Utama Bilik (01) Fiqh As Sunnah Eidul Qurban: Dalil boleh berqurban satu keluarga daripada satu bahagian

Eidul Qurban: Dalil boleh berqurban satu keluarga daripada satu bahagian

341
0
Iklan

๐Ÿ“š๐Ÿ–Œ

๐Ÿ”ด Adakah dalil yang menyatakan dibolehkan berqurban daripada satu bahagian (satu per tujuh) untuk satu keluarga?

โœ…

Dalil hadith:

Dari โ€˜Athoโ€™ bin Yasar,

ุณูŽุฃูŽู„ู’ุชู ุฃูŽุจูŽุง ุฃูŽูŠู‘ููˆุจูŽ ุงู„ุฃูŽู†ู’ุตูŽุงุฑููŠู‘ูŽ ูƒูŽูŠู’ููŽ ูƒูŽุงู†ูŽุชู’ ุงู„ุถู‘ูŽุญูŽุงูŠูŽุง ุนูŽู„ูŽู‰ ุนูŽู‡ู’ุฏู ุฑูŽุณููˆู„ู ุงู„ู„ู‘ูŽู‡ู ุตูŽู„ู‘ูŽู‰ ุงู„ู„ู‘ูŽู‡ู ุนูŽู„ูŽูŠู’ู‡ู ูˆูŽุณูŽู„ู‘ูŽู…ูŽ ุŸ ููŽู‚ูŽุงู„ูŽ : ูƒูŽุงู†ูŽ ุงู„ุฑู‘ูŽุฌูู„ู ูŠูุถูŽุญู‘ููŠ ุจูุงู„ุดู‘ูŽุงุฉู ุนูŽู†ู’ู‡ู ูˆูŽุนูŽู†ู’ ุฃูŽู‡ู’ู„ู ุจูŽูŠู’ุชูู‡ู ุŒ ููŽูŠูŽุฃู’ูƒูู„ููˆู†ูŽ ูˆูŽูŠูุทู’ุนูู…ููˆู†ูŽ

Terjemahan:

โ€œAku pernah bertanya pada Ayyub Al-Anshari, bagaimana qurban di masa Rasulullah ๏ทบ?โ€ Beliau menjawab, โ€œSeseorang biasa berqurban dengan seekor kambing (diniatkan) untuk dirinya dan satu keluarganya. Lalu mereka memakan qurban tersebut dan memberikan makan untuk yang lainnya.โ€ย  (HR Tirmidzi no. 1505 dan Ibnu Majah no. 3147. Al-Hafizh Abu Thahir mengatakan bahwa hadith ini sahih).

Dalil hadith:

ูƒูŽุงู†ูŽ ุงู„ุฑูŽู‘ุฌูู„ู ูŠูุถูŽุญูู‘ูŠ ุจูุงู„ุดูŽู‘ุงุฉู ุนูŽู†ู’ู‡ู ูˆูŽุนูŽู†ู’ ุฃูŽู‡ู’ู„ู ุจูŽูŠู’ุชูู‡ู

Terjemahan:

โ€œPada masa Rasulullah ๏ทบ seseorang (suami) menyembelih seekor kambing sebagai qurban bagi dirinya dan keluarganya.โ€ (HR. Tirmidzi, ia menilainya sahih, Minhaajul Muslim, Hal. 264 dan 266)

๐Ÿ”ด Adakah ini bermaksud untuk seekor kambing bukan satu bahagian dari seekor lembu?

Kesamarataan.

โ—พ๏ธSeekor kambing:

Di Arab Saudi, kambing dan unta banyak dan mudah didapati.

โ—พ๏ธSatu bahagian lembu:

Di Malaysia, lembu yang mudah didapati.

โ—พ๏ธQurban untuk seekor kambing adalah RM 800.00

Manakala untuk satu bahagian lembu (satu per tujuh) adalah RM750.00.

โ—พ๏ธBerqurban dengan kambing, mestilah dengan seekor kambing dan ia tidak boleh dibahagikan kepada tujuh bahagian.

โ—พ๏ธBerqurban dengan lembu pula, oleh kerana seekor lembu harganya yang mahal dan mencecah lebih kurang RM5,000.00, maka Allah ๏ทป dengan rahmat-Nya, dibolehkan berkongsi dengan 7 orang.

Niat tetap sama. Nilai harga pun sama. Harga bagi seekor kambing di antara RM800.00 ke RM900.00 dan satu bahagian lembu, lebih murah sedikit di dalam anggaran RM750.00.

Umat Muhammad ๏ทบ boleh memilih haiwan untuk dijadikan qurban seperti kambing, biri-biri, kijang, atau berkongsi haiwan besar seperti lembu, unta, kerbau dan seladang.

Ia adalah keanjalan dan kemudahan di dalam syariat Muhammad ๏ทบ. Seseorang yang mudah untuk mendapatkan kambing, maka berqurbanlah dengan seekor kambing. Seseorang yang mudah menguruskan lembu, berqurbanlah dengan lembu akan tetapi lembu boleh dikongsi dengan tujuh orang. Dari segi pahala, seekor kambing menyamai nilai pahala satu per tujuh bahagian lembu atau unta.

Ini adalah hukum yang baku.

Tiada khilaf menurut empat mazhab. Ia sudah ditetapkan oleh Rasulullah ๏ทบ semenjak 1400 tahun dahulu. Sesiapa sahaja yang merubah syariat ini adalah ahli bid’ah dan zindik.

Allahu a’lam.

 

 

 

Komen dan Soalan