Utama Bilik (106) Usyul Tafsir Bab berhala

Bab berhala

303
0
Iklan

Bab berhala

Berhala adalah pemujaan orang-orang kafir, seperti:

– Umat Nabi Ibrahim AS di Babylon sembah berhala.
– Umat Nabi Nuh AS sembah berhala.
– Malah semua umat-umat Rasul2 dan Nabi2 sembah berhala.

Apakah sebenar yang mereka puja?

Untuk kita tahu apa itu berhala, mari kita rujuk pada agama Kristian Roman Katolik sebuah contoh sembahan berhala yang mudah faham. Agama Kristian buat berhala Nabi Isa AS dan Mariam RHA dan para sahabat Nabi Isa AS, wali-wali mereka serta para malaikat.

Mereka tidak nampak Nabi Isa AS kerana mereka dakwa Nabi Isa AS telah disalib. Wali-wali telah mati. Malaikat-malaikat memang mereka tidak nampak. Jadinya, mereka buat berhala supaya mereka dapat fokus pada Nabi Isa AS dan lain-lain. Bukan berhala atau batu yang diukir itu Nabi Isa AS dan lain-lain tapi ukiran itu simbolik pada Nabi Isa AS.

Oleh itu sembahan berhala ialah berkenaan dengan TAWASSUL atau berperantaraan pada Nabi Isa AS dan lain-lain. Mereka itu rapat dengan Allah SWT. Dengan bertawassul pada berhala atau batu diukir, mereka ini pula rapat dengan Allah SWT, maka musyrik-musyrik ini rasa, mereka akan jadi rapat pada Allah SWT. Mereka mula puja pada berhala Nabi Isa AS dan lain-lain, sambil menangis-nangis, tunjuk rasa sayang pada berhala-berhala itu. Mula merenjis-renjis air pada berhala-berhala itu dengan tujuan membodek berhala-berhala untuk sampaikan hajat-hajat mereka pada Allah SWT.

Bab gambar Nabi Isa AS dan lain-lain bagi agama Kristian Protestant.

Mereka melukis-lukis gambar Nabi Isa AS dan lain-lain dengan tujuan yang sama yakni untuk merapatkan diri mereka pada Nabi Isa AS dan lain-lain, untuk membodek-bodek Nabi Isa AS dan lain-lain supaya menyampaikan hajat-hajat mereka pada Allah SWT.

Umat Islam ahli bid’ah pula, yang zinddiq, buat perkara yang sama pada Nabi Muhammad SAW dengan gambar-gambar wali, wali 9, wali 7, tok guru Nik Aziz, tok kenali dan lain-lain, juga dengan tujuan yang sama.

Bab Salib

Salib adalah simbolik pada Nabi Isa AS. Ada yang ada berhala Nabi Isa AS pada salib, iaitu Roman Katolik, ada yang tidak ada berhala, iaitu Protestant. Mereka letak dileher, dibaju, di gereja. Mereka cium-cium salib-salib itu. Geng bid’ah, geng selipar cium selipar Nabi SAW, serta letak pada kopiah dan lain-lain. Sama sahaja condong pada syirik dan sesat. Kalau kita perhati pada Hindu, Buddha, orang Sikh, orang Cina dan lain-lain, mereka juga sama dengan orang Kristian. Geng ahli bid’ah yang zinddiq pun serupa di mana mereka puja gambar seperti:

1. Geng syiah

2. Geng selipar/habib

3. Geng arqam

4. Geng tarikat/ tasawwuf

 

Wallahu a’lam.

Komen dan Soalan