Utama Bilik (50) Diskusi Bersama Doktor Soal Jawab Bersama Doktor: Seputar Persoalan Kesihatan – Bahagian 2/2020

Soal Jawab Bersama Doktor: Seputar Persoalan Kesihatan – Bahagian 2/2020

75
0
Iklan

Permasalahan Ibu dan Anak

Soalan 1:

Adakah ‘Extra light olive oil’ sesuai untuk ibu hamil?

Jawapan:

Tiada pengetahuan dan maklumat lanjut mengenai makanan tambahan tersebut.

Soalan 2:

Doktor menasihatkan saya supaya tidak menyusui bayi ketika dalam tempoh pengambilan ubat hospital.  Oleh itu, saya bercadang untuk memberi susu kambing sebagai ganti penyusuan.  Adakah jenama tertentu yang sesuai untuk bayi terutamanya untuk kecerdasan minda?

Jawapan:

IQ dan kecergasan minda perlu dilatih dan genetik hanya 10%, sebaliknya kecergasan minda bergantung kepada kaedah pendidikan yang diterapkan oleh ibubapanya.   Susu kambing tiada kaitan dengan IQ dan kecergasan minda. Jika anak berumur di bawah 2 tahun hendaklah diberi susu formula yang diadun menghampiri komposisi susu ibu dan semua jenama susu formula boleh digunakan.

Soalan 3:

Benarkah tempoh 3 tahun pertama anak perlu dijaga pemakanannya kerana proses tumbesaran dan perkembangan otak yang sedang berkembang. Adakah makanan juga menjadi penyebab kecerdasan minda kanak-kanak?

Jawapan:

Pemakanan perlu dijaga sepanjang hayat, ia merupakan komponen penting untuk kehidupan yang sihat. Setiap peringkat umur ada keperluan diet tersendiri.

Soalan 4:

Anak buah saya berusia setahun diserang sawan kerana suhu badan yang terlalu tinggi.

  1. Apakah langkah-langkah pencegahan supaya sawan tidak berulang?
  2. Apa tindakan yang perlu dilakukan ketika berlaku sawan?
  3. Kesan akibat serangan sawan, anak saudara saya tidak boleh menggerakkan sebelah tangan dan kakinya. Mohon pandangan doktor untuk masalah tersebut.

Jawapan:

  1. Bawa anak berjumpa doktor bagi mengesahkan tahap serangan sawan dan kesihatan kanak-kanak tersebut.
  2. Sentiasa menyimpan ubat demam sebagai langkah berjaga-jaga dan berikan pada anak apabila demam supaya suhu tidak terlalu tinggi untuk megelakkan serangan sawan.
  3. Ketika sawan letakkan anak di tempat yang selamat dan cuba turunkan suhu badan dengan cara meletakkan tuala basah di badan bayi.

Soalan 5:

Adakah normal jika suhu badan bayi yang baru dilahirkan sering naik dan turun? Ibu bimbang jika suhu badan bayi terlalu tinggi akan menyebabkan doktor melakukan saringan covid-19 pada bayinya.

Jawapan:

Mungkin suhu badan bayi tinggi disebabkan oleh bayi tadi dipakaikan dengan pakaian yang berlapis atau tebal.

Soalan 6:

  1. Isteri saya baru lepas melahirkan anak ke-5 secara pembedahan dan sebelum ini tiada masalah penyakit darah tinggi tetapi kelahiran kali ini telah menyebabkan tekanan darahnya naik mendadak setelah seminggu bersalin. Boleh doktor beri pencerahan atau punca yang menyebabkan kenaikan pada bacaan tekanan darah.
  2. Isteri berusia 41 tahun dan tiada sejarah ‘hypertension’. Bolehkah pengambilan ubat darah tinggi dihentikan jika tekanan darah telah menurun?

Jawapan:

  1. Tekanan darah tinggi memang boleh berlaku selepas bersalin dan akan turun kembali selepas habis tempoh berpantang, iaitu 6 minggu selepas bersalin. Tetapi jika melihat daripada umur isteri mungkin berlakunya ‘essential hypertension’ iaitu tekanan darah tinggi yang tiada sebab jelas dan akan berterusan. Oleh itu amatlah penting untuk mengawal tekanan darah dengan memakan ubat, menjaga pemakanan dan melakukan senaman.
  2. Pengambilan ubat boleh dihentikan dengan pengawasan dan arahan doktor yang merawat.

Soalan 7:

Adakah bayi yang berusia 4 bulan boleh menghidap ekzema ringan disebabkan pengambilan susu formula Isomil?

Jawapan:

Risiko untuk alah pada protein lembu adalah lebih tinggi, sebaiknya bayi diberikan susu ibu sahaja.

Permasalahan Bisul dan Alahan

Soalan 8:

Bahagian pusat saya telah ditumbuhi bisul, nanah tidak dapat dikeluarkan sebaliknya hanya darah yang keluar.  Adakah jika pernah atau kerap ditumbuhi bisul di bahagian tersebut, saya perlu juga ke klinik untuk mengeluarkan nanah?

Jawapan:

Mungkin belum ada nanah lagi tetapi perlu berjumpa doktor untuk dipastikan keperluan mengeluarkan nanah atau hanya sekadar dirawat dengan pemberian antibiotik sahaja.

Permasalahan Sendi dan Tulang

Soalan 9:

Semenjak tahun 2017 saya mengalami sakit belakang (lower back pain) dan sakit di tapak kaki serta kebas dan tidak selesa di bahagian tangan hingga ke siku. Kesakitan ini mengganggu tidur kerana saya tidak boleh meluruskan tulang belakang dan terpaksa membengkokkan kaki ketika berbaring. Mohon pencerahan dan penjelasan mengenai penyakit yang dihidapi?

Jawapan:

Kemungkinan disebabkan ‘lumbar spondylosis’ dan perlu ke hospital berjumpa doktor  untuk melihat struktur dan ‘architecture spine’.

Soalan 10:

Saya mengalami kesakitan di bahagian lutut secara tiba-tiba ketik ketika duduk agak lama di atas kerusi sehingga tidak berupaya untuk meluruskan kaki.  Apakah penyakit saya ini?

Jawapan:

Kebiasaannya jika menghidap penyakit ‘chronic osteoarthritis’, sendi lutut akan sakit dan tidak berupaya diluruskan jika berada dalam keaadaan bengkok atau duduk yang lama.

 

Komen dan Soalan