Utama Bilik (50) Diskusi Bersama Doktor Soal Jawab Bersama Doktor: Gastroesophageal Reflux Disease (GERD)

Soal Jawab Bersama Doktor: Gastroesophageal Reflux Disease (GERD)

807
0
Iklan

Soalan:
Apakah GERD?

Jawapan:
Penyakit GERD (Gastroesophageal Reflux Disease) juga dikenali sebagai Asid refluks iaitu asid di dalam perut mengalami refluks dan naik semula ke dalam saluran esofagus.
Saluran makanan bermula di mulut, kemudian masuk ke dalam saluran esofagus seterusnya masuk ke dalam perut. Di dalam perut, jus gastrik akan dirembeskan untuk mencerna makanan di dalam perut. Jus gastrik tersebut mengandungi asid hidroklorik yang berfungsi untuk membunuh kuman di dalam perut.
Di dalam penyakit asid refluks ini, asid yang terhasil mengalami refluks iaitu asid tersebut naik semula ke dalam saluran esofagus. Ini menyebabkan beberapa simptom seperti pedih ulu hati dan juga sakit dada.
Asid refluks yang teruk akan menyebabkan asid naik hingga ke bahagian tekak dan menyebabkan rasa masam terutamanya ketika bangun daripada tidur. Ia juga boleh menyebabkan komplikasi seperti masalah untuk menelan makanan dan juga serangan asma.

Soalan:
Adakah GERD berisiko untuk terdedah kepada penyakit-penyakit lain?

Jawapan:
Mereka yang mengalami GERD dalam tempoh yang lama berisiko untuk terdedah kepada penyakit kanser esofagus. Pesakit yang mengalami GERD akan menyebabkan asid di dalam perut ternaik ke dalam bahagian esofagus. Ini akan menyebabkan bahagian esofagus tersebut mengalami kecederaan dan keradangan.

Keradangan yang kronik pada bahagian esofagus tersebut akan menyebabkan sel di bahagian itu sentiasa membahagi untuk menggantikan sel yang rosak.
Kawasan yang mengalami pembahagian sel yang banyak ini dipanggil sebagai ‘Barrett’s esophagus’. Dalam perubatan kawasan ini dikategorikan sebagai kawasan pra-kanser iaitu satu tahapan sebelum kawasan tersebut menjadi kanser.

Soalan:
Apakah tanda-tanda yang pesakit tersebut mengalami GERD?
Jawapan:
Beberapa simptom yang akan berlaku jika mereka mengalami GERD adalah:

• Pedih ataupun sakit di bahagian ulu hati
• Mempunyai masalah ataupun susah untuk menelan
• Perut rasa sebu walaupun belum makan
• Batuk yang lama terutamanya waktu malam ataupun waktu tidur
• Tekak asyik berasa masam dan kerap sakit tekak
• Sakit dada atau berdebar-debar
• Pening kepala
• Loya atau alahan pada makanan

Soalan:
Apakah ubatan yang sesuai untuk pesakit GERD?

Jawapan:
• Antacids: Ubat ini bersifat alkali dan berfungsi untuk meneutralkan asid di dalam perut. Contoh ubat adalah Aluminium hydroxide dan magnesium trisilicate.
• H- receptor antagonist: Ubat ini berfungsi untuk mengurangkan rembesan jus gastrik ke dalam perut. Seterusnya ia akan mengurangkan penghasilan asid dalam perut yang mungkin akan menyebabkan keradangan di bahagian esofagus berlaku. Contoh ubat adalah ranitidine dan cimetidine.

Komen dan Soalan