Utama Tazkirah Admin CAKAP LAIN, BUAT LAIN!

CAKAP LAIN, BUAT LAIN!

35
0

CAKAP LAIN, BUAT LAIN!

Dari Urwah ibn Zubayr radhiyalLaahu ‘anha, beliau meriwayatkan bahawa,

أَنَّ عَائِشَةَ، أَخْبَرَتْهُ: أَنَّهُ اسْتَأْذَنَ عَلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ رَجُلٌ فَقَالَ:

‘Aisyah radhiyalLaahu ‘anha dahulu memberitahunya:

Pernah seorang lelaki meminta izin untuk bertemu RasululLah sallalLaahu ‘alaihi wa sallam.

Lalu baginda sallalLaahu ‘alaihi wa sallam berkata:

ائْذَنُوا لَهُ، فَبِئْسَ ابْنُ العَشِيرَةِ – أَوْ بِئْسَ أَخُو العَشِيرَةِ –

Izinkan dia masuk. Sungguh dia adalah seburuk-buruk orang bagi keluarganya.

فَلَمَّا دَخَلَ أَلاَنَ لَهُ الكَلاَمَ

Apabila lelaki itu masuk, Nabi sallalLaahu ‘alaihi wa sallam melembutkan bicaranya kepada orang tersebut.

فَقُلْتُ لَهُ: يَا رَسُولَ اللَّهِ، قُلْتَ مَا قُلْتَ، ثُمَّ أَلَنْتَ لَهُ فِي القَوْلِ؟

Lalu aku tanyakan kepadanya:

Wahai RasululLah, tadi engkau mengatakan (tentang orang itu) apa yang telah engkau katakan (bahawa dia itu seburuk-buruk orang), tetapi kemudian engkau berlembut kepadanya?

فَقَالَ أَيْ عَائِشَةُ، إِنَّ شَرَّ النَّاسِ مَنْزِلَةً عِنْدَ اللَّهِ مَنْ تَرَكَهُ – أَوْ وَدَعَهُ النَّاسُ – اتِّقَاءَ فُحْشِهِ

Wahai Aisyah, sesungguhnya kedudukan paling buruk bagi manusia di sisi Allah adalah orang yang manusia meninggalkannya atau menjauhinya, kepada menghindari kejahatannya.

[HR al-Bukhari & Muslim] #BSS

BroSyarief kongsikan beberapa manfaat dari hadits di atas:

01 Imam al-Bukhari meletakkan hadits ini di bawah bab ‘Bersikap lembut kepada manusia’ menunjukkan pengajaran utama hadits ini adalah supaya kita sentiasa bersikap lembut dan manis kepada sesama manusia. #BSS

02 Nabi sallalLaahu ‘alaihi wa sallam menyebutkan keburukan lelaki tersebut sebagai tanda bahawa dia memang terkenal dengan kejahatannya, dan menyebutkan kejahatan seseorang itu dibolehkan sebagai peringatan kepada orang lain.

03 Jangan melampau dan berlebihan ketika mengkritik atau menyebut keburukan orang. Lihat kepada pendek dan umumnya ungkapan Nabi sallalLaahu wa sallam tentang orang tersebut. Maka kata-kata sebegini tak termasuk dalam bab mengumpat yang dilarang. #BSS

04 Walaupun orang itu diiktiraf sebagai jahat, tetapi dia juga manusia yang berhak dilayani sebagaimana orang lain dilayani, walaupun kepada non-muslim, terutama apabila mereka dalam keadaan sangat memerlukan.

05 Apatah lagi, jika sesama muslim, maka lebih berhak untuk dipenuhi hak mereka untuk diberikan salam, dihormati, dibantu dan sebagainya; walaupun mereka biasanya dijauhi kerana sikap buruk mereka. #BSS

06 Ini membantu mengambalikan hakikat praktis Islam sebagai agama yang menganjurkan kebaikan dan sedikit sebanyak dapat membuka ruang harapan untuk mereka berubah menjadi baik kerana melihat contoh kebaikan dari orang lain.

07 Kebencian kepada kejahatan dan keburukan perbuatan atau sikap seseorang tidak menjadikan kita boleh mengabaikan hak-hak sesama manusia dan sesama muslim, kerana hak-hak itu adalah tanggungjawab dari Allah, dilakukan hanya kerana Allah dan diberi ganjaran hanya oleh Allah.

walLaahu a’lam

#صحح_لي_إن_كنت_مخطئا
#BroSyariefShares

Komen dan Soalan