Utama Bilik (106) Usyul Tafsir Pengalaman Tabligh dari dalam Kubur

Pengalaman Tabligh dari dalam Kubur

877
0
Iklan

Pengalaman Tabligh dari dalam kubur

Ustaz Rosman@Ayahaji: Suatu hari dulu seorang bapa saudara ayahaji meninggal dunia. Tinggalkan 3 orang anak perempuan. Ayahaji serta ustaz Solah dan seorang pelajar ustaz Solah turun ke dalam kubur untuk tanam jenazah.

Semasa tengah/sedang kambus tanah, seseorang telah hulur tanah yang sudah dibaca-baca kan kepada Ayahaji untuk diletakkan pada jenazah. Asalnya, letak tanah yang dikepal adalah untuk menghalang jenazah dari terbalik sambil tetap di dalam kubur. Kali kedua dia hulur lagi tanah yang dikepal-kepal sambil dibaca-baca itu. Orang-orang lain pun sudah buat perkara yang sama.

Ayahaji kata: “Cukuplah tanah-tanah itu. Ini bukan ajaran nabi kita. Tidak boleh hendak halang azab Allah kerana baca-baca pada tanah ini.”

Mereka terkejut belaka. Mereka pun mula tiada (hilang) seorang demi seorang daripada kubur itu. Akhirnya tinggal Ayahaji, ustaz Solah serta 3 orang pelajar ustaz Solah yang menimbus tanah kubur itu.

Pelajar A: Mereka semua pakat lari ya Ayahaji?

Ustaz Rosman@Ayahaji: Memang lari pasal/kerana suara Ayahaji dari dalam kubur. Ayahaji dengan jubah putih hampir satu jam hendak timbus kubur yang menjadi besar kerana tanah pasir dan dalam. Bila sudah siap ada orang hendak buat tahlil.

Ayahaji kata: “Tak payah. Bukan ajaran nabi ini”

Datang seseorang dengan anak perempuan arwah sambil membawa bekas air.

Ayahaji tanya sepupu perempuan itu. “Apa air ni?”(ini air apa?) Dia jawab untuk disiram pada kubur.

Ayahaji kata:”Arwah dah tak boleh minum sebab dah mati. Siapa ajar pada Nur ni?”

Dia tunjuk kepada jirannya itu.

Ayahaji kata: “Janganlah ajar kepada sepupu saya perkara yang salah. Ajarlah dia yang baik-baik”

Masya Allah! Mereka semua lari kerana Ayahaji ikut sunnah. Biarkan kami 5 orang timbus kubur yang besar. Jiran-jirannya ghaib.
Pelajar B: Masya Allah! Susah hendak jaga/pelihara sunnah.

Ustaz Rosman@Ayahaji: Keluarga ayahaji pesan sesama mereka. “ Kita jangan beritahu Haji Man kalau keluarga kita mati. Beritahu esoknya selepas ditanam. Serabut kita.”

Berita itu sampai juga kepada Ayahaji. Ayahaji tidak peduli. Semoga menjadi sesuatu (manfaat) untuk semua pelajar-pelajar Ayahaji. Semoga Allah SWT hidupkan sunnah Rasulullah SAW di bumi kita ini.

Apabila kebenaran itu sampai akan hancurlah kebatilan.(Al-Quran.) Bila kita berani buat sahaja mereka pula yang mula takut. Tetapi jika kita tunjuk takut, Allah SWT buat mereka berani dengan kita yang penakut hendak tegakkan HAQ Allah SWT.

وَقُلْ جَاءَ الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِلُ إِنَّ الْبَاطِلَ كَانَ زَهُوقًا

dan Katakanlah: “Yang benar telah datang dan yang batil telah lenyap”. Sesungguhnya yang batil itu adalah sesuatu yang pasti lenyap. [QS.al-Isra’ :81]

Daripada maksud hadis:

Akan ada suatu masa, satu kumpulan yang kecil sahaja. Aku tidak baca ayat-ayat Al-Quran kepada mereka dan kamu sahabat-sahabat juga tidak baca ayat-ayat Al-Quran kepada mereka. Aku tidak baca hadis-hadisku kepada mereka dan kamu sahabat-sahabatku tidak baca hadis-hadisku kepada mereka. Mereka hanya percaya sungguh Al-Quran dan Hadis. Tiada siapa yang membantu mereka kecuali Allah SWT. Mereka itu terasing daripada masyarakat. Ibadat-ibadat mereka 50x (lima puluh kali) ganda daripada ibadat-ibadat kamu sahabat-sahabatku. Mereka menyediakan jalan bagi orang-orang yang kemudian.
Isu tanah-tanah yang dikepal-kepal menurut loghat kelantan. Maksudnya, mereka ambil tanah dan baca ayat-ayat tertentu pada tanah itu supaya orang mati itu tidak diazab di dalam kubur bila diletakkan pada mayat. Itu ajaran tok guru bukan ajaran Rasullullah SAW.

Itulah bid’ah.

Wallahu a’lam.

Komen dan Soalan