Utama Bilik (01) Fiqh As Sunnah Bayar Zakat Anak, Cukur Bulu Kening

Bayar Zakat Anak, Cukur Bulu Kening

23
0
KONGSI

1. Wajibkah anak lelaki yang baligh berniat dalam hati untuk membayar zakat apabila zakat fitrah itu dibayar bapanya? Adakah zakatnya tidak sah jika dia tidak berniat atau tidak ambil peduli jika bapanya telah membayar zakat?
Yang berniat adalah si ayah yang mengeluarkan zakat untuk tanggungannya dan niat itu sudah memadai. Si anak hendak berniat buat apa sedangkan ibadat zakat itu dilakukan oleh orang yang menanggungnya. Anak di bawah tanggungan si ayah yang mengeluarkan zakat tersebut kecuali anak telah menjana pendapatan sendiri.

2. Sampai bilakah seorang bapa wajib membayar zakat fitrah untuk anaknya?
Si ayah wajib membayar zakat tanggungan dia, yakni siapa yang dia tanggung, maksudnya menjaga nafkah kerana belum ada pendapatan sendiri. Ini termasuk isteri, anak-anak, kedua ibubapa, nenek dan atuknya dan kalau zaman dulu termasuk hamba yang dia miliki. Anak-anak ditanggung sampai mereka memiliki pendapatan sendiri. [Ibn Qudamah, Al-Mughni, 7:169]

3. Bolehkah isteri mencukur bulu kening apabila disuruh suami?
Mencukur bulu kening dilaknat, maka tidak wajib taat kepada suami dalam perkara yang ditegah Nabi SAW.
Dalil:

لَعَنَ اللَّهُ النَّا مِصَاتِ و الْمُتَنَمِّصَاتِ

“Allah melaknat perempuan-perempuan yang mencukur alis dan perempuan-perempuan yang minta dicukur alisnya” [Muslim: 2125].

Komen dan Soalan