Utama Bilik (01) Fiqh As Sunnah Zakat Fitrah Hukumnya Wajib

Zakat Fitrah Hukumnya Wajib

34
0

Zakat fitrah hukumnya wajib

فرَض رسولُ اللهِ صلَّى اللهُ عليه وسلَّم زكاةَ الفِطرِ، صاعًا من تمرٍ أو صاعًا من شعيرٍ، على العبدِ والحرِّ، والذكرِ والأنثى، والصغيرِ والكبيرِ، من المسلمينَ، وأمَر بها أن تؤدَّى قبلَ خروجِ الناسِ إلى الصلاةِ .

الراوي : عبدالله بن عمر | المحدث : البخاري | المصدر : صحيح البخاري

الصفحة أو الرقم: 1503 | خلاصة حكم المحدث : [صحيح]

Rasulullah ﷺ mewajibkan zakat fitrah, satu sha` tamar atau satu sha` gandum, ke atas hamba dan orang merdeka, lelaki dan wanita, anak kecil dan orang dewasa, yang muslim, dan baginda memerintahkan untuk menunaikannya sebelum orang ramai keluar ke tempat solat. – Shahih Al-Bukhari, no. 1503.

فقال رسولُ اللهِ صلى الله عليه وسلم من سأل وعنده ما يُغنيهِ فإنما يَسْتكثِرُ من النارِ وقال النُّفَيلِيُّ في موضعٍ آخرَ من جمرِ جهنمَ فقالوا يا رسولَ اللهِ وما يُغْنِيهِ وقال النفيليُّ في موضعٍ آخرَ وما الغِنَى الذي لا تَنْبغِي معه المسألةُ قال قدرُ ما يُغَدِّيه ويُعَشِّيه وقال النُّفَيْلِيُّ في موضعٍ آخرَ أنْ يكونَ له شِبَعُ يومٍ وليلةٍ أو ليلةٍ ويومٍ

الراوي : سهل بن الحنظلية | المحدث : أبو داود | المصدر : سنن أبي داود

الصفحة أو الرقم: 1629 | خلاصة حكم المحدث : سكت عنه

Rasulullah ﷺ bersabda: “Sesiapa yang meminta-minta sedangkan dia memiliki apa yang cukup baginya, sesungguhnya dia memperbanyakkan api neraka.” (Kata An-Nufaili dalam riwayat yang lain: “… bara neraka Jahanam.”). Mereka bertanya: “Ya Rasulullah! Apa yang dimaksudkan dengan yang cukup baginya?” (Kata An-Nufaili dalam riwayat yang lain: “Apakah yang dimaksudkan dengan cukup yang membuatkan dia tidak layak untuk meminta-minta?”) Jawab baginda: “Sekadar apa yang cukup untuknya makan siang dan malam.” (Kata An-Nufaili dalam riwayat lain: “Apa yang mengenyangkannya sehari semalam, atau semalam sehari.”). – Sunan Abi Dawud, no. 1629.

* shahih menurut Muqbil Hadi Al-Wadi`i.

= = = = = = = = = =

Penjelasan:

1. An-Nufaili adalah guru kepada Abu Dawud, dan beliau telah meriwayatkan hadis ini sebanyak 2 kali kepada Abu Dawud:

(a) Rasulullah ﷺ bersabda: “Sesiapa yang meminta-minta sedangkan dia memiliki apa yang cukup baginya, sesungguhnya dia memperbanyakkan api neraka.” Mereka bertanya: “Ya Rasulullah! Apa yang dimaksudkan dengan yang cukup baginya?” Jawab baginda: “Sekadar apa yang cukup untuknya makan siang dan malam.”

(b) Rasulullah ﷺ bersabda: “Sesiapa yang meminta-minta sedangkan dia memiliki apa yang cukup baginya, sesungguhnya dia memperbanyakkan bara neraka Jahanam.” Mereka bertanya: “Ya Rasulullah! Apakah yang dimaksudkan dengan cukup yang membuatkan dia tidak layak untuk meminta-minta?” Jawab baginda: “Apa yang mengenyangkannya sehari semalam, atau semalam sehari.”

2.  Berdasarkan kedua-dua hadis ini, para `ulama’ membuat kesimpulan bahawa zakat fitrah diwajibkan kepada:

(a) Setiap muslim, sama ada lelaki atau wanita, sama ada orang yang merdeka atau hamba, sama ada dewasa atau kanak-kanak, dan

(b) Mampu mengeluarkan zakat, iaitu mereka yang mempunyai lebihan makanan untuk diri sendiri dan orang yang ditanggungnya pada malam `Id dan keesokan harinya.

1 sha’= 2.6 kg beras

1 gantang=1 sha’=2.6 kg

#Fiqh Ramadhan

 

Komen dan Soalan