Utama Bilik (49) Tanda-tanda Kiamat TKK 72: Merebaknya Pembohongan ( أشراط الساعة كثرة الكذب)

TKK 72: Merebaknya Pembohongan ( أشراط الساعة كثرة الكذب)

159
0
Iklan

Dalil hadith:

فعن أبي هريرة رضي الله عنه أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال: لا تقوم الساعة حتى تظهر الفتن ويكثر الكذب وتتقارب الأسواق

Dari jalur Abu Hurayra ra:
bahawa Nabi RasuluLlah saw bersabda,” Tidak akan berlakunya Kiamat sehinggalah muncul banyak fitnah, banyak pembohongan dan dekatnya Mall”
HR Ahmad, di sahihkan oleh al-Albani, al-sahihah, no 2772, Mustafa Adawi, sahih al-Musnad no 272. (رواه أحمد وصححه الألباني في السلسلة الصحيحة (2772)

فعن أبي هريرة رضي الله عنه أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال:«يكون في آخر الزمان دجالون كذابون يأتونكم بالأحاديث بما لم تسمعوا أنتم و لا آباؤكم فإياكم وإياهم لا يضلونكم ولا يفتنونكم >

Juga dari Abu Hurayra, Nabi saw bersabda,” Muncul di akhir zaman akan para pendusta membawa berita kepada kalian yang mana kalian tidak pernah mendengarnya dan datuk nenek moyang kalian juga tidak pernah mendengarnya. Maka jauhilah mereka niscaya mereka tidak mampu menyesatkan dan mendatangkan kerusakan kepada kalian.”

(HR Muslim no 11 (islamweb))

عن جابر بن سمرة رضي الله عنه أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال :«إن بين يدي الساعة كذابين فاحذروهم>

Dari Jabir bin Samurah ra, Nabi saw bersabda,” sebelum Kiamat akan muncul para pendusta, maka waspadailah mereka”

(HR Muslim)

Syarah:

Ia berlaku di zaman kita, dengan wujudnya media sosial, maka pendustaan berleluasa menyebarkan semua jenis berita khususnya berita politik. Maka kita kena sentiasa waspada dan ingat peringatan Allah dalam surah Hujurat 49:06.

Kita tidak bersyubahat menjadi mata rantai kepada penyebaran berita palsu melalui FB, Twitter, WA dan Telegram. Dalam keghairahan manusia ingin menjadi whistle blower, mereka tidak sedar mereka menjadi penyebar pendustaan.

Komen dan Soalan