Utama Cerpen/Kisah/I'tibar Rebutlah Takwamu

Rebutlah Takwamu

83
0

Assalamu’alaikum….

Pagi ini bila kita bangkit bersahur jom bertahajjud sekali. Inilah masanya, apatah lagi di saat tidur kita pun di kira amalan. Jangan lepaskan peluang ini dan moga kita tidak tergolong dalam golongan yang berkata “aku akan mula hanya pada 10 malam terakhir” In shaa Allah, kalau kita tidak merajinkan diri dari sekarang, kita tidak akan mampu berbuatnya di hujung Ramadhan nanti seperti yang di cetuskan dalam tazkirah tarawih malam pertama di Al Amin oleh Ustaz Ibrahim.

Kata ulamak Abu Bakr Al Balkhi, “Bulan Rajab saatnya menanam. Bulan Sya’ban saatnya menyiram tanaman dan bulan Ramadhan saatnya menuai hasil”

Hendak berdepan dengan Ramadhan ni sepatutnya berlatih dalam Rejab Sya’ban lagi, jadi kalau hendakkan hujung Ramadhan berlatihlah di awal Ramadhan.

Sentuhan Ramadhan – Sesungguhnya tidak perasan ke yang Allah sedang ‘menyentuh’ kita saat ini dengan penuh rahmat dan kasih sayang-Nya. Penuh kelembutan. Penuh keindahan.  Allah sedang menantikan kita untuk datang kepada-Nya dengan amal kebaikan, untuk diberikan berbanyak keampunan dan syurga. Subhanallah!

Dan sepatutnya tatkala sentuhan-Nya di rasa,terpana. Bercucuranlah air mata dek kerana terlalu ingin mendakap segala rahmat-Nya.

“Dan berlumba-lumbalah kamu kepada keampunan dari Tuhanmu dan syurga yang lebarnya seluas langit dan bumi yang disediakan untuk orang-orang yang bertakwa.” (Ali Imran:1)

Rebutlah takwa!

“Wahai orang-orang yang beriman, diwajibkan ke atas kamu berpuasa sebagaimana yang telah diwajibkan ke atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertakwa.” (Al-Baqarah: 183)

“Agar kamu bertakwa..”..agar ?

Akhir kalam

Moga kita termasuk dalam golongan yang akan merasai kelazatan ibadah ini dan mengecapi kemanisan iman yang tiada taranya ini.

Semoga, takwa itu menjadi milik kita di sepanjang perjalanan Ramadhan kali ini

Allahumma amin.  Moga bermanafaat.

~Taqabbal minna ya kareem~

Wassalam.

Nazarudin Che Saleh

(Kolumnis UiTO)

Komen dan Soalan