Utama Bilik (50) Diskusi Bersama Doktor Soal Jawab Bersama Doktor: Seputar Persoalan Kesihatan Bilik 50 – Bahagian 6/2021

Soal Jawab Bersama Doktor: Seputar Persoalan Kesihatan Bilik 50 – Bahagian 6/2021

93
0
Iklan

Kekejangan di bahagian perut

Soalan 1:

Doktor, mengapakah saya kerap mengalami kekejangan di bahagian perut? Saya mengalami kesakitan yang amat sangat sehingga menggigil dan muntah-muntah tetapi doktor yang merawat mengatakan saya alami keracunan makanan atau disebabkan sakit kerana kedatangan haid.

 Jawapan:

Kemungkinan juga ada alahan pada kandungan makanan. Cuba ingati semula jika sebelum itu ada memakan makanan yang tidak biasa dimakan.

[Gaya hidup yang sibuk boleh menyebabkan kita diserang masalah dalam perut seperti kembung, kekejangan atau pedih hulu hati.  Masalah ini juga disebabkan jenis makanan yang diambil setiap hari.  Namun terdapat beberapa jenis makanan yang boleh mengurangkan masalah-masalah tersebut dan dalam masa sama melancarkan penghadaman secara semula jadi.]

https://www.mstar.com.my/xpose/famili/2020/07/25/sering-diserang-masalah-kembung-perut-apa-kata-cuba-5-petua-ini

 

Sakit kepala

Soalan 2:

  • Doktor, apakah punca sakit kepala di bahagian kiri pelipis kepala, kadang-kadang terasa sakit dan akan reda sendiri. Adakah berpunca daripada tahap kolesterol yang tinggi, malah kalau saya berdehem pun terasa sakit.
  • Apakah yang perlu saya lakukan untuk mengatasi masalah kesakitan tersebut? Apakah berbahaya jika saya tidak mengambil apa-apa rawatan? Untuk pengetahuan doktor, baru-baru ini saya ada melakukan pemeriksaan kesihatan dan keputusan semua memuaskan tetapi hanya paras kolesterol sahaja yang agak tinggi.

Jawapan:

  • Sakit biasanya memang akan hilang dengan sendiri, paras kolesterol tidak mempengaruhi atau menyebabkan sakit kepala kecuali jika berlaku penyumbatan pada salur darah di otak (stroke).
  • Jika tiada tanda-tanda lain seperti loya, muntah, mulut herot, kesukaran dalam percakapan, lemah otot sebelah kiri atau kanan, tidak perlu apa-apa rawatan kecuali menurunkan paras kolesterol terutamanya (low-density lipoprotein – LDL) dan lipoprotein.

https://www.myhealthmylife.com.my/ms/kolesterol-tinggi/mengenai-kolesterol-tinggi

 

Masalah pengambilan ubat dan vaksin bagi wanita hamil

Soalan 3:

Doktor, adakah wanita hamil boleh mengambil ubat batuk?

Jawapan:

Jika kurang dari 4 bulan hamil hanya ubat tertentu sahaja yang boleh diambil, jika sudah melebihi 4 bulan biasanya selamat untuk mengambil ubat. Prinsipnya semasa mengandung jika boleh jangan makan ubat kecuali jika sangat-sangat perlu dengan nasihat doktor yang merawat.

https://my.theasianparent.com/ubat-batuk-untuk-ibu-mengandung

Soalan 4:

Doktor, adakah wanita hamil boleh mengambil vaksin Covid 19? Bolehkah ditanggunhkan dahulu pengambilan vaksin sehingga selepas bersalin?

Jawapan:

Puan perlu merujuk kepada doktor pakar Perbidanan.  Kandungan vaksin mengandungi MRNA untuk merangsang sel tubuh membentuk protein asing yang seterusnya akan membentuk antibodi.

http://covid-19.moh.gov.my/vaksin-covid-19/panduan/panduan-vaksinasi-untuk-ibu-mengandung-dan-ibu-menyusukan-bayi

 

 

Penyakit Asma atau Lelah dalam kalangan kanak-kanak

Soalan 5:

Doktor, anak lelaki saya berusia 3 tahun, sering mengalami batuk tetapi kebelakangan ini dia kerap batuk berkahak terutamanya pada waktu malam. Doktor yang merawat mengatakan itu adalah perkara biasa bagi kanak-kanak yang mengidap ekzema.  Apakah rawatan yang terbaik yang boleh saya lakukan di rumah untuk meredakan batuk-batuknya?

Jawapan:

Jika menurut cerita puan, ada kemungkinan anak puan mengidap penyakit asma atau lelah malah diperkuatkan dengan adanya masalah ekzema/alahan.  Puan perlu membawa anak berjumpa doktor untuk rawatan lanjut dan dapat preskripsi ubat-ubatan yang sesuai untuk pesakit asma.

Soalan 6:

Benarkah pesakit asma tidak elok diberikan ubat batuk?

Jawapan:

Betul, ini akan menyebabkan lendir atau kahak akan menjadi pekat dan boleh menyumbatkan salur pernafasan. Doktor yang merawat akan memberi ubat batuk yang mengandungi ‘Salbutamol’ untuk pesakit asma.

[Serangan asma boleh tergolong kepada serangan yang tidak serius, sederhana hingga ke tahap yang boleh mengancam nyawa. Serangan asma adalah sebab utama/punca kanak-kanak dimasukkan ke hospital.

Asma terjadi kepada kanak-kanak sama ada mereka mempunyai sejarah asma di kalangan ahli keluarga ataupun tidak. Kanak-kanak yang ada sejarah asma di kalangan ahli keluarga dan penyakit alahan lain seperti ekzema, ‘allergic rhinitis’ dan demam alah (hay fever) mempunyai risiko yang lebih tinggi untuk mendapat asma.]

http://www.myhealth.gov.my/kanak-asma/

Kaitan bacaan glukosa tinggi dengan diet dan usia

Soalan 7:

Saya berumur 57 tahun. Bacaan glukos paling tinggi sebelum ini adalah 5.9 tetapi hari ini bacaan saya 6.5.  Saya ada mengamalkan diet kurangkan pengambilan nasi dan hasilnya berat badan telah turun 5kg sepanjang Ramadhan. Saya juga baru sahaja mengambil suntikan vaksin dos pertama AstraZeneca pada 17 Mei lalu. Doktor yang merawat mengatakan bacaan tinggi disebabkan faktor usia, mohon pencerahan doktor.

Jawapan:

 Fasa awal Ketosis akan menyebabkan badan stres ataupun dipanggil ‘ketoflu’.

Peringkat awal pengurangan pada pengambilan nasi atau gula menyebabkan kegatalan pada tubuh badan seperti alergi, bersin-bersin, kesakitan pada lutut dan sendi dan berbunyi seperti meletup-letup dan sakit kepala.  Badan stres akan menaikkan hormon stres kortisol.

Kortisol ini adalah hormon steroid bagi tubuh badan. Hormon ini yang menaikkan paras gula.  Itulah sebabnya orang yang stres, paras bacaan gula akan naik melambung.  Boleh merujuk pada poster yang tertera untuk mendapat lebih kefahaman.

Keadaan tersebut berlaku pada peringkat awal malah dengan kurangnya gula akan menyebabkan pecah lemak kerana:

1) Dalam lemak banyak bahan toksik yang biasanya larut lemak (Lipophilic).

2) Lemak “pecah” teroksida menjadi Lipid Oxidation Product (LOP). Bahan “karat” ni menyebabkan badan stres.

Itulah yang menyebabkan pada permulaan diet, bacaan gula akan naik tetapi lama-kelamaan penyerapan detoksifikasi akan menjadi lebih cepat jika pengambilan gula sudah dikurangkan atau tidak lagi mengambil gula dalam jangka masa yang lama.

Detoksifikasi juga merangsang antioksida dalaman badan.  Badan pula akan menjadi ringan dan tahap kesihatan juga semakin baik seterusnya akan mengurangkan stres. Insulin akan menjadi lebih sensitif, oleh itu paras bacaan gula akan menjadi lebih baik.

Masalah Kolestrol

Soalan 8:

Paras kolesterol saya tinggi dan saya telah pun melakukan pemeriksaan kesihatan. Walau bagaimanapun saya tidak berjumpa doktor untuk mendapatkan rawatan, tetapi saya mengambil kapsul red yeast rice dan minyak ikan (fish oil) untuk menurunkan paras kolesterol.  Adakah saya perlu juga berjumpa doktor untuk mendapatkan ubat kolesterol?

Jawapan:

Tidak perlu ambil ubat kolesterol jika bacaan kolesterol tidak terlalu tinggi tetapi disarankan supaya mengawal diet terlebih dahulu, mengurangkan santan, lemak dan minyak serta tidak meninggalkan senaman harian.

Komen dan Soalan