Utama Bilik (101) Fiqh Wanita 1 Soal Jawab: Tentang pahala amal kepada orang yang telah mati

Soal Jawab: Tentang pahala amal kepada orang yang telah mati

233
0
Iklan

๐Ÿ”ด Setelah kita bersadaqah, adakah sampai pahala yang diniatkan untuk mak, ayah, anak dan suami atau atas nama ramai orang sama ada untuk orang yang masih hidup mahupun yang telah meninggal dunia?

๐Ÿ”ท Secara umumnya, pahala ini diperolehi ketika kita hidup sahaja. Dalilnya:

ูˆูŽุฃูŽู†ู’ ู„ูŽูŠู’ุณูŽ ู„ูู„ู’ุฅูู†ู’ุณูŽุงู†ู ุฅูู„ู‘ูŽุง ู…ูŽุง ุณูŽุนูŽู‰ูฐ

” Dan bahawa manusia hanya memperoleh apa yang telah diusahakannya. ” [An-Najm: 39]

Fiqh ayat, semasa masih hidup, seseorang perlu bersadaqah sebanyak-banyaknya. Setelah mati, hartanya akan kembali kepada โ€˜familyโ€™ (keluarga). Pengecualian hanya untuk anak si mati:

ุฅูู†ู‘ูŽ ุฃูŽุทู’ู€ูŠูŽุจูŽ ู…ูŽู€ุง ุฃูŽูƒูŽู€ู„ูŽ ุงู„ุฑู‘ูŽุฌูู„ู ู…ูู€ู†ู’ ูƒูŽู€ุณู’ุจูู‡ู ุŒ ูˆูŽุฅูู†ู‘ูŽ ูˆูŽู„ูŽู€ุฏูŽู‡ู ู…ูู†ู’ ูƒูŽุณู’ุจูู€ู‡ู

“Sesungguhnya sebaik-baik apa yang dimakan oleh seseorang adalah daripada hasil usahanya sendiri, dan sesungguhnya anaknya adalah hasil usahanya.” (HR Tirmizi: 1358, hasan sahih)

Maka, yang โ€˜validโ€™ (sah) hanyalah pahala sadaqah si anak kepada si mati iaitu ibubapanya sahaja. Justeru itu, sadaqah pahala isteri kepada suami atau sadaqah pahala si fulan kepada orang lain yang bukan keluarganya, tidaklah sampai. Demikianlah kata Imam al Syaukani di dalam kitab Nail al-Authar.

๐Ÿ”ด Bolehkah kita berdoa supaya dimurahkan lagi rezeki selepas bersadaqah?

๐Ÿ”ท Tidak perlu berdoa kerana sadaqah tidak mengurangkan harta.

ุนูŽู†ู’ ุฑูŽุณููˆู„ู ุงู„ู„ู‘ูŽู‡ู ุตูŽู„ู‘ูŽู‰ ุงู„ู„ู‘ูŽู‡ู ุนูŽู„ูŽูŠู’ู‡ู ูˆูŽุณูŽู„ู‘ูŽู…ูŽ ู‚ูŽุงู„ูŽ ู…ูŽุง ู†ูŽู‚ูŽุตูŽุชู’ ุตูŽุฏูŽู‚ูŽุฉูŒ ู…ูู†ู’ ู…ูŽุงู„ู ูˆูŽู…ูŽุง ุฒูŽุงุฏูŽ ุงู„ู„ู‘ูŽู‡ู ุนูŽุจู’ุฏู‹ุง ุจูุนูŽูู’ูˆู ุฅูู„ู‘ูŽุง ุนูุฒู‘ู‹ุง ูˆูŽู…ูŽุง ุชูŽูˆูŽุงุถูŽุนูŽ ุฃูŽุญูŽุฏูŒ ู„ูู„ู‘ูŽู‡ู ุฅูู„ู‘ูŽุง ุฑูŽููŽุนูŽู‡ู ุงู„ู„ู‘ูŽู‡

“Daripada Rasulullah ๏ทบ bersabda: โ€œSadaqah itu tidak akan mengurangi harta. Tidak ada orang yang memberi maaf kepada orang lain, melainkan Allah akan menambah kemuliaannya. Dan tidak ada orang yang merendahkan diri kerana Allah ๏ทป, melainkan Allah๏ทป akan mengangkat darjatnya.โ€ (HR Muslim: 4689)

Fiqh hadith, harta tidak berkurang selepas disadaqahkan, malah ia menjadi simpanan di akhirat, baki harta yang ada akan menjadi berkat.

๐Ÿ”ด Bagaimana pula jika kita berdoa untuk orang lain? Adakah doanya sampai?

๐Ÿ”ท Doanya sampai. Sila rujuk hadith yang saya selalu berikan.

“Daripada Abu Hurairah ุฑุถูŠ ุงู„ู„ู‡ ุนู†ู‡ bahawa Nabi Muhammad ๏ทบ bersabda: “Apabila seorang anak Adam mati, putuslah amalnya kecuali tiga perkara; sadaqah jariah atau ilmu yang memberi manfaat kepada orang lain atau anak yang soleh yang berdoa untuknya.” (Hadith Sahih – Riwayat Muslim dan lain-lainnya)

ุนู† ุฃุจูŠ ุงู„ุฏุฑุฏุงุก ุฑุถูŠ ุงู„ู„ู‡ ุนู†ู‡ ู‚ุงู„: ู‚ุงู„ ุฑุณูˆู„ ุงู„ู„ู‡ู ุตู„ู‰ ุงู„ู„ู‡ ุนู„ูŠู‡ ูˆุณู„ู…: โ€œู…ูŽุง ู…ูู†ู’ ุนูŽุจู’ุฏู ู…ูุณู’ู„ูู…ู ูŠูŽุฏู’ุนููˆ ู„ุฃูŽุฎููŠู‡ู ุจูุธูŽู‡ู’ุฑู ุงู„ู’ุบูŽูŠู’ุจูุŒ ุฅูู„ุงู‘ูŽ ู‚ูŽุงู„ูŽ ุงู„ู’ู…ูŽู„ูŽูƒู: ูˆูŽู„ูŽูƒูŽ ุจูู…ูุซู’ู„ูโ€.

ุฑูˆุงู‡ ู…ุณู„ู…

“Daripada Abu Dardaโ€™ ุฑุถูŠ ุงู„ู„ู‡ ุนู†ู‡ bahawa dia mendengar Nabi Muhammad ๏ทบ bersabda: โ€œTidaklah berdoa seorang Muslim terhadap saudaranya secara ghaib (tanpa diketahui oleh saudaranya itu) melainkan akan berkatalah para malaikat, engkau juga beroleh yang seumpama dengannya.” (Riwayat Muslim)

๐Ÿ”ด Jika orang tua bersadaqah dan meniatkan pahala tersebut untuk anaknya yang sudah meninggal dunia, apakah pahalanya sampai?

๐Ÿ”ท Isu ini terbalik. Fiqh membincangkan anak yang bersadaqah kepada arwah โ€˜parentsโ€™ (ibubapa). Jika โ€˜parentsโ€™ usia panjang, boleh sahaja jika dia hendak bersadaqah untuk anaknya yang masih hidup atau yang telah meninggal dunia. Perkara ini berkait dengan bab hibah pula.

๐Ÿ”ด Bolehkah kita mewaqafkan Al-Qurโ€™an untuk arwah keluarga? Kita waqafkan kepada individu yang mengajar mengaji dan anak-anak yang belajar Al-Qurโ€™an.

๐Ÿ”ท Bersadaqah atas nama si mati memang boleh. Dalil:

Daripada ‘Aisyah ุฑุถูŠ ุงู„ู„ู‡ ุนู†ู‡ุง :

ุฃูŽู†ู‘ูŽ ุฑูŽุฌูู„ู‹ุง ู‚ูŽุงู„ูŽ ู„ูู„ู†ู‘ูŽุจููŠู‘ู ุตูŽู„ู‘ูŽู‰ ุงู„ู„ู‡ู ุนูŽู„ูŽูŠู’ู‡ู ูˆูŽุณูŽู„ู‘ูŽู…ูŽ : ุฅูู†ู‘ูŽ ุฃูู…ู‘ู€ููŠู’ ุงูู’ู€ุชูู€ู„ูู€ุชูŽุชู’ ู†ูŽู€ูู’ุณูู‡ูŽุง (ูˆูŽู„ูŽู€ู…ู’ ุชููˆู’ุตู) ููŽู€ุฃูŽุธูู†ู‘ูŽู€ู‡ูŽุง ู„ูŽูˆู’ ุชูŽู€ูƒูŽู„ู‘ูŽู…ูŽุชู’ ุชูŽุตูŽุฏู‘ูŽู‚ูŽุชู’ุŒ ููŽู€ู‡ูŽู„ู’ ู„ูŽู€ู‡ูŽุง ุฃูŽุฌู’ู€ุฑูŒ ุฅูู†ู’ ุชูŽู€ุตูŽุฏู‘ูŽู‚ู’ุชู ุนูŽู†ู’ู‡ูŽุง (ูˆูŽู„ูู€ูŠู’ ุฃูŽุฌู’ู€ุฑูŒ)ุŸ ู‚ูŽุงู„ูŽ: ยซู†ูŽุนูŽู…ู’ยป (ููŽู€ุชูŽู€ุตูŽุฏู‘ูŽู‚ูŽ ุนูŽู€ู†ู’ู€ู‡ูŽุง).

“Bahawasanya ada seorang lelaki berkata kepada Nabi ๏ทบ, โ€œSesungguhnya ibuku meninggal dunia secara tiba-tiba (dan tidak memberikan wasiat), dan aku mengira jika dia boleh berbicara maka dia akan bersadaqah, apakah dia memperoleh pahala jika aku bersadaqah atas namanya (dan aku pun mendapatkan pahala)? Baginda menjawab, โ€œYa, (maka bersadaqahlah untuknya).โ€ (Bukhari Muslim)

Jawapan daripada
Syeikh Tuan Hassan Tuan Lah (THTL)
@FiqhWanitaUito

Komen dan Soalan