Utama Bilik (49) Tanda-tanda Kiamat TBK 10.2.8 Turunnya Nabi Isa عليه السلام

TBK 10.2.8 Turunnya Nabi Isa عليه السلام

562
0
Iklan

TBK 10.2 Turunnya Nabi Isa
(نزول عيسى بن مريم عليه السلام)

10.2.8 Membahaskan dalil sekitar turunnya Nabi Isa al-Masih عليه السلام.
(الأدلة على نزول عيسى عليه السلام)


تقدم أن عيسى عليه السلام رفعه الله عز وجل إليه لما جاءه اليهو ليقتلوه ودلت الأدلة الشرعية أنه سوف ينزل في آخر الزمان ونزوله من علامات الساعة.والأدلة على نزوله في آخر الزمان كثيرة منها

Sebelumnya sudah dikemukakan perihal diangkatnya Nabi Isa عليه السلام ke langit lantaran angkara Yahudi yang ingin membunuhnya, kemudian Nabi Isa عليه السلام akan turun semula di akhir zaman sebagai tanda-tanda besar kiamat.
Berikut akan dibahaskan pula dalil-dalil sekitar penurunan baginda dari dalil Al-Qur’an dan as-Sunnah.

Dalil Al-Qur’an 1:

وَإِنَّهُ لَعِلْمٌ لِلسَّاعَةِ فَلَا تَمْتَرُنَّ بِهَا وَاتَّبِعُونِ هَذَا صِرَاطٌ مُسْتَقِيمٌ (٦١)

“Dan sesungguhnya Nabi Isa menjadi tanda kedatangan hari kiamat, maka janganlah kamu ragu-ragu tentang (hari kiamat) itu, dan turutlah (petunjukKu); inilah jalan yang lurus.”
[Az-Zukhruf: 61]


قال ابن عباس رضي الله عنه :[ وإنه لعلم للساعة أي خروج عيسى علسه السلام قبل يوم القيامة] ( رواة أحمد في مسنده وصححه أحمد شاكر)

وقال الطبري:[ معناه أن عيسى ظهوره علم يعلمون به مجيء الساعة لأن طهوره من أشراطها ونزولةه إلى الأرض دليل على فناء الدنيا وإقبال الآخرت](تفسير الطبري(21/631))

Berkata Ibnu ‘Abbas رضي الله عنه:
Ayat ini bermaksud keluarnya Nabi Isa عليه السلام sebelum hari kiamat [Riwayat Imam Ahmad dalam Musnadnya, disahihkan oleh Syaikh Ahmad Syakir, seorang muhaqqiq]

Berkata Imam at-Tabari رحمه الله‎:
Ayat ini bermaksud bahawa kemunculan semula Nabi Isa عليه السلام adalah merupakan tanda untuk mengetahui datangnya hari kiamat. Ini kerana turunnya Nabi Isa عليه السلام merupakan salah satu daripada tanda-tanda kiamat, petunjuk kepada akan hancurnya dunia dan bermulalah akhirat.


Dalil Al-Qur’an 2:

قول الله عز وجل:{وَقَوْلِهِمْ إِنَّا قَتَلْنَا الْمَسِيحَ عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ رَسُولَ اللَّهِ وَمَا قَتَلُوهُ وَمَا صَلَبُوهُ وَلَكِنْ شُبِّهَ لَهُمْ وَإِنَّ الَّذِينَ اخْتَلَفُوا فِيهِ لَفِي شَكٍّ مِنْهُ مَا لَهُمْ بِهِ مِنْ عِلْمٍ إِلَّا اتِّبَاعَ الظَّنِّ وَمَا قَتَلُوهُ يَقِينًا (١٥٧) بَلْ رَفَعَهُ اللَّهُ إِلَيْهِ وَكَانَ اللَّهُ عَزِيزًا حَكِيمًا (١٥٨) وَإِنْ مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ إِلَّا لَيُؤْمِنَنَّ بِهِ قَبْلَ مَوْتِهِ وَيَوْمَ الْقِيَامَةِ يَكُونُ عَلَيْهِمْ شَهِيدًا (١٥٩)}

“Dan juga (disebabkan) dakwaan mereka dengan mengatakan: “Sesungguhnya kami telah membunuh Al-Masih Isa Ibni Maryam, Rasul Allah”. Padahal mereka tidak membunuhnya dan tidak memalangnya (di kayu palang – salib), tetapi diserupakan bagi mereka (orang yang mereka bunuh itu seperti Nabi Isa). Dan Sesungguhnya orang-orang yang telah berselisih faham, mengenai Nabi Isa, sebenarnya mereka berada dalam keadaan syak (ragu-ragu) tentang menentukan (pembunuhannya). Tiada sesuatu pengetahuan pun bagi mereka mengenainya selain daripada mengikut sangkaan semata-mata; dan mereka tidak membunuhnya dengan yakin (157).
Bahkan Allah telah mengangkat Nabi Isa kepadaNya; dan adalah Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana (158).
Dan tidak ada seorang pun daripada kalangan ahli Kitab melainkan ia akan beriman kepada Nabi Isa sebelum matinya dan pada hari kiamat kelak Nabi Isa akan menjadi saksi terhadap mereka (159).”
[An-Nisa’: 157–159]

وَإِنْ مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ إِلَّا لَيُؤْمِنَنَّ بِهِ قَبْلَ مَوْتِهِ وَيَوْمَ الْقِيَامَةِ يَكُونُ عَلَيْهِمْ شَهِيدًا (١٥٩)

Ayat ini adalah indikasi turunnya Nabi Isa عليه السلام menjelang kiamat (dan tidak ada seorang pun daripada kalangan ahli kitab melainkan ia akan beriman kepada Nabi Isa عليه السلام sebelum matinya dan pada hari kiamat kelak Nabi Isa عليه السلام akan menjadi saksi terhadap mereka).

Tafsir at-Tabari رحمه الله‎:

قوله عز وجل :{وإن من أهل الكتاب إلا ليؤمنن به قبل موته} قال :[ ذلك عند نزول عيسى ابن مريم عليه السلام لا يبقى أحد من أهل الكتاب إلا ليؤمنن به}

Maksud dari firman Allah ﷻ (dan tidak ada seorang pun dari kalangan ahli kitab melainkan ia akan beriman kepada Nabi Isa عليه السلام sebelum matinya) adalah ia terjadi ketika diturunkan Nabi Isa bin Maryam عليه السلام, maka tidak tersisa seorang pun orang Kristian melainkan beriman kepadanya.”
[Tafsir at-Tabari 9:380]

Menurut Imam Ibnu Katsir رحمه الله‎:

فأخبرت هذه الآية الكريمة انه يؤمن به جميع أهل الكتاب حينئذ ولا يتخلف عن التصديق به واحد منهم

Ayat ini mengkhabarkan ketika turunnya Nabi Isa عليه السلام (selepas membunuh dajjal), maka berimanlah seluruh umat Kristian dan tidak seorang pun yang menyanggahnya.”
[Tafsir Ibnu Katsir, 2:454]

  • Rumusan:
    Ini seumpama suatu keajaiban, di mana 2.8 bilion orang Kristian akan beriman dengan Islam melalui kedatangan semula Nabi Isa al Masih dan tidak seorang pun umat Kristian yang menentangnya baik Katholik, Anglican, Orthodoks, dan Protestant.

Dalil hadith 1:

عن حذيفة بن أسيد رضي الله عنه قال :اطلع النبي صلى الله عليه وسلم علينا ونحن نتذاكر الساعة ,فقال :<<ما تذكرون؟>>قلنا: نذكر الساعة.قال:<<انها لن تقوم حتى ترو قبلها عشر آيات: الدخان,والدابة . وطلوع الشمس من مغربها, ونزول عيسى ابن مريم, ويأجوج ومأجوج, وثلاثة خسوف: خسف بالمشرق ,و خسف بالمغرب, وخسف بجزيرة العرب, وآخر ذلك نار تخرج من قبل عدن -في اليمن – تطرد الناس إلى محشرهم>

Daripada Huzaifah Bin Asid al-Ghifari رضي الله عنه berkata: “Telah muncul Rasulullah ﷺ di samping kami apabila kami sedang berbincang. Maka baginda bertanya: Apa yang kamu bincangkan? Mereka menjawab: Kami sedang membicarakan perihal al-Sa’ah (hari kiamat). Lalu Rasulullah bersabda ﷺ:

إِنَّهَا لَنْ تَقُومَ حَتَّى تَرَوْنَ قَبْلَهَا عَشْرَ آيَاتٍ – فَذَكَرَ – الدُّخَانَ، وَالدَّجَّالَ، وَالدَّابَّةَ، وَطُلُوعَ الشَّمْسِ مِنْ مَغْرِبِهَا، وَنُزُولَ عِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، وَيَأَجُوجَ وَمَأْجُوجَ، وَثَلَاثَةَ خُسُوفٍ: خَسْفٌ بِالْمَشْرِقِ، وَخَسْفٌ بِالْمَغْرِبِ، وَخَسْفٌ بِجَزِيرَةِ الْعَرَبِ، وَآخِرُ ذَلِكَ نَارٌ تَخْرُجُ مِنَ الْيَمَنِ، تَطْرُدُ النَّاسَ إِلَى مَحْشَرِهِمْ

“Sesungguhnya ia (hari kiamat) tidak akan berlaku melainkan setelah kamu melihat sebelum daripadanya 10 tanda”. “Baginda ﷺ menyebut (tanda-tanda tersebut):
1. Asap,
2. Dajjal,
3. al-Dabbah,
4. Terbitnya matahari dari barat,
5. Turunnya Nabi Isa anak kepada Maryam,
6. Ya’juj dan Ma’juj dan
7-9. Tiga mendapan iaitu satu di Timur, satu di Barat dan satu lagi di rantau atau jazirah Arab.
10. Adalah keluarnya api dari Yaman yang menghalau manusia ke Mahsyar.”
[Muslim no. 2901]

Fiqh hadith:
Ini yang sedang dibincangkan sekarang bermula dengan Dajjal dan siri kedua sekarang: Nabi Isa al-Masih عليه السلام.
Cuma ia dipaparkan sekali lagi untuk menyatakan inilah hadith yang menyatakan kesahihan turunnya Nabi Isa al-Masih عليه السلام dari dalil hadith, ia termasuk 10 tanda kiamat Kubra.


Dalil hadith 2:

Dari Abu Hurairah رضي الله عنه,

عن أبي هريرة رضي الله عنه أن النبي صلى الله عليه وسلم قال:<<والذي نفسي بيده ليوشكن أن ينزل فيكم ابن مريم حكما عادلا , فيكسر الصليب , ويقتل الخنزير, ويضع الجزية ,لا يقبل من كافر ,ويفيض المال حتى لا يقبله أحد, حتى تكون السجدة الواحدة خير من الدنيا وما فيها > متفق عليه

“Demi jiwaku yang berada di tangan-Nya. Tidak lama lagi Isa bin Maryam akan turun di tengah-tengah kalian sebagai hakim yang adil. Baginda akan menghancurkan salib, membunuh babi, menghapus jizyah, tidak diterima (jizyah) dari orang kafir, harta semakin banyak dan semakin berkat sampai seseorang tidak ada yang menerima harta itu lagi (sebagai sadaqah, penterjemah), dan sujud seseorang lebih disukai daripada dunia dan seisinya.”
[Bukhari no. 3448 dan Muslim no. 155]


Syarah dalil hadith.

◾️ Syarah pertama:

Menghancurkan salib (فَيَكْسِرُ الصَّلِيبَ)

Ia bermaksud:
Nabi Isa عليه السلام benar-benar akan mematahkan salib, dan menghapuskan amalan Kristian yang memuliakan salib.
Baginda عليه السلام akan membatalkan agama Kristian.
[Syarah Sahih Muslim 2/190, Fathul Bari 6/491]

‘Salib’ atau ‘cross’ adalah aqidah agama Kristian, di mana Jesus telah menebus dosa manusia di tiang salib.
Manakala puak Yahudi meyakini bahawa mereka telah benar-benar membunuh Nabi Isa عليه السلام di tiang salib.

◾️ Syarah kedua:

Membunuh babi (وَيَقْتُلُ الْخِنْزِيرَ)

Menurut Ibnu Hajar رحمه الله‎:

Ia bermaksud:
Memerintahkan dilenyapkan babi-babi, untuk menyerlahkan lagi bahawa ia haram dimakan. Ia juga membawa erti celaan kepada Kristian yang mendakwa pengikut Nabi Isa عليه السلام, kemudian mereka menghalalkan memakan babi dan menyukainya.
[Fathul Bari 4/414]

◾️ Syarah ketiga:

Menghapuskan jizyah (وَيَضَعُ الْجِزْيَةَ)

Antara tafsiran terbaik maksud jizyah (cukai kepala):

1. Kerajaan dan umat Islam ketika itu tidak memerlukan lagi jizyah, kerana kekayaan melimpah ruah.

2. Tiada lagi pilihan bagi orang kafir untuk membayar jizyah. Sama ada mereka memeluk Islam ataupun mereka akan diperangi. Inilah yang dipilih oleh Imam an-Nawawi رحمه الله‎.
[Syarah Sahih Muslim 2/190]


◾️ Syarah keempat:
ويفيض المال حتى لا يقبله أحد

Ia bermaksud:
Melimpahkan harta hingga tidak ada orang yang menerima sadaqah.

Nabi Isa عليه السلام akan melakukan reformasi ekonomi dan mengurus kekayaan dunia sehingga jurang antara kaya dan miskin dapat dirapatkan dan tidak ada orang yang akan menerima sadaqah lagi.

◾️ Syarah kelima:

<تكون السجدة الواحدة خير من الدنيا وما فيها >>:أي :أن الناس تعظم رغبتهم في الصلاة وسائر الطاعات لقصر آمالهم وزهدهم في الدنيا ويقينهم بقرب القيامة,ولأنه سيكون هناك رزق وفير فلا ينشغل المسلم عن عباداته بطلب المعاش

Salat lebih baik daripada kesibukan dunia.

Ia bermaksud:
“Satu sujud lebih baik daripada dunia dan isinya” ialah semangat manusia beribadah di zaman Nabi Isa عليه السلام nanti lebih bersemangat tinggi kerana kurangnya angan-angan, mereka lebih zuhud dan keyakinan mereka kepada akhirat sampai ke kemuncaknya kerana melihat sendiri Nabi Isa عليه السلام.
Juga mereka tidak perlu sibuk seperti sebelumnya kerana berlaku limpahan kemakmuran ekonomi untuk semua orang. Manusia tidak lagi terkejar-kejar dan disibukkan dengan kegiatan ekonomi.


Dalil hadith 3:

Dari Abu Hurairah رضي الله عنه:

155 عن أبي هريرة أنه قال قال رسول الله صلى الله عليه وسلم والله لينزلن ابن مريم حكما عادلا فليكسرن الصليب وليقتلن الخنزير وليضعن الجزية ولتتركن القلاص فلا يسعى عليها ولتذهبن الشحناء والتباغض والتحاسد وليدعون إلى المال فلا يقبله أحد

“Demi Allah, sesungguhnya Ibni Maryam akan turun menjadi seorang hakim yang adil, menghancurkan salib, membunuh babi, menghapus cukai, pada masa itu engkau akan meninggalkan al-Qalash, tidak ada yang ingin memilikinya lagi, tiada dalam masyarakat rasa dendam, permusuhan dan dengki. Seruan kepada pelaburan kekayaan tidak ada lagi sambutan.”
[Muslim no. 155]

Syarah hadith:

1. Nabi Isa al masih عليه السلام akan menjadi hakim yang adil, menghukum manusia dengan syariat Nabi Muhammad ﷺ itulah sebaik-baik hukum.

2. Menghapus semua cukai yang membebankan manusia, seperti Cukai Barang dan Perkhidmatan (Goods and Services Tax), Cukai Jualan dan Perkhidmatan (Sales and Services Tax) atau Cukai Pendapatan (Income Tax). Ini kerana kecekapan sistem dan pegawai, maka cukai tidak diperlukan kerana tiada pembaziran dan tiada rasuah.

3. Manusia akan meninggalkan al-Qalash.

القلاص هي الإبل الفتيه الشابة وهذه مرغوبة جدا وهي أنفس أموال العرب فبتركها الناس ويهملونها ولا يسعون في تربيتها ولا إطعامها والتجارة بها

Menurut Dr al-Arifi, al-Qalash adalah unta muda, harta yang menjadi rebutan orang Arab di zaman salaf. Contoh harta yang menjadi rebutan zaman kita semisal unta ialah kereta, dan lain-lain lagi. Maka ketika Nabi Isa عليه السلام memerintah, manusia tidak lagi berminat dengan kemewahan harta dunia.

4. Masyarakat kembali aman, seperti yang dirasai oleh zaman keemasan Islam iaitu zaman khulafa’ ar-Rashidin. Tiada lagi permusuhan, dendam kesumat, dengki-mendengki, dan akan diseliputi rasa aman, rasa ukhuwah, kasih sayang sesama sendiri.

@tanda2kiamat

Komen dan Soalan