Utama Bilik (01) Fiqh As Sunnah Ahli Syurga (Daif), Kebumi di Malaysia, Nasab Anak Luar Nikah

Ahli Syurga (Daif), Kebumi di Malaysia, Nasab Anak Luar Nikah

20
0
KONGSI

1. Apakah status hadis di bawah?
Anas ibn Malik reported: We were sitting with the Messenger of Allah, peace and blessings be upon him, and he said, “A man from the people of Paradise is about to enter upon you.” A man from the Ansar came whose beard was disheveled by the water of ablution and he was carrying both of his shoes with his left hand. The next day the Prophet repeated the same words, and the man came in the same condition. The third day the Prophet repeated the same again, and the man came in the same condition. When the Prophet stood up to leave, Abdullah ibn Amr followed the man and he said, “I am in a dispute with my father and I have sworn not to enter my home for three days. May I stay with you?” The man said yes.
Abdullah stayed three nights with the man but he never saw him praying at night. Whenever he went to bed, would remember Allah and rest until he woke up for morning prayer. Abdullah said that he never heard anything but good words from his mouth. When three nights had passed and he did not see anything special about his actions, Abdullah asked him, “O servant of Allah, I have not been in dispute with my father nor have I cut relations with him. I heard the Prophet say three times that a man from the people of Paradise was coming to us and then you came. I thought I should stay with you to see what you are doing that I should follow, but I did not see you do anything special. Why did the Prophet speak highly of you?” The man said, “I am as you have seen.” When Abdullah was about to leave, the man said, “I am as you have seen, except that I do not find malice in my soul towards the people, and I do not envy anyone because of the good that Allah has given them.” Abdullah said, “This is what you have achieved and it is something we have not accomplished.” [Ahmad]

Status hadis pemuda calon ahli syurga. Tahqiq al-Albani:

يَطْلُعُ الآنَ عليكم رجلٌ من أهلِ الجَنةِ فطَلَعَ رجلٌ من الأنصارِ تَنطُفُ لِحيتُه من وُضوئِهِ
الراوي : أنس بن مالك | المحدث : الألباني | المصدر : ضعيف الترغيب

الصفحة أو الرقم: 1728 | خلاصة حكم المحدث : ضعيف

Status hadis: Daif. Komen Daruqutni:

قال الدارقطني – رحمه الله – :
هذا الحديث لم يسمعه الزهري من أنس
(” العلل ” ( 12 / 204 ) . )

Status hadis: Daif kerana az-Zuhri tidak mendengar dari Anas RA.

2. Kawan saya baru meninggal dunia di Jepun. Dia akan dikebumikan di Malaysia pada hari Rabu atau Khamis. Adakah lebih baik dikebumikan di Jepun tempat dia meninggal dunia?
Pendapat Mazhab Hanbali Saudi:

فلا ينقل الميت من بلده إلى بلد آخر إلا لغرض صحيح. وهذا مذهب الأوزاعي، وابن المنذر. قال عبد الله بن أبي مليكة: توفي عبد الرحمن بن أبي بكر بالحبشة، فحمل إلى مكة فدفن، فلما قدمت عائشة أتت قبره ثم قالت: والله لو حضرتك ما دفنت إلا حيث مت، ولو شهدتك ما زرتك ولأن ذلك أخف لمؤنته وأسلم له من التغيير. فأما إن كان فيه غرض صحيح جاز

Terjemahan ringkas:
Boleh dipindahkan mayat jika ada tujuan yang lebih baik. Ini merupakan pendapat Auzai’iy dan Ibn Mundzir. Contoh, abang Aisyah RA, Abdul Rahman bin Abu Bakar meninggal di Habsyah, kemudian mayatnya dibawa ke Mekah, bila tiba di Mekah, Aisyah RA datang menziarahi jenazahnya. [al Mughni, 2:380]

3. Mahkamah Sivil membenarkan anak luar nikah dibinkan atau dibintikan dengan ayah kandungnya. Apakah ini bertujuan untuk kemaslahatan (faedah) bayi luar nikah?
Isu menasabkan anak di luar nikah.
Status pernikahan yang sah ini adalah isu yang besar zaman sekarang kerana meluasnya zina dan banyaknya anak zina. Kita lihat bagaimana fuqaha’ dari 4 mazhab ingin menyelesaikan isu ini:
Sepakat mazhab menetapkan menasabkan anak adalah melalui sistem perkahwinan yang sah. Ini cara yang terbaik dan pilihan Islam, nasab adalah melalui perkahwinan sahaja. Kemudian datang masalah zina.
1. Tangkap basah kemudian hamil, lalu manusia berpakat menikahkan pasangan itu dengan harapan, aibnya dapat ditutup segera.
Di sini sahaja ada beberapa isu.
1. Tangkap basah.
Mazhab Hanbali dan Maliki, tidak benarkan perkahwinan sehingga perempuan itu selesai bersalin. Tidak boleh dinasabkan kepada suami tangkap basah. Anak perlu dinasab kepada ibunya, seperti Isa anak kepada Maryam.
Mazhab Syafie ada 2 cara:
1) Jika lahir 6 bulan dari tarikh perkawinan, boleh dinasabkan, jika kurang, tidak boleh dinasabkan.
Mazhab Hanafi, boleh dinasabkan tanpa mengira bulan.
2) Anak zina, manakala pasangan itu tidak berkawin. Anak rogol dan perogol tidak menikah dengan mangsa rogol, walaupun ada anak.
3) Anak tabung uji.
Perlu difaham dulu kes no. 1 di atas iaitu tangkap basah.

Komen dan Soalan