Utama Bilik (50) Diskusi Bersama Doktor Soal Jawab Bersama Doktor: Seputar Persoalan Kesihatan Bilik 50 – Bahagian 6/2020

Soal Jawab Bersama Doktor: Seputar Persoalan Kesihatan Bilik 50 – Bahagian 6/2020

214
0
Iklan

Bengkak selepas pembedahan

Soalan 1:

Apakah cara untuk mengurangkan bengkak selepas pembedahan seperti dalam gambar?

Jawapan:

Tangan perlu ditinggikan sedikit, bengkak akan surut dengan sendirinya apabila luka pembedahan dan sistem bendalir di tangan tersebut pulih sepenuhnya.

Masalah kesihatan semasa hamil

Soalan 2:

Adakah wanita yang mempunyai masalah tulang belakang (ekor) boleh hamil dengan sempurna? Adakah sakit akan bertambah teruk ketika kandungan membesar atau adakah sebarang komplikasi pada kandungan tersebut?

Jawapan:

Perempuan yang mempunyai masalah tulang belakang akan mengalami komplikasi ketika kandungan mula membesar kerana:

  1. Beratnya bertambah;
  2. Tulang belakang akan hilang lengkung dan menjadi lurus.

Soalan 3:

Isteri saya sedang hamil sekarang tetapi beliau mengadu sakit pada kedua pergelangan tangan serta terdapat benjolan ditempat tersebut seperti gambar di sebelah.

Jawapan:

Kelihatan seperti bengkak tetapi kulit tidak menunjukkan adanya radang di bahagian tersebut.  Sebaiknya bawa berjumpa doktor untuk pengesahan, mungkin pengaruh hormon boleh menyebabkan ‘tendonitis’.

Salah faham mengenai pengambilan ubat kencing manis

Soalan 4:

Pengambilan ubat yang tidak konsisten menyebabkan ramai pesakit kencing manis perlu menjalani dialisis buah pinggang.  Kebanyakan mereka beranggapan buah pinggang akan rosak dengan pengambilan ubat yang disyorkan oleh pihak hospital.  Benarkah kenyataan  yang telah menjadi buah mulut dan turun-menurun itu, doktor?

Jawapan:

Ini merupakan kepercayaan yang tidak benar. Penyakit kencing manis adalah punca utama yang menyebabkan kerosakan pada organ badan seperti buah pinggang, mata dan sistem saraf. Untuk mengelakkan ini berlaku kencing manis perlu dikawal dengan baik, sama ada dengan memakan ubat atau menjaga pemakanan mengikut jadual yang ketat. Jika seseorang itu enggan untuk makan ubat, beliau mesti menjaga diet dengan sempurna dan mengawal paras gula dalam darah setiap hari.

Penginapan di hotel sepanjang wabak Covid-19

Soalan 5:

  1. Adakah aktiviti di kolam renang terbuka dibenarkan dalam keadaan wabak penyakit Covid-19 dan bagaimana pula jika menggunakan kolam renang yang disediakan di hotel?
  2. Adakah selamat menginap di hotel yang pernah dijadikan pusat kuarantin untuk pesakit Covid sebelum ini?

Jawapan:

  1. Kesediaan aktiviti bergantung kepada berapa banyak klorin dalam air tersebut kerana untuk membunuh bakteria dan virus perlukan konsentrasi yang tertentu.
  2. Pihak hotel akan melakukan proses sanitasi dan nyahkuman sebelum beroperasi, oleh itu hotel selamat untuk dibuka kepada orang ramai.

 

Komen dan Soalan