Utama Bilik (001) Fiqh Asasi Pemula Thaharah – Bab Mandi: Sunat Mandi

Thaharah – Bab Mandi: Sunat Mandi

1929
0
Iklan

Kitab : Thaharah
Bab: Mandi
Bahagian :
1. Sunat- Sunat Mandi

2. Perkara-perkara yang Diharamkan bagi Orang dalam Junub
Tajuk:
๐Ÿ‘โ€๐Ÿ—จ Solat (Fardhu atau Sunat)
๐Ÿ‘โ€๐Ÿ—จ Tawaf

3. Masalah-masalah yang Berkaitan dengan Mandi bagi Wanita
Tajuk:
๐Ÿ‘โ€๐Ÿ—จ Wanita Tidak Wajib Mengurai Sanggulnya ketika Mandi Junub
๐Ÿ‘โ€๐Ÿ—จ Wajib bagi Wanita Mengurai Sanggulnya ketika Mandi Haid
๐Ÿ‘โ€๐Ÿ—จ Anjuran Menggunakan Pembersih Haid seperti Kapas
๐Ÿ‘โ€๐Ÿ—จ Tidak Wajib bagi Wanita Mencuci Bahagian Dalam Kemaluannya

D: Sunnah-sunnah Mandi

Selepas kita belajar rukun mandi sebelum ini, maka kita tahu untuk membezakan mana yang sunat dan tidak. Kita tahu sesuatu itu sunat apabila ia dilakukan oleh Rasulullah ุตู„ู‰ ุงู„ู„ู‡ ุนู„ูŠู‡ ูˆุณู„ู…. : dalam cara baginda memulakan mandi baginda, semasa baginda mandi dan mengakhirinya.

Semua itu tidaklah wajib, tetapi sunat dan amat molek kalau kita dapat ikut. Ini kita akan sebutkan dalam cara-cara mandi nanti.

โœ… Kita tidak senaraikan sekarang. Nanti kita lihat cara mandi Rasulullah ุตู„ู‰ ุงู„ู„ู‡ ุนู„ูŠู‡ ูˆุณู„ู…. maka kita akan tahu itu adalah sunnah-sunnah dalam mandi.

E: Perkara-perkara yang diharamkan bagi orang yang dalam Junub

1. Solat –ย  sama ada solat fardhu atau solat sunat.

โœ๐ŸปDalilnya hadis Nabi:

“Allah tidak menerima solat tanpa bersuci”.
(HR. Muslim)

2. Tawaf

Kita sudah bincangkan di dalam bab Wudhuโ€™ dan kita ulangkaji sahaja di sini. Tidak boleh tawaf dalam hadas (kecil atau besar) ini adalah pandangan majoriti ulamaโ€™.

โœ๐ŸปBerdasarkan hadith dari Ibnu โ€˜Abbas ุฑุถูŠ ุงู„ู„ู‡ ุนู†ู‡, Rasulullah ๏ทบ bersabda,

ุงู„ุทู‘ูŽูˆูŽุงูู ุจูุงู„ู’ุจูŽูŠู’ุชู ุตูŽู„ูŽุงุฉูŒ ููŽุฃูŽู‚ูู„ู‘ููˆุง ู…ูู†ู’ ุงู„ู’ูƒูŽู„ูŽุงู…ู

โ€œTawaf di Kaabah seperti solat, namun di dalamnya dibolehkan sedikit bicara.โ€
[ An Nasai no. 2922 ]

โœ๐ŸปBegitu pun, ada pendapat Syaikhul Islam Ibnu Taimiyah dan diikuti oleh Syaikh Muhammad bin Shaleh Al-โ€˜Utsaimin ุฑุญู…ูƒู… ุงู„ู„ู‡ yang mengatakan suci dari hadas bukan syarat untuk sah tawaf.

Ini mungkin pelik bagi sesetengah orang, tetapi ada hujah yang diberikan:

1๏ธโƒฃ Pertama:
Hadith yang menyatakan bahawa tawaf itu seperti salat, tidaklah marfuโ€™ (sampai kepada Rasulullah ๏ทบ). Hadith ini hanya mauquf (berhenti kepada perkataan sahabat sahaja) sampai kepada Ibnu โ€˜Abbas ุฑุถูŠ ุงู„ู„ู‡ ุนู†ู‡.
[maknanya, hadith itu boleh dibincangkan lagi].

2๏ธโƒฃ Kedua:
Tawaf tidaklah sama dari segi perbuatan dengan salat. Maka yang dimaksudkan โ€˜samaโ€™ dengan salat itu adalah dari segi pahala, bukan di dalam semua keadaan. Maka, kita ambillah wudhuโ€™ apabila hendak memulakan tawaf.

Namun, jika terbatal wudhuโ€™ semasa tawaf, maka boleh diteruskan sahaja tawaf itu. Maka tentulah ini lebih mudah membayangkan keadaan waktu itu amatlah sesak dan jika mahu pergi mengambil wudhuโ€™ kalau terbatal wudhuโ€™, amatlah susah. Pendapat ini juga memudahkan orang yang apabila ke Tanah Haram, tetapi tiba-tiba didatangi haidh.

Susah-susah dia pergi ke sana, tetapi tidak boleh hendak menjalankan ibadah Haji atau Umrah pula. Mungkin itulah kali pertama dan terakhir dia dapat pergi ke Tanah Haram untuk melakukan Umrah/Haji.

โœ๐ŸปMaka pendapat Ibn Taimiyyah dan Shaikh Utsaimin ini sesuai dengan maqosid syarโ€™iyyah:

ูŠูุฑููŠุฏู ุงู„ู„ู‘ูŽู‡ู ุจููƒูู…ู ุงู„ู’ูŠูุณู’ุฑูŽ ูˆูŽู„ูŽุง ูŠูุฑููŠุฏู ุจููƒูู…ู ุงู„ู’ุนูุณู’ุฑูŽ

โ€œAllah menghendaki kemudahan bagimu, dan tidak menghendaki kesukaran bagimu.โ€
[ Al Baqarah: 185 ].โ€

F. Masalah-masalah berkaitan Mandi bagi Wanita

Secara umumnya, sama sahaja cara mandi lelaki dan wanita. Namun, ada beberapa perkara yang membezakan sedikit antara keduanya kerana keadaan fizikal yang berlainan antara keduanya.

1. Wanita tidak wajib mengurai sanggulnya ketika mandi junub

Sebenarnya wanita tidak perlu membuka sanggul rambutnya semasa mandi junub.

โœ๐ŸปSandaran pendapat ini adalah hadith yang diriwayatkan oleh Ummu Salamah. Dia mengatakan,

ู‚ูู„ู’ุชู ูŠูŽุง ุฑูŽุณููˆู„ูŽ ุงู„ู„ูŽู‘ู‡ู ุฅูู†ูู‘ู‰ ุงู…ู’ุฑูŽุฃูŽุฉูŒ ุฃูŽุดูุฏูู‘ ุถูŽูู’ุฑูŽ ุฑูŽุฃู’ุณูู‰ ููŽุฃูŽู†ู’ู‚ูุถูู‡ู ู„ูุบูุณู’ู„ู ุงู„ู’ุฌูŽู†ูŽุงุจูŽุฉู ู‚ูŽุงู„ูŽ ยซ ู„ุงูŽ ุฅูู†ูŽู‘ู…ูŽุง ูŠูŽูƒู’ูููŠูƒู ุฃูŽู†ู’ ุชูŽุญู’ุซูู‰ ุนูŽู„ูŽู‰ ุฑูŽุฃู’ุณููƒู ุซูŽู„ุงูŽุซูŽ ุญูŽุซูŽูŠูŽุงุชู ุซูู…ูŽู‘ ุชููููŠุถููŠู†ูŽ ุนูŽู„ูŽูŠู’ูƒู ุงู„ู’ู…ูŽุงุกูŽ ููŽุชูŽุทู’ู‡ูุฑููŠู†ูŽ ยป.

โ€œAku berkata, wahai Rasulullah, aku seorang wanita yang sanggul rambut kepalaku, apakah aku harus membuka sanggulku ketika mandi junub?โ€ Baginda bersabda, โ€œJangan (kamu buka). Cukuplah kamu menyiram air pada kepalamu tiga kali, kemudian siramlah yang lainnya dengan air, maka kamu telah suci.โ€
[ HR. Muslim no. 330 ]

Syarah:
Maknanya, seorang wanita yang berambut panjang dan membuat sanggul pada rambutnya, dia tidak perlu membuka sanggulnya itu. Dia tidak perlu membasuh rambut dia pun. Dia cuma siram sedikit air pada kepalanya dan usahakan air itu supaya kena kepada kulit kepala.

Tidak dinafikan perkara ini mungkin baru bagi sesetengah orang. Bukan kita sahaja yang berasa pelik, tetapi perkara ini pun sudah ada khilaf di kalangan sahabat.

โœ๐ŸปLihat apa kata Saidatina Aisyah:

ูˆ ุญูŽุฏู‘ูŽุซูŽู†ูŽุง ูŠูŽุญู’ูŠูŽู‰ ุจู’ู†ู ูŠูŽุญู’ูŠูŽู‰ ูˆูŽุฃูŽุจููˆ ุจูŽูƒู’ุฑู ุจู’ู†ู ุฃูŽุจููŠ ุดูŽูŠู’ุจูŽุฉูŽ ูˆูŽุนูŽู„ููŠู‘ู ุจู’ู†ู ุญูุฌู’ุฑู ุฌูŽู…ููŠุนู‹ุง ุนูŽู†ู’ ุงุจู’ู†ู ุนูู„ูŽูŠู‘ูŽุฉูŽ ู‚ูŽุงู„ูŽ ูŠูŽุญู’ูŠูŽู‰ ุฃูŽุฎู’ุจูŽุฑูŽู†ูŽุง ุฅูุณู’ู…ูŽุนููŠู„ู ุงุจู’ู†ู ุนูู„ูŽูŠู‘ูŽุฉูŽ ุนูŽู†ู’ ุฃูŽูŠู‘ููˆุจูŽ ุนูŽู†ู’ ุฃูŽุจููŠ ุงู„ุฒู‘ูุจูŽูŠู’ุฑู ุนูŽู†ู’ ุนูุจูŽูŠู’ุฏู ุจู’ู†ู ุนูู…ูŽูŠู’ุฑู ู‚ูŽุงู„ูŽ ุจูŽู„ูŽุบูŽ ุนูŽุงุฆูุดูŽุฉูŽ ุฃูŽู†ู‘ูŽ ุนูŽุจู’ุฏูŽ ุงู„ู„ู‘ูŽู‡ู ุจู’ู†ูŽ ุนูŽู…ู’ุฑููˆ ูŠูŽุฃู’ู…ูุฑู ุงู„ู†ู‘ูุณูŽุงุกูŽ ุฅูุฐูŽุง ุงุบู’ุชูŽุณูŽู„ู’ู†ูŽ ุฃูŽู†ู’ ูŠูŽู†ู’ู‚ูุถู’ู†ูŽ ุฑูุกููˆุณูŽู‡ูู†ู‘ูŽ ููŽู‚ูŽุงู„ูŽุชู’ ูŠูŽุง ุนูŽุฌูŽุจู‹ุง ู„ูุงุจู’ู†ู ุนูŽู…ู’ุฑููˆ ู‡ูŽุฐูŽุง ูŠูŽุฃู’ู…ูุฑู ุงู„ู†ู‘ูุณูŽุงุกูŽ ุฅูุฐูŽุง ุงุบู’ุชูŽุณูŽู„ู’ู†ูŽ ุฃูŽู†ู’ ูŠูŽู†ู’ู‚ูุถู’ู†ูŽ ุฑูุกููˆุณูŽู‡ูู†ู‘ูŽ ุฃูŽููŽู„ูŽุง ูŠูŽุฃู’ู…ูุฑูู‡ูู†ู‘ูŽ ุฃูŽู†ู’ ูŠูŽุญู’ู„ูู‚ู’ู†ูŽ ุฑูุกููˆุณูŽู‡ูู†ู‘ูŽ ู„ูŽู‚ูŽุฏู’ ูƒูู†ู’ุชู ุฃูŽุบู’ุชูŽุณูู„ู ุฃูŽู†ูŽุง ูˆูŽุฑูŽุณููˆู„ู ุงู„ู„ู‘ูŽู‡ู ุตูŽู„ู‘ูŽู‰ ุงู„ู„ู‘ูŽู‡ู ุนูŽู„ูŽูŠู’ู‡ู ูˆูŽุณูŽู„ู‘ูŽู…ูŽ ู…ูู†ู’ ุฅูู†ูŽุงุกู ูˆูŽุงุญูุฏู ูˆูŽู„ูŽุง ุฃูŽุฒููŠุฏู ุนูŽู„ูŽู‰ ุฃูŽู†ู’ ุฃููู’ุฑูุบูŽ ุนูŽู„ูŽู‰ ุฑูŽุฃู’ุณููŠ ุซูŽู„ูŽุงุซูŽ ุฅููู’ุฑูŽุงุบูŽุงุชู

Dan telah menceritakan kepada kami [Yahya bin Yahya], [Abu Bakar bin Abi Syaibah] dan [Ali bin Hujr] semuanya meriwayatkan daripada [Ibnu Ulayah] [Yahya] berkata, telah mengabarkan kepada kami [Ismail bin Ulayah] daripada [Ayyub] daripada [Abu az-Zubair] daripada [Ubaid bin Umair] dia berkata, ” [Aisyah] pernah mendengar Abdullah bin Amru memerintahkan orang-orang perempuan agar membuka tali ikatan rambut mereka apabila mereka mandi. Lalu Aisyah berkata, ‘Mengapa dia tidak menyuruh mereka agar mencukur rambut saja? Aku pernah mandi bersama-sama Rasulullah ๏ทบ menggunakan air dari bekas yang sama. Aku tidak menyiram kepalaku lebih dari tiga kali siram’.”

2. Wajib bagi wanita mengurai sanggulnya ketika mandi dari Haidh

Lain pula bagi wanita yang baru kering dari haidh. Kalau mandi junub, tidak perlu membasuh rambut, tetapi apabila bersuci dari haidh, maka hendaklah diuraikan rambut dan dibasuh rambut itu.

โœ๐ŸปDalilnya:

ูˆูŽุฃูŽู†ูŽุง ุญูŽุงุฆูุถูŒ ููŽุดูŽูƒูŽูˆู’ุชู ุฅูู„ูŽู‰ ุงู„ู†ู‘ูŽุจููŠู‘ู ุตูŽู„ู‘ูŽู‰ ุงู„ู„ู‘ูŽู‡ู ุนูŽู„ูŽูŠู’ู‡ู ูˆูŽุณูŽู„ู‘ูŽู…ูŽ ููŽู‚ูŽุงู„ูŽ ุฏูŽุนููŠ ุนูู…ู’ุฑูŽุชูŽูƒู ูˆูŽุงู†ู’ู‚ูุถููŠ ุฑูŽุฃู’ุณูŽูƒู ูˆูŽุงู…ู’ุชูŽุดูุทููŠ ูˆูŽุฃูŽู‡ูู„ู‘ููŠ ุจูุญูŽุฌู‘ู ููŽููŽุนูŽู„ู’ุชู

โ€œMaka ketika hari Arafah aku mengalami haidh, aku lalu mengadukan hal itu kepada Nabi ุตู„ู‰ ุงู„ู„ู‡ ุนู„ูŠู‡ ูˆุณู„ู…, baginda lalu bersabda: “Tinggalkanlah Umrahmu. Uraikan rambut kepalamu lalu sisirlah, kemudian mulailah talbiah dengan haji.” Maka aku pun laksanakan perintah baginda.”
[ HR Bukhari no. 317 ]

3. Anjuran menggunakan pembersih haidh seperti kapas yang diletakkan pewangi pada tempat keluar darah.

โœ๐ŸปHal ini berdasarkan hadith โ€˜Aisyah ุฑุถูŠ ุงู„ู„ู‡ ุนู†ู‡ุง,

ุฃูŽู†ูŽู‘ ุฃูŽุณู’ู…ูŽุงุกูŽ ุณูŽุฃูŽู„ูŽุชู ุงู„ู†ูŽู‘ุจูู‰ูŽู‘ -ุตู„ู‰ ุงู„ู„ู‡ ุนู„ูŠู‡ ูˆุณู„ู…- ุนูŽู†ู’ ุบูุณู’ู„ู ุงู„ู’ู…ูŽุญููŠุถู ููŽู‚ูŽุงู„ูŽ ยซ ุชูŽุฃู’ุฎูุฐู ุฅูุญู’ุฏูŽุงูƒูู†ูŽู‘ ู…ูŽุงุกูŽู‡ูŽุง ูˆูŽุณูุฏู’ุฑูŽุชูŽู‡ูŽุง ููŽุชูŽุทูŽู‡ูŽู‘ุฑู ููŽุชูุญู’ุณูู†ู ุงู„ุทูู‘ู‡ููˆุฑูŽ ุซูู…ูŽู‘ ุชูŽุตูุจูู‘ ุนูŽู„ูŽู‰ ุฑูŽุฃู’ุณูู‡ูŽุง ููŽุชูŽุฏู’ู„ููƒูู‡ู ุฏูŽู„ู’ูƒู‹ุง ุดูŽุฏููŠุฏู‹ุง ุญูŽุชูŽู‘ู‰ ุชูŽุจู’ู„ูุบูŽ ุดูุฆููˆู†ูŽ ุฑูŽุฃู’ุณูู‡ูŽุง ุซูู…ูŽู‘ ุชูŽุตูุจูู‘ ุนูŽู„ูŽูŠู’ู‡ูŽุง ุงู„ู’ู…ูŽุงุกูŽ. ุซูู…ูŽู‘ ุชูŽุฃู’ุฎูุฐู ููุฑู’ุตูŽุฉู‹ ู…ูู…ูŽุณูŽู‘ูƒูŽุฉู‹ ููŽุชูŽุทูŽู‡ูŽู‘ุฑู ุจูู‡ูŽุง ยป. ููŽู‚ูŽุงู„ูŽุชู’ ุฃูŽุณู’ู…ูŽุงุกู ูˆูŽูƒูŽูŠู’ููŽ ุชูŽุทูŽู‡ูŽู‘ุฑู ุจูู‡ูŽุง ููŽู‚ูŽุงู„ูŽ ยซ ุณูุจู’ุญูŽุงู†ูŽ ุงู„ู„ูŽู‘ู‡ู ุชูŽุทูŽู‡ูŽู‘ุฑููŠู†ูŽ ุจูู‡ูŽุง ยป. ููŽู‚ูŽุงู„ูŽุชู’ ุนูŽุงุฆูุดูŽุฉู ูƒูŽุฃูŽู†ูŽู‘ู‡ูŽุง ุชูุฎู’ููู‰ ุฐูŽู„ููƒูŽ ุชูŽุชูŽุจูŽู‘ุนููŠู†ูŽ ุฃูŽุซูŽุฑูŽ ุงู„ุฏูŽู‘ู…ู. ูˆูŽุณูŽุฃูŽู„ูŽุชู’ู‡ู ุนูŽู†ู’ ุบูุณู’ู„ู ุงู„ู’ุฌูŽู†ูŽุงุจูŽุฉู ููŽู‚ูŽุงู„ูŽ ยซ ุชูŽุฃู’ุฎูุฐู ู…ูŽุงุกู‹ ููŽุชูŽุทูŽู‡ูŽู‘ุฑู ููŽุชูุญู’ุณูู†ู ุงู„ุทูู‘ู‡ููˆุฑูŽ โ€“ ุฃูŽูˆู’ ุชูุจู’ู„ูุบู ุงู„ุทูู‘ู‡ููˆุฑูŽ โ€“ ุซูู…ูŽู‘ ุชูŽุตูุจูู‘ ุนูŽู„ูŽู‰ ุฑูŽุฃู’ุณูู‡ูŽุง ููŽุชูŽุฏู’ู„ููƒูู‡ู ุญูŽุชูŽู‘ู‰ ุชูŽุจู’ู„ูุบูŽ ุดูุฆููˆู†ูŽ ุฑูŽุฃู’ุณูู‡ูŽุง ุซูู…ูŽู‘ ุชููููŠุถู ุนูŽู„ูŽูŠู’ู‡ูŽุง ุงู„ู’ู…ูŽุงุกูŽ ยป

โ€œAsmaโ€™ bertanya kepada Nabi ุตู„ู‰ ุงู„ู„ู‡ ุนู„ูŠู‡ ูˆุณู„ู… tentang mandi wanita haidh. Maka beliau bersabda, โ€œSalah seorang daripada kalian hendaklah mengambil air dan daun bidara, lalu engkau bersuci, lalu membaguskan bersucinya. Kemudian hendaklah engkau menyiramkan air pada kepalanya, lalu menggosok-gosoknya dengan keras hingga mencapai akar rambut kepalanya. Kemudian hendaklah engkau menyiramkan air pada kepalanya tadi. Kemudian engkau mengambil kapas bermisik, lalu bersuci dengannya. Lalu Asmaโ€™ berkata, โ€œBagaimana dia dikatakan suci dengannya?โ€ Beliau bersabda, โ€œSubhanallah, bersucilah kamu dengannya.โ€ Lalu Aisyah berkata -seakan-akan dia menutupi hal tersebut-, โ€œKamu sapu bekas-bekas darah haidh yang ada (dengan kapas tadi)โ€. Dan dia bertanya kepada beliau tentang mandi junub, maka beliau bersabda, โ€˜Hendaklah kamu mengambil air lalu bersuci dengan sebaik-baiknya bersuci, atau bersangat-sangat dalam bersuci kemudian kamu siramkan air pada kepala, lalu memicitnya hingga mencapai dasar kepalanya, kemudian mencurahkan air padanyaโ€™.โ€
[ HR. Bukhari no. 314 dan Muslim no. 332 ]

Syarah:
Anjuran ini diberikan kerana tempat laluan darah haidh itu berbau dan untuk menghilangkan baunya adalah dengan menggunakan kapas yang dicelup dengan minyak wangi. Zaman sekarang sudah ada sabun khas rasanya.

4. Tidak wajib bagi wanita mencuci bahagian dalam kemaluannya.

โœ๐ŸปIbn Taimiyah menyatakan: โ€œDia boleh melakukannya jika mahu.โ€

โœ๐ŸปSyeikh Albani pula mengatakan: โ€œboleh, supaya lebih bersih tetapi bukan bahagian dari ibadah.โ€

Maknanya, perkara ini bukan wajib, tetapi boleh dilakukan. Jangan ditekankan sampai menyebabkan kerisauan dalam perkara ibadah. Ini kerana mungkin ada wanita yang rasa was-was sama ada sudah bersih atau tidak bahagian kemaluannya.

๐Ÿ“Kita beritahu yang kalau dicuci bahagian luar sahaja sudah dikira bersih untuk melakukan ibadah. Jangan terbelit dengan pendapat yang keras yang mengatakan kena cuci sampai ke dalam kemaluan dan kena pastikan ia bersih.

Allahu ‘alam.

Komen dan Soalan