Adakah apa yang saya lalui ini hanya kerana keracunan ataupun ada kemungkinan penyakit yang lain?

Jawapan:
Puan mungkin boleh dapatkan pandangan kedua. Kalau tidak cukup minum air, ada kemungkinan tanda-tanda tersebut menunjukkan penyakit batu karang.

Maksud saya di sini, puan mungkin perlu berjumpa doktor lain. Ada buat ujian air kencing?

Perlu dipastikan jika terdapat sedikit darah dalam air kencing yang tidak dapat dilihat oleh mata kasar. Jika luka salur kencing mungkin disebabkan oleh batu karang. Ujian tersebut boleh dilakukan di klinik biasa.


Soalan:
Adakah sakit semasa kencing merupakan tanda penyakit batu karang?

Jawapan:
Batu karang atau jangkitan pada salur kencing.


Soalan:
Adakah allopurinol mempunyai kesan sampingan yang negatif? Saya mengambil ubat tersebut untuk mengurangkan asid urik. Atau adakah ubat lain yang lebih baik dapat menggantikan allupurinol?

Jawapan:
Allopurinol sangat penting untuk menurunkan paras asid urik yang boleh menyebabkan batu karang dan membentuk kristal mikro di buah pinggang. Alternatif lain adalah “strict diet” (diet ketat).

Bagi penyakit gout kita tidak risau sangat dengan sakit sendi, tetapi yang lebih bahaya asid urik akan membentuk kristal di buah pinggang yang akan menyebabkan buah pinggang rosak. Selain dari itu ia juga boleh menyebabkan terbentuknya batu karang yang juga boleh menyebabkan kerosakan buah pinggang. Jadi allopurinol sangat perlu untuk diambil di samping mengurangkan makanan yang meyebabkan peningkatan asid urid.

Begitu juga dengan penyakit kencing manis, selalu orang beranggapan ubat yang dimakan menyebabkan kerosakan buah pinggang. Sebenarnya kencing manislah yang menyebabkan kerosakan buat pinggang, ubat yang diberi untuk mengawal kencing manis yang seterusnya melindungi buah pinggang dan organ lain dari dirosakkan oleh kencing manis. Kepercayaan ubat kencing manis menyebabkan kerosakan buah pinggang inilah yang jadi penyebab kita tidak cukup pusat dialisis kerana terlalu ramai orang kencing manis yang rosak buah pinggangnya.


Soalan:
Apakah makanan yang menyebabkan asid urik?

Jawapan:
Hati, limpa, paru-paru, kerang.


Soalan:
Adakah sama seperti makanan laut seperti udang, sotong dan ketam?

Jawapan:
Sepatutnya tidak.


Soalan:
Bagaimanakah cara untuk mengelakkan penyakit buah pinggang dan batu karang?

Jawapan:
Minum air secukupnya.


Soalan:
Maksudnya kebanyakan pesakit batu karang atau buah pinggang itu disebabkan oleh kurang meminum air?

Jawapan:
Penyakit batu karang biasanya disebabkan kurang minum air, penyakit buah pinggang di Malaysia biasanya disebabkan oleh penyakit kencing manis dan batu karang.


Soalan:
Adakah dengan meminum banyak air kosong dapat mencegah penyakit batu karang? Atau ada solusi lain yang lebih efektif?

Jawapan:
Jika air kencing tidak pekat, maka kebarangkalian untuk membentuk kristal adalah rendah.


Soalan:
Bagaimanakah cara untuk mengelakkan air kencing pekat? Adakah dengan meminum air dengan banyak?

Jawapan:
Ya. Minum air kosong sampai air kencing berwarna jernih. Kekalkan jernih sentiasa.

Komen dan Soalan