Utama Talbis Iblis Talbis Iblis: Tazyeen

Talbis Iblis: Tazyeen

218
0
Iklan

Talbis Iblis yang Ketiga: Tazyeen.

Tazyeen bermaksud mencantikkan yang buruk. (Umpama memakai mekap. Apabila dibuang mekap itu, ya rabbi, hendak pandang pun tidak sanggup rasanya).

Iblis memekap (mencantikkan) amalan-amalan yang buruk. Contohnya amalan-amalan bidaah.

Contoh: Qasidah ya Hanana. Dilihat seolah-olah nampak seperti Islamik, sedap alunan lagunya. Sekali dengar satu hati berpusing dalam kepala, hanyut dibuai perasaan. Yang menyanyikan pula berketerampilan ‘Islamik’, memakai serban, berjanggut, licin dan bersih berseri-seri sahaja wajahnya.

Seperti juga zikir tarekat. Zikir pula itu sedap sahaja. Apabila berzikir tidak sedar masa berlalu walaupun sudah berjam-jam lamanya. Seolah-olah sudah jatuh cinta sebab sedap sangat. Lepas habis berzikir terasa bagaikan iman tinggi sudah mencapai tahap malaikat.

Sebagaimana juga seperti kegiatan konsert nyanyian; dapat duit diberikan untuk tujuan bantuan amal. Mereka berkata dengan penuh bangga, “Alhamdulillah, Allah berikan saya suara sedap boleh menyanyi. Dengan hasil nyanyian inilah saya dapatlah sikit membantu keluarga saya dan orang-orang susah…”

Boleh nampak bagaimana syaitan tazyeen? Boleh berikan contoh lagi?

💭💭

Soal Jawab

Soalan:

Kenduri tahlilan?

Jawapan:
Ya benar. Nampak seperti hendak membantu orang yang telah mati.
Bagi makan pula, apa salah dia?
Baca pula ayat Al-Qur’an dan berzikir.
Yang datang meraikan majlis bukanlah mat rempit tetapi imam surau dan ahli surau.


Soalan:
Marhaban, amalan bismillah 3, 5, 7, 9, etc.?

Jawapan:
Ya.

 

Soalan:
Semua perkara mesti berselawat: Hendak bersalam kena selawat, hendak makan ubat kena selawat.

Jawapan:
Ya.

 

Soalan:
Bagaimana pula dengan amalan berdoa di atas nama Nabi dan para malaikat?

Jawapan:
Itu tawasul. Syirik.

 

Soalan:

Biasanya mereka melihat inti amalan tanpa kaifiyat. Kalau ditanya selalu mereka akan berkata yang nabi tidak buat dan tidak tunjuk tetapi inikan benda baik?

Dan bila dikatakan bagaimana ini dibolehkan atau baik sedangkan tiada kata “confirmation” (pengesahan) dari nabi. Alasan mereka ada ulama’ berkata boleh ataupun sahabat Nabi pernah buat yang Nabi tidak buat.

Jawapan:
Ya salah faham ini biasa.

Ulama’ bukan Nabi. Maka kenalah dinilai balik perbuatan mereka.

Yang sahabat buat perkara Nabi tidak buat itu, boleh diperjelaskan setiap satu daripada perbuatan mereka itu. Perbuatan sahabat bukanlah lesen untuk membenarkan bidaah.


Soalan:
Dalam perkara ini bukan orang lain yang merosakkan dan membenarkan bidaah tetapi malangnya dari kalangan ahli agama kita sendiri?


Jawapan:
Saya selalu sebut tetapi keras kalau orang dengar.

Agama Islam dahulu dirosakkan bukan oleh tukang kasut dan petani, tetapi ahli agama iaitu oleh pendeta, paderi, rahib. Agama Islam menjadi Yahudi, menjadi Kristian (asalnya agama Islam) tetapi dirosakkan oleh ‘ahli agama’ mereka.

Maka, samalah dengan agama Islam sekarang dirosakkan oleh ahli agama sendiri.


Soalan:
Mereka pandai memutarbelitkan fakta. Nanti mereka akan berkata, “Bukankah para ulama’ mengikut Nabi. Takkan ulama’ tidak kenal bidaah?”

Jawapan:
Tiada gerenti Ulama’ pasti mengikut Nabi kerana mereka juga manusia.


Soalan:
Benar Ustaz. Nanti akhir sekali mereka akan berikan dalil entah dari mana. “Quote” sana sini sambil diberikan contoh ini itu. Lepas itu mereka akan kata, “Oh, benda ini adalah khilaf”.

Jawapan:
Ya, maka kena dengar apakah hujah mereka dan kita persoalkan semula.

Khilaf itu kalau kedua-duanya ada dalil. Tetapi kalau satu ada dalil dan satu tidak ada dalil, itu bukan khilaf yang patut dilayan.


Soalan:
Semua ini merupakan cabaran hebat untuk berdakwah?

Jawapan:
Ya. sebab itu di dalam [Fussilat:33] kata tidak ada yang lebih baik daripada dakwah dan orang yang berdakwah.

Yang jadi susah itu kerana mereka telah terkena talbis iblis jenis tazyeen. Mereka nampak amalan mereka itu indah. Itu yang susah untuk ditinggalkan.

Komen dan Soalan