Utama Bilik (50) Diskusi Bersama Doktor Soal Jawab Bersama Doktor: Seputar Persoalan Kesihatan Bilik 50 – Bahagian 9/2021

Soal Jawab Bersama Doktor: Seputar Persoalan Kesihatan Bilik 50 – Bahagian 9/2021

87
0
Iklan

Vaksin C-19

Soalan:

1) Doktor, mohon penjelasan adakah tidak berbahaya jika seorang individu mengambil vaksin yang berbeza jenis untuk dos 1 dan dos 2?

2) Suami saya adalah kontak rapat dengan rakan sekerja yang positif covid, tetapi keputusan ujian covid negatif dan dipakaikan gelang merah. Adakah ahli keluarga juga perlu dikuarantin?

3) Seorang kontak rapat telah datang berziarah ke rumah abang saya dan tidak menghampiri bayi tetapi apabila melakukan ujian saringan Covid, bayi telah disahkan positif sedangkan keputusan ahli keluarga lain adalah negatif.

  • Adakah kemungkinan berlaku kesilapan pada ujian saringan tersebut?
  • Mengapakah bayi tidak boleh dikuarantinkan di rumah sahaja jika bayi tersebut tiada gejala?
  • Bolehkah memohon ujian saringan dilakukan di kediaman pesakit untuk mengelakkan risiko?

  4) Bolehkah wanita hamil 34 minggu mengambil suntikan vaksin?

 

Jawapan:

1) Sekarang masih dalam peringkat ujian, sama ada ia berbahaya atau tidak masih belum diketahui lagi. Tetapi dari segi teori sepatutnya tidak membahayakan orang yang divaksin.

2) Suami puan adalah kontak kasual dan perlu kuarantin selama 10 hari, duduk di bilik berasingan serta kurangkan bercampur dengan ahli keluarga dalam tempuh kuarantin. Ahli keluarga tidak perlu dikuarantin dan boleh mengambil suntikan vaksin seperti yang dijadualkan.

3) Rujuk berikut:

  • ‘False positive’ memang boleh berlaku terutamanya jika ujian menggunakan RTK.
  • Jika bayi yang disahkan positif adalah lebih baik kuarantin di hospital takut        keadaannya menjadi serius dengan cepat.
  • Khidmat ujian saringan di rumah perlu bertanya dan merujuk kepada pejabat kesihatan daerah.

4) Merujuk kepada KKM, wanita yang hamil 14 minggu hingga 33 minggu dibolehkan mengambil suntikan vaksin. Jika kurang daripada 14 minggu mungkin berhadapan dengan risiko pendarahan. Jika 34 minggu pula mungkin jika bersalin awal ada risiko berlaku darah beku dalam salur darah.

https://covid-19.moh.gov.my/vaksin-covid-19

 

Masalah pelbagai kesihatan pada kanak-kanak

Soalan:

1) Doktor, adakah cadangan susu yang boleh membantu untuk menaikkan berat badan kanak-kanak? Anak lelaki saya kelihatan terlalu kurus berusia 3 tahun 3 bulan dengan berat 11kg dengan ketinggian 101cm.

2) Bayi saya baru dilahirkan berusia 1 hari tetapi suhu badannya agak panas 36.8~37.0˚C. Perlukah saya memberi ubat demam kepada bayi berumur sehari?

3) Anak saya berumur 12 tahun menghidap ekzema dan masih belum sembuh. Apakah ubatan yang sesuai untuk merawat penyakit tersebut? Saya pernah membawanya berjumpa doktor dan diberi prednisolone untuk dimakan 4 biji sehari selama 3 hari dan priton 3 biji sehari untuk mengurangkan gatal. Selapas hari ke 5 pengambilan ubat, ruam dan kegatalan naik semula kerana makan sate.  Saya juga ada memberi ubat sapuan Aqueous Cream setiap hari tetapi tidak membantu untuk menghilangkan kegatalan, ubat tersebut cuma melembapkan kulit yang kering.

4) Doktor, mohon pencerahan tentang anak perempuan saya yang berumur 10 tahun mengalami masalah air kencing berwarna merah seolah-olah bercampur darah dan anak saya juga ada masalah sembelit.

 

Jawapan:

1) Berat anak tidak perlulah bertambah dengan banyak, cukuplah jika pertumbuhan mengikut garis yang selari dengan ‘percentile’. Jika anak puan sudah terlebih berat kelak agak susah hendak diturunkan dan ini lebih mendatangkan mudarat pada anak. Berat anak puan adalah sesuai dengan usia dan ketinggiannya.

2) Tidak perlu, suhu badan bayi itu adalah normal.

3) Bergantung kepada berapa banyak ruam ekzema, jika sudah mengecil dan ruam berkurangan boleh juga digantikan dengan ‘Elomet Ointment’.

 

4) Kemungkinan anak puan sudah mula didatangi haid. Sembelit boleh diatasi dengan mengambil pemakanan yang mengandungi serat, sayur-sayuran dan buah-buahan.

Komen dan Soalan