Utama Bilik (01) Fiqh As Sunnah Jelikkan Dosa Orang, Syirik Sembahan Ulama, Diam Masa Khutbah

Jelikkan Dosa Orang, Syirik Sembahan Ulama, Diam Masa Khutbah

43
0
KONGSI

1. Apakah status hadis di bawah?
Dari Mu’adz bin Jabal, berkata bahawa Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,

مَنْ عَيَّرَ أَخَاهُ بِذَنْبٍ لَمْ يَمُتْ حَتَّى يَعْمَلَهُ

“Siapa yang menjelik-jelikkan saudaranya kerana suatu dosa (atau kecacatan), maka ia tidak akan mati kecuali mengamalkan dosa tersebut.” [At-Tirmizi: 2505. Sheikh al-Albani berkata bahawa hadis ini maudhu’].
Tahqiq:

والحديث قال عنه الشيخ الألباني في ” ضعيف الجامع ” رقم ( 5710 ) : ( موضوع )

Al-Albani, maudhu’ atau palsu, daif al Jaami’: 5710.

2. Apakah status hadis di bawah ini?
“Sesungguhnya paling aku takuti ialah umatku yang syirik bukan kerana menyembah berhala tetapi kerana mereka jadikan alim ulama dan rahib-rahib mereka sebagai sembahan” [at-Tabarani]

Tidak jumpa versi ini, yang masyhur bukankah ada.

قدمَ [ عديُّ بنُ حاتمٍ ] على النَّبيِّ صلَّى اللهُ عليهِ وسلَّمَ وهو نصرانيٌّ فسمعه يقرأُ هذه الآيةَ : اتَّخَذُوا أَحْبَارَهُمْ وَرُهْبَانَهُمْ أَرْبَابًا مِنْ دُونِ اللَّهِ وَالْمَسِيحَ ابْنَ مَرْيَمَ وَمَا أُمِرُوا إِلَّا لِيَعْبُدُوا إِلَهًا وَاحِدًا لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ سُبْحَانَهُ عَمَّا يُشْرِكُونَ قال : فقلتُ له : إنَّا لسنا نعبدُهم ، قال : أليسَ يحرمونَ ما أحلَّ اللهُ فتحرِّمونَه ، ويحلُّونَ ما حرَّمَ اللهُ فتحلُّونَه ، قال : قلتُ : بلى ، قال : فتلك عبادتُهم

الراوي : عدي بن حاتم الطائي | المحدث : ابن تيمية | المصدر : حقيقة الإسلام و الإيمان
الصفحة أو الرقم: 111 | خلاصة حكم المحدث : حسن

Terjemahan:
Hadis Adi bin Hatim Ath-Thoi ra di mana Rasulullah saw membacakan ayat tersebut kepada beliau. Kemudian beliau berkata: “Wahai Rasulullah, kami tidaklah beribadah kepada mereka”. Lalu Rasulullah saw bersabda,

أليس يحلون لكم ما حرم الله فتحلونه، ويحرمون ما أحل الله فتحرمونه؟

“Bukankah mereka menghalalkan untuk kalian apa yang AllahSWT haramkan sehingga kalian pun menghalalkannya, dan mereka mengharamkan apa yang Allah SWT halalkan sehingga kalian mengharamkannya?”. Beliau (Adi bin Hatim) berkata : “Benar”. Maka Rasulullah saw bersabda,

فتلك عبادتهم

“Itulah (yang dimaksud) beribadah kepada mereka”. [Ahmad, at-Tirmizi dan beliau menilainya hasan, ‘Abd bin Humaid, Ibnu Abi Hatim, dan At-Tabarani. Tahqiq, Syaikhul Islam, hadis Hasan].

3. Adakah dalil mengatakan kita perlu dengar dan fokus semasa khatib baca khutbah?
Dalil:

وَإِذَا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَأَنْصِتُوا لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ

“Apabila dibacakan Al Qur’an, dengarkanlah dan diamlah, agar kalian mendapatkan rahmat.” [ Al-A’raf: 204]
Diriwayatkan dari Aisyah ra, Said bin Jubair, Atha, Mujahid, Amr bin Dinar dan beberapa ulama lainnya, mengatakan bahawa ayat ini turun berkenaan dengan perintah untuk diam dalam rangka mendengarkan khutbah Jumaat [Ibn Jauzi, tafsir Zadul Masir, 2:183].

Komen dan Soalan