Utama Bilik (50) Diskusi Bersama Doktor Soal Jawab Bersama Doktor: ‘Stretch Mark’ (Tanda Regangan Kulit)

Soal Jawab Bersama Doktor: ‘Stretch Mark’ (Tanda Regangan Kulit)

289
0
Iklan

Soalan:
Apa itu ‘Stretch Mark’?
Jawapan:
Stretch mark bermula dengan warna merah atau ungu berjalur-jalur pada kulit. Ia akan merebak seterusnya ke kawasan sekitar kulit. Lama-kelamaan, tanda itu akan mula merekah dan berwarna terang dan terserap ke dalam kulit. Bentuknya pula muncul seperti berjalur-jalur dan bergerigi. Stretch mark selalunya muncul pada paha, perut, dada dan bawah lengan.

Soalan:
Apa penyebab utama ‘stretch mark’?
Jawapan:
‘Stretch mark’ sering muncul pada saat masa kehamilan. Namun, stretch mark juga boleh muncul pada bahagian badan seperti paha yang membesar dengan cepat disebabkan perubahan distribusi lemak atau berlaku perubahan berat badan yang mendadak pada seseorang.

Soalan:
Bolehkah masalah ‘Stretch Mark’ dirawat?
Jawapan:
‘Stretch Mark’ boleh diatasi dengan cara berikut:
1)Penggunaan Cocoa butter
Digunakan untuk mencegah terbentuknya stretch marks selama bertahun-tahun. Tetapi, ia tidak menunjukkan hasil yang lebih baik dalam mencegah stretch marks.

2)Retin-A
Pada mulanya dihasilkan untuk memerangi jerawat. Tahun demi tahun, penggunaannya mulai berkembang. Ini termasuklah untuk mengatasi keriput dan memperbaiki ‘stretch marks’. Akan tetapi ia boleh menimbulkan iritasi bagi wanita mengandung kerana krim tersebut berpotensi meracun janin.

3)Prosedur laser
Menghilangkan stretch marks tanpa rasa sakit namun ia melibatkan kos yang tinggi pula.

4)Pemakanan
Cuba elak pengambilan kafein dan beralkohol yang berlebihan kerana ia boleh menyebabkan kulit menjadi kering. Sebaliknya, banyakkan meminum air mineral bagi membantu menghidrat kulit secukupnya. Selain itu amalkan pengambilan buah-buahan, minuman yogurt dan susu segar.

5)Hindarkan diri daripada menggaru jika anda terasa gatal-gatal pada perut sewaktu hamil kerana ia hanya akan membuat kesan regangan bertambah teruk.

Hampir kesemua nasihat mengenai rawatan dan proses menghilangkan tanda regangan menekankan tentang manfaat pencegahan di peringkat awal. Namun jika anda salah seorang daripada ramai wanita yang telah melakukan segala yang termampu semasa kehamilan tetapi masih mendapat tanda regangan, jangan putus asa. Tanda regangan adalah sesuatu yang biasa dialami semasa kehamilan sehingga ia dianggap normal dan kesan yang hampir tidak dapat dielakkan.

Walaupun tanda regangan kelihatan tidak menarik, namun secara jujur, itulah sahaja keburukannya. Ia tidak mengakibatkan sebarang masalah terhadap kesihatan dan kesejahteraan secara umum.

Komen dan Soalan