Utama Bilik (106) Usyul Tafsir Syirik Kepada Allah SWT Setelah Berdoa

Syirik Kepada Allah SWT Setelah Berdoa

43
0
KONGSI

Syirik Kepada Allah SWT Setelah Berdoa

 

وَإِذَا مَسَّ ٱلْإِنسَٰنَ ضُرٌّ دَعَا رَبَّهُۥ مُنِيبًا إِلَيْهِ ثُمَّ إِذَا خَوَّلَهُۥ نِعْمَةً مِّنْهُ نَسِىَ مَا كَانَ يَدْعُوٓا۟ إِلَيْهِ مِن قَبْلُ وَجَعَلَ لِلَّهِ أَندَادًا لِّيُضِلَّ عَن سَبِيلِهِۦ ۚ قُلْ تَمَتَّعْ بِكُفْرِكَ قَلِيلًا ۖ إِنَّكَ مِنْ أَصْحَٰبِ ٱلنَّارِ(٨)

“Dan apabila manusia disentuh oleh sesuatu musibah, ia segera berdoa kepada Tuhan-Nya dengan keadaan rujuk kembali bertaubat kepada-Nya; kemudian apabila Allah SWT memberikannya sesuatu nikmat (sebagai kurnia) daripada-Nya, lupalah ia akan segala musibah yang menyebabkannya merayu kepada Allah SWT sebelum itu dan ia pula menjadikan sekutu-sekutu bagi Allah SWT, untuk menyesatkan dirinya (dan orang lain) dari jalan Allah SWT. Katakanlah (kepadanya): “Bersenang-senanglah engkau dengan kekufuranmu itu bagi sementara, sesungguhnya engkau dari penduduk neraka.” [Az Zumar:8]

Maksud ayat di atas adalah, apabila Allah SWT memberi musibah kepada seseorang, seseorang itu akan berdoa terus kepada Allah SWT dan Allah SWT beri pertolongan kepadanya. Maka dia pun selamat. TETAPI apabila dia berjumpa dengan orang lain dia akan kata benda lain telah selamatkan dia. Sepatutnya dia mengatakan bahawa Allah SWT telah selamatkan dia dengan memberi pertolongan itu dan ini, maka dia selamat.

Inilah bahagian tauhid yang perlu kita belajar bersungguh-sungguh supaya kita tidak berkata-kata kepada Allah SWT sesuatu yang kita tidak tahu. Yang mana akibatnya adalah kita berlaku syirik kepada Allah SWT. Itulah maksud “mereka jadikan bagi Allah sekutu-sekutu”. Dengan demikian dia menyesatkan diri sendiri, akibat daripada cuai tidak belajar.

Allah SWT berfirman “..bersedap-sedaplah kamu dengan kekufuran kamu, sementara waktu. Jika kamu tidak bertaubat, kamu akan menjadi pemilik neraka sebenar”.

Wallahu a’lam.

Komen dan Soalan