Utama Konvensyen UiTO Konvensyen UiTO Ke-2 2016 – Kertas Kerja 4: Sunnah vs Logik Akal

Konvensyen UiTO Ke-2 2016 – Kertas Kerja 4: Sunnah vs Logik Akal

230
0
Iklan

Konvensyen UiTO Ke-2 2016

Kertas Kerja 4 – Sunnah vs Logik Akal [ Ustaz Huzaifah Hadis ]

Firman Allah:

بِالْبَيِّنَاتِ وَالزُّبُرِ ۗ وَأَنْزَلْنَا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيْهِمْ وَلَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ

(Kami utuskan Rasul-rasul itu) membawa keterangan-keterangan yang jelas nyata (yang membuktikan kebenaran mereka) dan Kitab-kitab Suci (yang menjadi panduan); dan kami pula turunkan kepadamu (wahai Muhammad) Al-Quran yang memberi peringatan, supaya engkau menerangkan kepada umat manusia akan apa yang telah diturunkan kepada mereka, dan supaya mereka memikirkannya. [ An-Nahl: 44 ].

Dalam ayat ini jelas bahawa diturunkan az-Zikr (peringatan iaitu al-Quran) adalah untuk diterangkan, dijelaskan bukan sekadar disampaikan tanpa penerangan dan penjelasan. Siapakan yang menjelaskan? Tidak lain tidak bukan ialah jasad mulia Rasulullah SAW sama ada dari segi perbuatannya, percakapannya atau pun pengikrarannya terhadap sesuatu isu tersebut atau pun larangannya.

Dakwaan menyatakan bahawa baginda Rasulullah SAW sekadar posmen yang menghantar surat semata ialah dakwaan yang tidak disertai bukti.

Ayat ini menyentuk tentang topik yang ingin saya terangkan pada hari ini iaitu Sunnah vs Logik Akal.

Sila rujuk rencana seterusnya:  Sunnah vs Logik Akal

 

 

Komen dan Soalan