Utama Bilik (49) Tanda-tanda Kiamat Tidak bersihnya jiwa dengan berzakat : ( Zakat sebagai cukai )

Tidak bersihnya jiwa dengan berzakat : ( Zakat sebagai cukai )

74
0

Tanda Kiamat Ke-38/131
Tidak bersihnya jiwa dengan berzakat :- ( Zakat sebagai cukai )
(أن لا تطيب نفوس الناس باخراج زكاتهم (والزكاة مغرما )

Dalil:

نْ اَبِى هُرَيْرَةَ قَالَ: قَالَ رَسُوْلُ اللهِ ص: اِذَا اتُّخِذَ اْلفَيْءُ دُوَلاً وَ اْلاَمَانَةُ مَغْنَمًا وَ الزَّكَاةُ مَغْرَمًا

Dari Abu Hurairah, ia berkata : Rasulullah SAW bersabda, “Apabila harta fai’ (rampasan perang) sudah dijadikan barang rebutan, amanat (kepemimpinan) dijadikan sebagai barang ghanimah (rampasan), zakat dihutang (tidak dibayar)
HR Termidzi, beliau mendhaifkan namun ada ulama yang mensahihkan (lihat tanda 36-37)

‘Illat atau sebab asal pengeluaran zakat segala macam harta adalah untuk membersihkan jiwa, membersihkan harta dan mendekatkan diri pemilik harta kepada pemberi harta itu (Allah), Zakat bukanlah tax atau cukai.

Syarah:
Akhir zaman zakat dilihat sebagai sama dengan income-tax dan umat Islam liat membayarnya. Mereka melihatnya seperti cukai atau hutang dari kerajaan. Ini tanda kiamat yang berlaku sebaik saja Nabi wafat, di mana beberapa kabilah di Yaman enggan membayar zakat kerana ia anggap sebagai cukai, namun Abu Bakar segera memerangi mereka di Yemen. Oleh kerana era pertanian atau agrarian diganti oleh era perindustrian dan perdagangan, maka zakat juga berpindah dari zakat pertanian kepada zakat gaji atau maal al-mustafaad. Ini kerana gaji pegawai jauh lebih besar dari pendapatan petani. Maka fuqaha lebih fokus kepada zakat gaji dan upah dari zakat ke atas komoditi pertanian. Namun umat Islam cuba sedaya upaya untuk melarikan diri mereka dari berzakat. Maka ini adalah tanda kiamat kecil yang sedang berlaku. ?

Komen dan Soalan