Utama Bilik (001) Fiqh Asasi Pemula Fiqh Asasi Sunnah: Kitab Thaharah – Haidh dan Nifas

Fiqh Asasi Sunnah: Kitab Thaharah – Haidh dan Nifas

706
0
Iklan

Kitab : Thaharah
Bab:Haidh dan Nifas
Bahagian: Beberapa Permasalahan berkenaan Haidh
Tajuk:
♦️ Mengurai rambut ketika mandi haidh.
♦️ Dianjurkan wanita menggunakan kapas yang diletakkan pewangi ketika mandi haidh.
♦️ Bagaimana mandi haidh dan nifas?
♦️ Bagaimana wanita haidh membersihkan pakaiannya?
♦️ Apakah caranya untuk memastikan darah haidh benar-benar telah habis?

H. Beberapa Permasalahan berkenaan Haidh

1. Mengurai rambut ketika mandi haidh

Terdapat perbezaan di antara mandi wanita dari janabah dan mandi dari haidh.

Kalau mandi dari janabah, wanita tidak perlu membuka sanggul rambutnya, hanya cukup air dilalukan pada kulit kepala sahaja. Namun, ia berbeza apabila mandi dari haidh, maka rambut perlu diuraikan.

✍🏻Dalilnya adalah sabda Nabi Muhammad ﷺ kepada isterinya A’isyah رضي الله عنها yang kedatangan haidh semasa mengerjakan Haji Wada’. Ini adalah apabila beliau telah suci dari haidh:

دَعِي عُمْرَتَكِ، وَانْقُضِي رَأْسَكِ وَامْتَشِطِي، وَأَهِلِّي بِحَجٍّ

“Tinggalkanlah umrahmu, urailah ikatan rambutmu dan bersisirlah, dan berniatlah untuk haji.”
[ Sahih Bukhari hadis 317 ]

2. Dianjurkan wanita menggunakan kapas yang diletakkan pewangi ketika mandi haidh

Untuk menghilangkan bau yang tidak enak dari tempat keluar darah itu, dianjurkan untuk menggunakan kapas yang diletakkan pewangi.

✍🏻Dalilnya:

حَدَّثَنَا يَحْيَى، قَالَ حَدَّثَنَا ابْنُ عُيَيْنَةَ، عَنْ مَنْصُورِ ابْنِ صَفِيَّةَ، عَنْ أُمِّهِ، عَنْ عَائِشَةَ، أَنَّ امْرَأَةً، سَأَلَتِ النَّبِيَّ صلى الله عليه وسلم عَنْ غُسْلِهَا مِنَ الْمَحِيضِ، فَأَمَرَهَا كَيْفَ تَغْتَسِلُ قَالَ ‏”‏ خُذِي فِرْصَةً مِنْ مِسْكٍ فَتَطَهَّرِي بِهَا ‏”‌‏.‏ قَالَتْ كَيْفَ أَتَطَهَّرُ قَالَ ‏”‏ تَطَهَّرِي بِهَا ‏”‌‏.‏ قَالَتْ كَيْفَ قَالَ ‏”‏ سُبْحَانَ اللَّهِ تَطَهَّرِي ‏”‌‏.‏ فَاجْتَبَذْتُهَا إِلَىَّ فَقُلْتُ تَتَبَّعِي بِهَا أَثَرَ الدَّمِ‏.‏

303. Telah menceritakan kepada kami Yahya berkata, telah menceritakan kepada kami Ibnu ‘Uyainah daripada Manshur bin Shafiyyah daripada Ibunya dari ‘Aisyah, “Seorang wanita bertanya kepada Nabi ﷺ tentang cara mandi dari haidh. Baginda lalu memerintahkan wanita itu bagaimana cara mandi. Baginda bersabda: “Ambillah sepotong kapas yang diberi wewangian lalu bersucilah.” Wanita itu bertanya, “Bagaimana aku bersucinya? Baginda menjawab: “Bersucilah dengan kapas itu!” Wanita itu berkata lagi, “Bagaimana caranya aku bersuci?” Baginda bersabda: “Bersucilah dengan menggunakan kapas itu!” Wanita itu bertanya lagi, “Bagaimana caranya?” Maka Baginda berkata, “Subhaanallah. Bersucilah kamu!” Lalu aku menarik wanita itu ke arahku, lalu aku katakan, “Kamu bersihkan sisa darahnya dengan kapas itu.”
[ Sahih Bukhari hadis 303 ].

Syarah:
Pada zaman sekarang, tentu sudah ada bahan cucian yang lebih mudah untuk digunakan.

3. Bagaimana mandi haidh dan nifas?

Ini lebih kurang sama dengan hadith yang lepas. Cara mandi tidaklah jauh berbeza dengan mandi junub. Cuma dianjurkan untuk menggunakan bahan pewangi untuk membersih tempat keluar darah.

Satu lagi seperti telah disebut: menguraikan rambut. Maknanya rambut mestilah dibasuh. Ini tidaklah berat kerana selalunya haidh itu datang sebulan sekali sahaja. Sedangkan junub lebih kerap lagi. Maka kalau junub, tidak dimestikan membasuh rambut.

✍🏻Hadith

حَدَّثَنَا مُسْلِمٌ، قَالَ حَدَّثَنَا وُهَيْبٌ، حَدَّثَنَا مَنْصُورٌ، عَنْ أُمِّهِ، عَنْ عَائِشَةَ، أَنَّ امْرَأَةً، مِنَ الأَنْصَارِ قَالَتْ لِلنَّبِيِّ صلى الله عليه وسلم كَيْفَ أَغْتَسِلُ مِنَ الْمَحِيضِ قَالَ ‏”‏ خُذِي فِرْصَةً مُمَسَّكَةً، فَتَوَضَّئِي ثَلاَثًا ‏”‌‏.‏ ثُمَّ إِنَّ النَّبِيَّ صلى الله عليه وسلم اسْتَحْيَا فَأَعْرَضَ بِوَجْهِهِ أَوْ قَالَ ‏”‏ تَوَضَّئِي بِهَا ‏”‏ فَأَخَذْتُهَا فَجَذَبْتُهَا فَأَخْبَرْتُهَا بِمَا يُرِيدُ النَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم‏.‏

304. Telah menceritakan kepada kami Muslim bin Ibrahim berkata, telah menceritakan kepada kami Wuhaib telah menceritakan kepada kami Manshur daripada Ibunya dari ‘Aisyah, “Seorang wanita Anshar bertanya kepada Nabi ﷺ, “Bagaimana caranya aku bersuci dari haidh?” Baginda lalu menjawab: “Ambillah sepotong kapas yang diberi wewangian lalu bersihkanlah tiga kali.” Kemudian Nabi ﷺ berasa malu lalu memalingkan mukanya, atau Baginda mengatakan: “Berwudlulah (bersuci) dengan kapas itu.” Aku lalu menarik wanita itu dan aku terangkan apa yang dimaksudkan oleh Nabi ﷺ.”
[ Sahih Bukhari hadis no. 304 ]

4. Bagaimana wanita haidh membersihkan pakaiannya?

Darah haidh yang terkena pakaian mestilah dibasuh dengan air. Ini adalah kerana darah haidh adalah najis dan perlu dibersihkan dengan air.

✍🏻Hadith

حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ يُوسُفَ، قَالَ أَخْبَرَنَا مَالِكٌ، عَنْ هِشَامٍ، عَنْ فَاطِمَةَ بِنْتِ الْمُنْذِرِ، عَنْ أَسْمَاءَ بِنْتِ أَبِي بَكْرٍ، أَنَّهَا قَالَتْ سَأَلَتِ امْرَأَةٌ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم فَقَالَتْ يَا رَسُولَ اللَّهِ، أَرَأَيْتَ إِحْدَانَا إِذَا أَصَابَ ثَوْبَهَا الدَّمُ مِنَ الْحَيْضَةِ، كَيْفَ تَصْنَعُ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم ‏ “‏ إِذَا أَصَابَ ثَوْبَ إِحْدَاكُنَّ الدَّمُ مِنَ الْحَيْضَةِ، فَلْتَقْرُصْهُ ثُمَّ لِتَنْضَحْهُ بِمَاءٍ، ثُمَّ لِتُصَلِّي فِيهِ ‏”‌‏.‏

296. Telah menceritakan kepada kami ‘Abdullah bin Yusuf berkata, telah mengkhabarkan kepada kami Malik daripada Hisam bin ‘Urwah daripada Fatimah binti Al Mundzir daripada Asma’ binti Abu Bakar Ash Shiddiq berkata, “Seorang wanita bertanya kepada Rasulullah ﷺ, katanya, “Wahai Rasulullah ﷺ, bagaimana pendapatmu bila seorang dari kami bajunya terkena darah haidh. Apa yang harus dilakukannya?” Rasulullah ﷺ lalu menjawab: “Jika darah haidh mengenai pakaian seorang daripada kalian, maka hendaklah dia membersihkan darah yang mengenainya, lalu hendaklah dia percikkan air padanya, kemudian hendaklah dia salat dengannya.”
[ Sahih Bukhari hadis 296 ].

✍🏻Hadith seterusnya lebih jelas lagi dalam bab menggunakan air:

حَدَّثَنَا أَصْبَغُ، قَالَ أَخْبَرَنِي ابْنُ وَهْبٍ، قَالَ أَخْبَرَنِي عَمْرُو بْنُ الْحَارِثِ، عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ الْقَاسِمِ، حَدَّثَهُ عَنْ أَبِيهِ، عَنْ عَائِشَةَ، قَالَتْ كَانَتْ إِحْدَانَا تَحِيضُ، ثُمَّ تَقْتَرِصُ الدَّمَ مِنْ ثَوْبِهَا عِنْدَ طُهْرِهَا فَتَغْسِلُهُ، وَتَنْضَحُ عَلَى سَائِرِهِ، ثُمَّ تُصَلِّي فِيهِ‏.‏

297. Telah menceritakan kepada kami Ashbagh berkata, telah mengabarkan kepadaku Ibnu Wahb berkata, telah mengabarkan kepadaku ‘Amru bin Al Harits daripada ‘Abdurrahman bin Al Qasim bahawa dia menceritakan kepadanya daripada Bapaknya dari ‘Aisyah رضي الله عنها berkata, “Salah seorang daripada kami mengalami haidh, kemudian saat telah suci darah tersebut dia bersihkan, kemudian kain tersebut dia cuci dan bersihkan, kemudian dia salat dengan menggunakan kain tersebut.”
[ Sahih Bukhari hadis 297 ].

Syarah:
Setelah dibersihkan darah itu dengan air, maka pakaian itu boleh dipakai malah boleh dibawa dalam solat. Kalau ada kesan-kesan yang degil, itu dimaafkan.

5. Apakah caranya untuk memastikan darah haidh benar-benar habis?

Hendaklah dilakukan pemeriksaan terhadap faraj, iaitu dengan memasukkan cebisan kain, kapas atau sebagainya ke dalam faraj dan melihat sama ada masih terdapat kesan darah haidh atau tidak.

Jika tidak ada kesan darah haidh sama ada tidak nampak sebarang warna pada kain/kapas tersebut atau nampak warna putih seperti kapur, maka ketika itu barulah diharuskan mandi.

Jika masih ada sebarang kesan warna darah atau warna kuning atau keruh, tidak harus mandi lagi kerana darah haidh belum habis. Kaedah pemeriksaan di atas diambil daripada amalan wanita-wanita sahabat.

✍🏻Ia sebagaimana yang diceritakan oleh Saidatina ‘Aisyah رضي الله عنها; “Wanita-wanita sahabat menghantar kepadanya satu bekas kecil berisi kapas yang terdapat padanya kesan kuning dan keruh dari haidh (Tujuan mereka ialah meminta penjelasan darinya apakah mereka telah suci dari haidh atau belum apabila yang masih tinggal pada faraj mereka hanyalah kesan kuning dan keruh). Lalu ‘Aisyah رضي الله عنها menjawab; “Janganlah kamu tergesa-gesa (mandi wajib) sehinggalah kamu melihat seperti kapur putih”.
[ HR Imam al-Bukhari dan Imam Malik ].

Allahu a’lam.

Komen dan Soalan