Utama Bilik (01) Fiqh As Sunnah Adakah amalan tertentu pada malam Nisfu Sya’ban?

Adakah amalan tertentu pada malam Nisfu Sya’ban?

745
0
Iklan

Ada kah amalan tertentu pada malam Nisfu Sya’ban?

Menurut pendapat Dr. Yusuf al-Qaradawi di dalam menjawab soalan berhubung dengan Nisfu Sya’ban:

“Tidak pernah diriwayatkan daripada Nabi SAW dan para sahabat bahawa mereka berhimpun di masjid untuk menghidupkan malam Nisfu Sya’ban, dengan membaca doa tertentu dan melakukan solat tertentu seperti yang kita lihat pada sebahagian negeri orang Islam.

Bahkan di sebahagian negeri, orang ramai berhimpun pada malam tersebut selepas solat maghrib di masjid.

Mereka membaca surah Yaasin dan solat dua rakaat dengan niat dipanjangkan umur, dua rakaat yang lain pula dengan niat tidak bergantung kepada manusia, kemudian mereka membaca doa yang tidak ada asalnya dari golongan salaf (para sahabah, tabi‘in dan tabi’ tabi‘in). Ia satu doa yang panjang, yang menyanggah nusus (al-Quran dan sunah) juga bercanggahan dan bertentang maknanya.

Perhimpunan (malam Nisfu Sya’ban) seperti yang kita lihat dan dengar yang berlaku di sebahagian negeri orang Islam adalah bid’ah dan sengaja diada-adakan. Sepatutnya kita melakukan ibadat sekadar yang dinyatakan di dalam nas.

Segala kebaikan itu ialah dengan mengikuti salaf, segala keburukan itu ialah bid’ah golongan selepas mereka (para sahabah, tabi’in dan tabi tabi’in).

Setiap yang diadakan-adakan itu bid’ah, dan setiap yang bid’ah itu sesat dan setiap yang sesat itu dalam neraka”.

(Dr. Yusuf al-Qaradawi, Fatawa Mu‘asarah Jilid 1, Halaman 382-383, cetakan: Dar Uli al-Nuha, Beirut).

 

 

 

 

 

Komen dan Soalan